Hlavní obsah

Dcera mi řekla, že se bojí „zklamat systém“.

Řekla to mimochodem, skoro mezi řečí. Ne jako přiznání, spíš jako konstatování faktu.

Článek

„Já se bojím zklamat systém,“ pronesla, když jsme spolu večer skládaly prádlo.

Zarazila jsem se.
„Jaký systém?“ zeptala jsem se automaticky.

Pokrčila rameny. „No… ten, co to hlídá.“

Nevěděla jsem, jestli mluví o škole, o učitelích, nebo o něčem úplně jiném. Ale z tónu jejího hlasu mi bylo jasné, že to slovo pro ni znamená víc než jen rozvrh hodin a známky.

Sedla jsem si naproti ní a požádala ji, aby mi to vysvětlila. Chvíli se ošívala, pak začala mluvit pomalu, jako by si dávala pozor na každé slovo.

„Systém je všechno,“ řekla. „Známky, chování, docházka, poznámky. Když něco pokazíš, tak si tě zapíšou. A pak už se to veze.“

Ta jistota, s jakou to říkala, mě vyděsila.

Začala mi vyprávět, jak ve škole funguje hodnocení. Ne jen to oficiální, ale to neviditelné. Kdo je spolehlivý. Kdo je problémový. Kdo „to zvládá“ a kdo „má potíže“. Děti to prý vědí přesně. Sledují, kdo je často volaný k tabuli. Kdo má poznámky. Kdo chodí na pohovory.

„Jakmile tě jednou označí,“ řekla, „už se z toho nedostaneš.“

Zeptala jsem se, kdo jí to řekl. Zavrtěla hlavou. Nikdo konkrétní. Prostě to pochopila. Z reakcí. Z tónu hlasu. Z povzdechů. Z vět typu „tohle už bys měla vědět“ nebo „tohle se od tebe nečekalo“.

Nejhorší na tom bylo, že se nebála trestu. Bávala se ztráty důvěry. Toho, že zklame obraz, který o ní systém má.

„Když něco neřeknu,“ vysvětlovala, „tak si myslí, že je všechno v pořádku. A když to řeknu, tak to pokazím.“

V tu chvíli mi došlo, že nežije ve škole. Žije v permanentním hodnocení.

Začala si hlídat emoce. Neplakala před učiteli. Neříkala, když něčemu nerozuměla. Nechodila si stěžovat. Všechno proto, aby zůstala „bezproblémová“.

„Nechci být ta holka, co to nezvládá,“ řekla tiše.

A pak dodala větu, která mě bolela nejvíc:
„Když to nezvládnu já, tak kdo potom?“

Uvědomila jsem si, že jsme jí doma často říkali, jak je šikovná, zodpovědná, samostatná. Mysleli jsme to jako pochvalu. Ona si z toho udělala závazek.

Systém pro ni nebyla instituce. Byl to souhrn očekávání, která nesměla zklamat. A ona v tom byla sama.

Další den jsem šla do školy. Mluvila jsem s třídní učitelkou i se školní psycholožkou. Popisovala jsem ten strach, ne z testů, ale z nálepky. Psycholožka jen přikývla.

„Děti dnes velmi brzy pochopí, že nejsou hodnocené jen podle výkonu,“ řekla. „Ale podle toho, jak hladce zapadají.“

Doma jsme o tom mluvily znovu. Řekla jsem dceři, že systém není člověk. Že ji nemůže mít rád ani ji zklamat. Že dospělí nejsou databáze, ale lidé. A že říct pravdu není selhání.

Trvalo dlouho, než mi uvěřila.

Dnes už se občas zeptá. Občas přizná, že něco nezvládá. Pořád má v sobě ten reflex být „správná“. Ale už ví, že její hodnota se neměří tabulkami.

A já vím jedno jistě: největší selhání systému není chyba dítěte.

Je to okamžik, kdy se dítě začne bát být člověkem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz