Článek
Doprava je jedním ze základních pilířu globalizace a přináší nám nespočet výhod, které si v každodenním shonu častokrát neuvědomujeme. Od levnějších léků, produktů, potravin, až po nekonečné množství informací a zážitků. Zkrátka s dobrou infrastrukturou je život jednodušší.
V tomto článku se zaměřuji především na ceny jízdenek v hlavních městech Evropy. Při této příležitosti si ovšem dovolím zmínit i pár zajímavých faktů z historie. Jsou to konkrétní případy na konkrétních místech, kterých jsou ve výsledku miliony a miliony (bohužel mi čas neumožňuje tu zmínit všechny). Tyto jednotlivé body společně tvoří komplexní síť, která neproplétá pouze místa, ale také minulost s přítomností a přítomnost s budoucností. Díky vývoji a inovaci ze strany našich předků se můžeme ráno probudit v pohodlné posteli, udělat si kvalitní kávu jedním tlačítkem na přístroji a být na druhém konci světa za zlomek času.
Konkrétně evropská veřejná doprava má dlouhosáhlou historii a zajímavý vývoj. Její významné počátky sahají až do Římské říše, která byla propojena více než 400 tisíci kilometry cest. Jednalo se o 372 silničních spojů, které směrem z Říma vysílaly ozbrojené armády a směrem zpět vracely bohatství.
První metro „The Tube“ bylo spuštěno už v roce 1863 v Londýně. Jednalo se o parní vlak, který jezdil co 10 minut a byl schopný přepravit až 40 tisíc cestujících denně. Tato podzemní dráha představovala průlom v městské dopravě a přestože byla na tehdejší dobu velmi nákladná a vyžadovala nespočet ventilací, což zabraňovalo hlubšímu umístění v podzemí, osvědčila se a v moderních podobách se rozšířila po celém světě.
V roce 1881 byla pro změnu v Berlíně zavedena první elektrická tramvajová linka. Do té doby byly tramvaje taženy koňmi, což nebylo výjimkou ani pro Prahu, kde byla první linka koněspřežné tramvaje uvedena do provozu roku 1875.
V průběhu desetiletí i staletí se jak veřejná, tak soukromá doprava vyvíjela, zdokonalovala a inovovala. Dnes máme rychlé a spolehlivé dopravní prostředky, které nám umožňují predikovat přesnou dobu příjezdu a odjezdu.
České dráhy udávají v tiskové zprávě z první poloviny roku 2024, že 89,3 % všech jejich příjezdů do stanic a zastávek proběhlo včas.
Na některých místech byla v poslední době dokonce veřejná doprava zpřístupněna zcela zdarma, mezi takové patří Lucembursko nebo estonský Tallinn. Tyto výjimky nejsou do následujícího výzkumu zahrnuty, jelikož se jedná o ojedinělé a experimentální systémy. Zároveň je cena za přepravu zpoplatněna jinou formou (např. daně), tudíž by výpočet a analýza dat byla pro tento článek příliš rozsáhlá a komplikovaná.
Výzkum: porovnání cen jízdenek v hlavních městech Evropy
Jelikož není cena jako cena, byl kromě jízdenek do výsledků zahrnut i průměrný měsíční plat v daném hlavním městě. V následujících odstavcích bude zmiňován index, ten znázorňuje množství měsíčních jízdenek, které si lze koupit za průměrnou měsíční čistou mzdu v hlavních městech. Čím vyšší je tedy číslo, tím levnější jízdenka pro místní obyvatele bude. Do výzkumu bylo vybráno 31 evropských hlavních měst, přičemž u 6 z nich nebyla nalezena potřebná data. Vybrány byly roční jízdenky, která se následně převedly na měsíční. Jaké jsou tedy výsledky?
Na prvním místě se umístila Praha s indexem 146, která jednoznačně všechny zúčastněné porazila. Na druhém místě následovalo Švýcarsko a Rakousko s indexem 86, to je o celých 60 méně!
V Praze stojí měsíční jízdné (převedené z ročního) přibližně 300 Kč, přičemž průměrný plat je 44 500 Kč. Přestože ve Švýcarsku je průměrný plat 143 000 Kč, měsíční jízdenka stojí 1 650 korun. Poměrově tedy naše Praha v evropském kontextu vyhrála na plné čáře. Dobře se pak umístila Itálie (index 84), dále Polsko, Nizozemsko, Rusko a Slovensko (index 71).
Nejhůře dopadl Londýn s indexem pouhopouhých 24, který má oproti předposlednímu Portugalsku o 8 méně. Jeho prohra je tedy bez spekulací jednoznačná.
Pro přehled přikládám ještě graf vyobrazující konkrétní mzdy a ceny v tvrdých číslech. Jednotlivá hlavní města pro snadou orientaci nejsou vyjmenována, ale jsou zastoupena zeměmi.
Samozřejmě se jedná pouze o cenu a součástí veřejné dopravy je i dochvilnost, čistota, množství spojů a alternativní možnosti přepravy. Přesto, až budeme příště nadávat na pražskou dopravu, vzpomeňme si, jestli přeci jen ten poměr cena - výkon není fantastický.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%ADch_m%C4%9Bst_v_Evrop%C4%9B
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_evropsk%C3%BDch_st%C3%A1t%C5%AF
https://www.metro.istanbul/en/SeferDurumlari/BiletUcretleri
https://en.wikipedia.org/wiki/Troika_card
https://tfl.gov.uk/campaign/new-fares
https://sbahn.berlin/en/tickets/all-tickets/weekly-monthly-annual-tickets/vbb-umweltkarte-annual-ticket/
https://www.introducingmadrid.com/transport-prices
https://www.atac.roma.it/en/tickets-and-passes/annual-lazio-urban
https://shop.wienmobil.at/en/products/ANNUAL_VIE
https://bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/
https://zkus.pidlitacka.cz/cs/pricing
https://www.tob.rs/en/info/useful-info/city-public-transport
https://www.metrosofia.com/en/tickets
https://www.stib-mivb.be/article.html?l=en&_guid=800309e8-1983-3410-b599-e90c40f84dea
https://ruter.no/en/buying-tickets/tickets-and-fares/365-day-tickets/
https://webshop.gvb.nl/en_gb/products/randstad-noord-zone-jaar-particulier/42/
https://www.metrolisboa.pt/en/buy/
https://libero-webshop.ch/abo/proposal
https://www.zet.hr/tickets-and-fares/fares/605
https://www.hsl.fi/en/tickets-and-fares/season-tickets
https://dinoffentligetransport.dk/en/find-tickets/monthly-passes/commuter-card
https://imhd.sk/ba/doc/en/20709/20709#long
https://www.ap-ljubljana.si/en/unified-tickets
https://sl.se/en/fares-and-tickets/visitor-tickets/travelcards
https://www.numbeo.com/cost-of-living/region_prices_by_city?itemId=105®ion=150&displayCurrency=CZK
https://www.stoplusjednicka.cz/vsechny-cesty-vedou-do-rima-odkud-se-vzalo-slavne-rceni
https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/prumerne-zdrzeni-vlaku-z-odpovednosti-dopravce-je-47-sekund
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADmsk%C3%A9_silnice
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_doprava_v_Praze