Článek
Doprava je jedním ze základních pilířu globalizace a přináší nám nespočet výhod, které si v každodenním shonu častokrát neuvědomujeme. Od levnějších léků, produktů, potravin, až po nekonečné množství informací a zážitků. Zkrátka s dobrou infrastrukturou je život jednodušší.
V tomto článku se zaměřuji především na ceny jízdenek v hlavních městech Evropy. Při této příležitosti si ovšem dovolím zmínit i pár zajímavých faktů z historie. Jsou to konkrétní případy na konkrétních místech, kterých jsou ve výsledku miliony a miliony (bohužel mi čas neumožňuje tu zmínit všechny). Tyto jednotlivé body společně tvoří komplexní síť, která neproplétá pouze místa, ale také minulost s přítomností a přítomnost s budoucností. Díky vývoji a inovaci ze strany našich předků se můžeme ráno probudit v pohodlné posteli, udělat si kvalitní kávu jedním tlačítkem na přístroji a být na druhém konci světa za zlomek času.

Tramvaj v Budapešti
Konkrétně evropská veřejná doprava má dlouhosáhlou historii a zajímavý vývoj. Její významné počátky sahají až do Římské říše, která byla propojena více než 400 tisíci kilometry cest. Jednalo se o 372 silničních spojů, které směrem z Říma vysílaly ozbrojené armády a směrem zpět vracely bohatství.
První metro „The Tube“ bylo spuštěno už v roce 1863 v Londýně. Jednalo se o parní vlak, který jezdil co 10 minut a byl schopný přepravit až 40 tisíc cestujících denně. Tato podzemní dráha představovala průlom v městské dopravě a přestože byla na tehdejší dobu velmi nákladná a vyžadovala nespočet ventilací, což zabraňovalo hlubšímu umístění v podzemí, osvědčila se a v moderních podobách se rozšířila po celém světě.
V roce 1881 byla pro změnu v Berlíně zavedena první elektrická tramvajová linka. Do té doby byly tramvaje taženy koňmi, což nebylo výjimkou ani pro Prahu, kde byla první linka koněspřežné tramvaje uvedena do provozu roku 1875.

Letadlo a jinak nic
V průběhu desetiletí i staletí se jak veřejná, tak soukromá doprava vyvíjela, zdokonalovala a inovovala. Dnes máme rychlé a spolehlivé dopravní prostředky, které nám umožňují predikovat přesnou dobu příjezdu a odjezdu.
České dráhy udávají v tiskové zprávě z první poloviny roku 2024, že 89,3 % všech jejich příjezdů do stanic a zastávek proběhlo včas.
Na některých místech byla v poslední době dokonce veřejná doprava zpřístupněna zcela zdarma, mezi takové patří Lucembursko nebo estonský Tallinn. Tyto výjimky nejsou do následujícího výzkumu zahrnuty, jelikož se jedná o ojedinělé a experimentální systémy. Zároveň je cena za přepravu zpoplatněna jinou formou (např. daně), tudíž by výpočet a analýza dat byla pro tento článek příliš rozsáhlá a komplikovaná.

Dálnice směr domů
Výzkum: porovnání cen jízdenek v hlavních městech Evropy
Jelikož není cena jako cena, byl kromě jízdenek do výsledků zahrnut i průměrný měsíční plat v daném hlavním městě. V následujících odstavcích bude zmiňován index, ten znázorňuje množství měsíčních jízdenek, které si lze koupit za průměrnou měsíční čistou mzdu v hlavních městech. Čím vyšší je tedy číslo, tím levnější jízdenka pro místní obyvatele bude. Do výzkumu bylo vybráno 31 evropských hlavních měst, přičemž u 6 z nich nebyla nalezena potřebná data. Vybrány byly roční jízdenky, která se následně převedly na měsíční. Jaké jsou tedy výsledky?
Na prvním místě se umístila Praha s indexem 146, která jednoznačně všechny zúčastněné porazila. Na druhém místě následovalo Švýcarsko a Rakousko s indexem 86, to je o celých 60 méně!
V Praze stojí měsíční jízdné (převedené z ročního) přibližně 300 Kč, přičemž průměrný plat je 44 500 Kč. Přestože ve Švýcarsku je průměrný plat 143 000 Kč, měsíční jízdenka stojí 1 650 korun. Poměrově tedy naše Praha v evropském kontextu vyhrála na plné čáře. Dobře se pak umístila Itálie (index 84), dále Polsko, Nizozemsko, Rusko a Slovensko (index 71).
Nejhůře dopadl Londýn s indexem pouhopouhých 24, který má oproti předposlednímu Portugalsku o 8 méně. Jeho prohra je tedy bez spekulací jednoznačná.

Indexy cen jízdného v evropských hlavních městěch
Pro přehled přikládám ještě graf vyobrazující konkrétní mzdy a ceny v tvrdých číslech. Jednotlivá hlavní města pro snadou orientaci nejsou vyjmenována, ale jsou zastoupena zeměmi.

Graf mzdy a ceny jízdenek v hlavních městech Evropy
Samozřejmě se jedná pouze o cenu a součástí veřejné dopravy je i dochvilnost, čistota, množství spojů a alternativní možnosti přepravy. Přesto, až budeme příště nadávat na pražskou dopravu, vzpomeňme si, jestli přeci jen ten poměr cena - výkon není fantastický.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%ADch_m%C4%9Bst_v_Evrop%C4%9B
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_evropsk%C3%BDch_st%C3%A1t%C5%AF
https://www.metro.istanbul/en/SeferDurumlari/BiletUcretleri
https://en.wikipedia.org/wiki/Troika_card
https://tfl.gov.uk/campaign/new-fares
https://sbahn.berlin/en/tickets/all-tickets/weekly-monthly-annual-tickets/vbb-umweltkarte-annual-ticket/
https://www.introducingmadrid.com/transport-prices
https://www.atac.roma.it/en/tickets-and-passes/annual-lazio-urban
https://shop.wienmobil.at/en/products/ANNUAL_VIE
https://bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/
https://zkus.pidlitacka.cz/cs/pricing
https://www.tob.rs/en/info/useful-info/city-public-transport
https://www.metrosofia.com/en/tickets
https://www.stib-mivb.be/article.html?l=en&_guid=800309e8-1983-3410-b599-e90c40f84dea
https://ruter.no/en/buying-tickets/tickets-and-fares/365-day-tickets/
https://webshop.gvb.nl/en_gb/products/randstad-noord-zone-jaar-particulier/42/
https://www.metrolisboa.pt/en/buy/
https://libero-webshop.ch/abo/proposal
https://www.zet.hr/tickets-and-fares/fares/605
https://www.hsl.fi/en/tickets-and-fares/season-tickets
https://dinoffentligetransport.dk/en/find-tickets/monthly-passes/commuter-card
https://imhd.sk/ba/doc/en/20709/20709#long
https://www.ap-ljubljana.si/en/unified-tickets
https://sl.se/en/fares-and-tickets/visitor-tickets/travelcards
https://www.numbeo.com/cost-of-living/region_prices_by_city?itemId=105®ion=150&displayCurrency=CZK
https://www.stoplusjednicka.cz/vsechny-cesty-vedou-do-rima-odkud-se-vzalo-slavne-rceni
https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/prumerne-zdrzeni-vlaku-z-odpovednosti-dopravce-je-47-sekund
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADmsk%C3%A9_silnice
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_doprava_v_Praze