Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ceny jízdenek v hlavních městech Evropy. Praha si vede dobře, to se o Londýně říct nedá

Foto: David H.

Veřejná doprava se stále vyvíjí. Její pokrok se odráží i v ceně a dostupnosti.Tento článek se otáčí za historií a zároveň porovnává ceny jízdenek v evropském kontextu.

Článek

Doprava je jedním ze základních pilířu globalizace a přináší nám nespočet výhod, které si v každodenním shonu častokrát neuvědomujeme. Od levnějších léků, produktů, potravin, až po nekonečné množství informací a zážitků. Zkrátka s dobrou infrastrukturou je život jednodušší.

V tomto článku se zaměřuji především na ceny jízdenek v hlavních městech Evropy. Při této příležitosti si ovšem dovolím zmínit i pár zajímavých faktů z historie. Jsou to konkrétní případy na konkrétních místech, kterých jsou ve výsledku miliony a miliony (bohužel mi čas neumožňuje tu zmínit všechny). Tyto jednotlivé body společně tvoří komplexní síť, která neproplétá pouze místa, ale také minulost s přítomností a přítomnost s budoucností. Díky vývoji a inovaci ze strany našich předků se můžeme ráno probudit v pohodlné posteli, udělat si kvalitní kávu jedním tlačítkem na přístroji a být na druhém konci světa za zlomek času.

Foto: Niccoluměna

Tramvaj v Budapešti

Konkrétně evropská veřejná doprava má dlouhosáhlou historii a zajímavý vývoj. Její významné počátky sahají až do Římské říše, která byla propojena více než 400 tisíci kilometry cest. Jednalo se o 372 silničních spojů, které směrem z Říma vysílaly ozbrojené armády a směrem zpět vracely bohatství.

První metro „The Tube“ bylo spuštěno už v roce 1863 v Londýně. Jednalo se o parní vlak, který jezdil co 10 minut a byl schopný přepravit až 40 tisíc cestujících denně. Tato podzemní dráha představovala průlom v městské dopravě a přestože byla na tehdejší dobu velmi nákladná a vyžadovala nespočet ventilací, což zabraňovalo hlubšímu umístění v podzemí, osvědčila se a v moderních podobách se rozšířila po celém světě.

V roce 1881 byla pro změnu v Berlíně zavedena první elektrická tramvajová linka. Do té doby byly tramvaje taženy koňmi, což nebylo výjimkou ani pro Prahu, kde byla první linka koněspřežné tramvaje uvedena do provozu roku 1875.

Foto: Niccoluměna

Letadlo a jinak nic

V průběhu desetiletí i staletí se jak veřejná, tak soukromá doprava vyvíjela, zdokonalovala a inovovala. Dnes máme rychlé a spolehlivé dopravní prostředky, které nám umožňují predikovat přesnou dobu příjezdu a odjezdu.

České dráhy udávají v tiskové zprávě z první poloviny roku 2024, že 89,3 % všech jejich příjezdů do stanic a zastávek proběhlo včas.

Na některých místech byla v poslední době dokonce veřejná doprava zpřístupněna zcela zdarma, mezi takové patří Lucembursko nebo estonský Tallinn. Tyto výjimky nejsou do následujícího výzkumu zahrnuty, jelikož se jedná o ojedinělé a experimentální systémy. Zároveň je cena za přepravu zpoplatněna jinou formou (např. daně), tudíž by výpočet a analýza dat byla pro tento článek příliš rozsáhlá a komplikovaná.

Foto: Daniel Kučera

Dálnice směr domů

Výzkum: porovnání cen jízdenek v hlavních městech Evropy

Jelikož není cena jako cena, byl kromě jízdenek do výsledků zahrnut i průměrný měsíční plat v daném hlavním městě. V následujících odstavcích bude zmiňován index, ten znázorňuje množství měsíčních jízdenek, které si lze koupit za průměrnou měsíční čistou mzdu v hlavních městech. Čím vyšší je tedy číslo, tím levnější jízdenka pro místní obyvatele bude. Do výzkumu bylo vybráno 31 evropských hlavních měst, přičemž u 6 z nich nebyla nalezena potřebná data. Vybrány byly roční jízdenky, která se následně převedly na měsíční. Jaké jsou tedy výsledky?

Na prvním místě se umístila Praha s indexem 146, která jednoznačně všechny zúčastněné porazila. Na druhém místě následovalo Švýcarsko a Rakousko s indexem 86, to je o celých 60 méně!

V Praze stojí měsíční jízdné (převedené z ročního) přibližně 300 Kč, přičemž průměrný plat je 44 500 Kč. Přestože ve Švýcarsku je průměrný plat 143 000 Kč, měsíční jízdenka stojí 1 650 korun. Poměrově tedy naše Praha v evropském kontextu vyhrála na plné čáře. Dobře se pak umístila Itálie (index 84), dále Polsko, Nizozemsko, Rusko a Slovensko (index 71).

Nejhůře dopadl Londýn s indexem pouhopouhých 24, který má oproti předposlednímu Portugalsku o 8 méně. Jeho prohra je tedy bez spekulací jednoznačná.

Foto: Niccoluměna

Indexy cen jízdného v evropských hlavních městěch

Pro přehled přikládám ještě graf vyobrazující konkrétní mzdy a ceny v tvrdých číslech. Jednotlivá hlavní města pro snadou orientaci nejsou vyjmenována, ale jsou zastoupena zeměmi.

Foto: Niccoluměna

Graf mzdy a ceny jízdenek v hlavních městech Evropy

Samozřejmě se jedná pouze o cenu a součástí veřejné dopravy je i dochvilnost, čistota, množství spojů a alternativní možnosti přepravy. Přesto, až budeme příště nadávat na pražskou dopravu, vzpomeňme si, jestli přeci jen ten poměr cena - výkon není fantastický.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%ADch_m%C4%9Bst_v_Evrop%C4%9B

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_evropsk%C3%BDch_st%C3%A1t%C5%AF

https://www.metro.istanbul/en/SeferDurumlari/BiletUcretleri

https://en.wikipedia.org/wiki/Troika_card

https://tfl.gov.uk/campaign/new-fares

https://sbahn.berlin/en/tickets/all-tickets/weekly-monthly-annual-tickets/vbb-umweltkarte-annual-ticket/

https://www.introducingmadrid.com/transport-prices

https://www.atac.roma.it/en/tickets-and-passes/annual-lazio-urban

https://shop.wienmobil.at/en/products/ANNUAL_VIE

https://bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/

https://zkus.pidlitacka.cz/cs/pricing

https://www.tob.rs/en/info/useful-info/city-public-transport

https://www.metrosofia.com/en/tickets

https://www.stib-mivb.be/article.html?l=en&_guid=800309e8-1983-3410-b599-e90c40f84dea

https://ruter.no/en/buying-tickets/tickets-and-fares/365-day-tickets/

https://webshop.gvb.nl/en_gb/products/randstad-noord-zone-jaar-particulier/42/

https://www.metrolisboa.pt/en/buy/

https://libero-webshop.ch/abo/proposal

https://www.zet.hr/tickets-and-fares/fares/605

https://www.hsl.fi/en/tickets-and-fares/season-tickets

https://dinoffentligetransport.dk/en/find-tickets/monthly-passes/commuter-card

https://imhd.sk/ba/doc/en/20709/20709#long

https://www.ap-ljubljana.si/en/unified-tickets

https://sl.se/en/fares-and-tickets/visitor-tickets/travelcards

https://www.numbeo.com/cost-of-living/region_prices_by_city?itemId=105&region=150&displayCurrency=CZK

https://www.stoplusjednicka.cz/vsechny-cesty-vedou-do-rima-odkud-se-vzalo-slavne-rceni

https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/prumerne-zdrzeni-vlaku-z-odpovednosti-dopravce-je-47-sekund

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADmsk%C3%A9_silnice

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_doprava_v_Praze

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz