Článek
Práce na home office je na vzestupu
Nástup internetu změnil nejen to, jak trávíme volný čas, ale i to, jak a hlavně odkud pracujeme. Pokud nepracujete v prodejně, na hotelové recepci či jinde, kde je přítomnost zaměstnance nezbytná, pravděpodobně jste se již zabývali nabídkou na práci z domu, takzvaný home office. Podle výzkumů Pew Research Center pracuje 35 % zaměstnanců na dálku plně a dalších 41 % tuto možnost využívá alespoň částečně.
Studie USA Today ukazuje, že 42 % kancelářských pracovníků by raději přijalo snížení platu výměnou za větší flexibilitu. Podle CEO divize Amazonu AWS, Matta Garmana, je však návrat do kanceláří stále důležitý pro inovace a zvýšení efektivity. Ostatně podobný přístup zvolila i Tesla nebo Disney.
Home office se vyplatí i zaměstnavatelům
Pro mnoho firem je argumentem pro návrat do kanceláře větší efektivita a lepší spolupráce. Garman tvrdí, že bez každodenního kontaktu chybí prostor pro inovace. Opačný názor zastávají velké firmy jako Google nebo Microsoft. Vedení Spotify se nechalo slyšet, že podporuje home office, přičemž jejich šéfka HR uvedla: „Nemůžete najímat dospělé a pak s nimi zacházet jako s dětmi.“
Výhody home office potvrzují i některé studie. Podle nich může být výhodná pro zaměstnance i pro samotné zaměstnavatele, kteří zaznamenávají méně absencí, vyšší produktivitu a ocení i významné snížení nákladů za kancelářské prostory.
Jaká je budoucnost pracovního trhu?
Zda tradiční osmihodinová pracovní doba zmizí úplně, závisí na tom, jak firmy přistoupí k modernizaci. Podle mě je nemožné bojovat proti novým generacím zaměstnanců, kteří budou stále více naléhat na větší flexibilitu.
Každopádně přechod na tento model bude složitější a nebude vhodný pro každého. Postupem času se však většina lidí přizpůsobí. Ostatně po průmyslové revoluci se nám také podařilo zaměstnance naučit chodit do práce na osmi až dvanáctihodinové směny. Změna je nevyhnutelná.