Hlavní obsah

Dítě se bálo říct, že něčemu nerozumí.

Nevšimla jsem si toho hned. Ne proto, že bych se nedívala, ale proto, že se to maskovalo velmi dobře.

Článek

Známky měl slušné. Úkoly hotové. Ve škole o něm říkali, že je „bezproblémový“. Že neruší. Že se snaží.

Jenže doma byl čím dál tišší.

Seděl nad sešitem déle než dřív. Mazal, přepisoval, vracel se k tomu samému příkladu. Nezlobně. Trpělivě. Až podezřele trpělivě.

„Potřebuješ pomoct?“ zeptala jsem se jednou.

Zvedl hlavu a okamžitě zavrtěl. „Ne, dobrý.“

Ale jeho oči říkaly něco jiného.

Začala jsem si všímat, že pomoc odmítá automaticky. Ne proto, že by ji nechtěl. Ale proto, že si ji nedovolil.

Když se ho učitelka na schůzce ptala, jestli všemu rozumí, přikývl.
Když se ho někdo zeptal, jestli má otázku, mlčel.
Když jsem se ho doma ptala, jestli něco nebylo jasné, odpověděl: „Asi jo.“

To „asi“ tam dřív nebývalo.

Jednou večer jsem si k němu sedla.

„Co ti dneska ve škole nešlo?“ zeptala jsem se.

Chvíli přemýšlel. Pak řekl: „Nic.“

„Opravdu?“
„Jo,“ přikývl. „Když něco nechápeš, máš se víc snažit.“

Ta věta mě zarazila.

„Kdo ti to řekl?“
„Nikdo,“ odpověděl rychle. „To je přece jasný.“

Jenže jasné to nebylo. Bylo to naučené.

Pravda se dostala ven při úplné maličkosti. U příkladu, který byl nad jeho aktuální úroveň. Ne těžký. Jen nový.

Seděl nad ním, tužku v ruce, ramena ztuhlá.

„Zkus mi říct, co nechápeš,“ řekla jsem klidně.

Rozbrečel se.

Ne hystericky. Potichu. Jako by se rozpadla zeď, kterou dlouho držel.

„Já tomu vůbec nerozumím,“ vyhrkl. „Ale nesmím to říct.“

„Proč?“
„Protože pak to znamená, že jsem hloupej,“ řekl mezi slzami.

Vzala jsem ho do náruče a měla pocit, že objímám dítě, které nese cizí očekávání příliš dlouho.

Postupně začal vysvětlovat.

Že když se někdo ve třídě zeptá, ostatní si povzdechnou.
Že někdy dospělí řeknou: „To už bys měl vědět.“
Že když nevíš, zdržuješ.

„Tak radši mlčím,“ řekl. „A snažím se přijít na to sám.“

„A když to nejde?“
„Tak se cítím špatně,“ odpověděl. „Protože ostatní to asi chápou.“

To slovo asi se vrátilo.

Uvědomila jsem si, že se neučí látku.

Učí se skrývat nejistotu.

A to je mnohem těžší.

„Víš,“ řekla jsem mu, „rozumět znamená ptát se. Ne vědět hned.“

Podíval se na mě nedůvěřivě. „Fakt?“

„Ano. Hloupý není ten, kdo se ptá. Hloupý je ten, kdo se ptát bojí.“

Chvíli mlčel.

„Ale co když se zasmějou?“
„Pak je problém u nich. Ne u tebe.“

Neodpověděl. Jen si to ukládal. Pomalu.

Začali jsme to trénovat doma.

Říkat nahlas: „Tomu nerozumím.“
Bez omluvy. Bez studu.
Jen jako fakt.

Zpočátku to říkal šeptem. Pak tiše. A pak normálně.

Jednou přišel ze školy a řekl: „Zeptal jsem se.“

„A co se stalo?“
„Nic,“ pokrčil rameny. „Jen mi to vysvětlili.“

Usmál se. Ne vítězně. Ulehčeně.

Na další schůzce jsem to řekla nahlas.

„Můj syn se bojí říct, že něčemu nerozumí,“ řekla jsem. „Protože má pocit, že by tím zklamal.“

Bylo ticho.

Někteří rodiče přikývli.

Dneska se pořád ještě někdy bojí. Někdy raději mlčí. Někdy si to zkouší sám.

Ale už ví, že nerozumět není selhání.

Je to začátek.

A že otázka není slabost.

Je to odvaha.

A pokaždé, když mi doma řekne:
„Mami, tohle mi nejde,“

vím, že se neučí jen látku.

Učí se,
že nemusí být dokonalý,
aby byl dost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz