Hlavní obsah

Syn přestal chtít chodit na kroužek, který miloval.

Ten kroužek byl dlouho jeho svět. Ne něco, kam by musel. Něco, kam se těšil.

Článek

Každé úterý si chystal věci sám. Připomínal mi čas odchodu. Vyprávěl cestou, co dneska zkusí jinak, co se mu minule povedlo. Ještě doma si před zrcadlem zkoušel pohyby, soustředěný a nadšený.

A pak jednoho dne řekl: „Já tam už nechci chodit.“

Ne dramaticky. Ne v afektu.

Prostě to konstatoval.

„Proč?“ zeptala jsem se automaticky.

Pokrčil rameny. „Už mě to nebaví.“

Ta věta neseděla. Byla cizí. Jako vypůjčená.

„Vždyť jsi to měl rád,“ namítla jsem.

„Měl,“ odpověděl. Minulý čas.

První týdny jsem to brala jako fázi. Děti přece mění zájmy. Říkala jsem si, že ho nechci tlačit. Ale něco mi vrtalo hlavou.

Nepřestal jen chodit. Přestal o tom mluvit. Přestal si doma zkoušet věci. Přestal si pouštět videa, která ho dřív inspirovala.

Jako by ten kus sebe odložil a nechtěl se k němu vracet.

Jednou jsem našla jeho věci složené hluboko ve skříni. Pečlivě. Ne ledabyle.

„Proč sis to uklidil?“ zeptala jsem se.

„Aby to nebylo vidět,“ odpověděl.

„Komu?“
„Nikomu.“

Ale odpověděl příliš rychle.

Začala jsem se ptát jinak. Ne proč, ale jak.

„Co bylo poslední dobou na kroužku nejtěžší?“
„Kdo tam byl, když ses necítil dobře?“
„Co bys změnil, kdybys mohl?“

Odpovědi byly krátké. Útržkovité.

„Když se nedaří, je trapný tam být.“
„Někteří jsou lepší.“
„Trenér říká, že kdo to nemá v sobě, nemá to cenu.“

Ta poslední věta mě bodla.

„Řekl to tobě?“ zeptala jsem se.

Zavrtěl hlavou. „Ne. O někom jiným.“

„A ty sis to vzal na sebe?“
Zase ten pohled. Ticho.

„Když to říká dospělej,“ řekl tiše, „tak to asi platí.“

Postupně ze mě spadl klid, kterým jsem si to omlouvala.

Vyprávěl mi o drobných poznámkách. O porovnávání. O tom, že když se mu něco nepovedlo, slyšel povzdech. Ne křik. Zklamání.

„Já jsem byl ten, co to měl rád,“ řekl. „Ale to asi nestačí.“

Seděla jsem vedle něj a uvědomila si, že se nesnaží odejít z kroužku.

Snaží se utéct před pocitem, že je nedostatečný.

Šla jsem za trenérem. Rozhovor byl zdvořilý. Plný frází.

„Chceme z dětí dostat maximum.“
„Ne každý má talent.“
„Konkurence je realita.“

„Ale on tam chodil s radostí,“ namítla jsem.

„Radost je fajn,“ odpověděl. „Výsledek je lepší.“

V tu chvíli jsem věděla, že syn není slabý.

Jen byl na špatném místě.

Dala jsem mu na výběr. Opravdový.

„Můžeš skončit,“ řekla jsem. „Nebo můžeme hledat jiné místo. Ale nechci, abys odcházel proto, že si myslíš, že nejsi dost.“

Dlouho mlčel.

„Já už se tam bojím zkoušet,“ přiznal. „Protože když to pokazím, je to vidět.“

„Chyby jsou součást učení,“ řekla jsem.

„Ale ne všude,“ odpověděl.

Přestal chodit. Na čas. Ne jako prohra. Jako pauza.

Trvalo týdny, než si znovu dovolil vzít věci do ruky. Zkoušel potichu. Sám. Beze svědků.

Jednou se na mě podíval.

„Můžu to dělat jen tak?“ zeptal se. „Bez soutěží?“

Usmála jsem se. „Přesně tak to má být.“

Dneska má jiný kroužek. Jiné lidi. Jiný přístup.

Zase se směje. Zase zapomíná na čas. Zase ho musím připomínat, že je pozdě.

A já už vím jednu věc jistě:

Když dítě přestane chtít chodit na místo, které milovalo, často to není proto, že by se změnilo ono.

Ale proto, že se změnil pocit, s jakým tam smí být.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz