Hlavní obsah

Nové trendy ve společnosti aneb dvě pohlaví už nám nestačí?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Když někdo prohlásí, že není ani muž, ani žena, co Vás napadne jako první? Mě tedy napadne: A co tedy je?

Článek

Nedávno mě překvapil tento článek: „Muzeum odstranilo Rowlingovou z výstavy o Harry Potterovi.“ Muzejní kurátoři odstranili jakýkoli artefakt připomínající osobu a jméno Rowlingové, aby snížili dopad jejích výroků ohledně trans osob a genderu. Takže žena, která celý tento úžasný svět stvořila, je vymazána. Kvůli svému názoru. Tomu se snad ani nedá uvěřit. Nebo další: „Výrobce menstruačních vložek stáhl ze svého obalu symbol ženy, aby se ostatní menstruující pohlaví necítila dotčena“. Jaká ostatní menstruující pohlaví…?

Nebo jiný článek (tentokrát z naší krásné kotliny, musíme jít s dobou..): „Studenti Masarykovy univerzity chtějí genderově neutrální WC“ . Hm, a já myslela, že speciální toalety potřebují lidé s tělesným postižením.

Dobře,  něco si o tom přečtu. Poznatek číslo jedna: v angličtině je rozdíl mezi sex (pohlaví) a gender (pohlavní identita). Já jsem ale Češka, takže budu používat české slovo pohlaví. Poznatek číslo dvě: pohlaví nejsou jen dvě (muž a žena), ale mnohem více (?). Tak teď už se v tom trochu ztrácím… Ano, příroda někdy umí divy, a narodí se člověk s fyzickými znaky obou pohlaví. Statisticky je jich 0,0005% populace, biologická anomálie. Takže 99,9995% populace jsou prostě muži a ženy, tedy dvě pohlaví. Rovněž vím, že existují transsexuálové (dnes trans osoby), kteří se, jak se říká „narodili ve špatném těle“, a touží po chirurgické změně pohlaví. Ve výsledku se pak ale stanou jen mužem nebo jen ženou.

Třeba mi to někdo vysvětlí. Na DVTV jsem si našla rozhovor. Moderátor zpovídá slečnu Evu, která chce rozbít představu, že pohlaví jsou jen dvě. Označuje se za nebinární, což znamená, že není ani muž, ani žena. Požaduje, aby ji ostatní oslovovali v mužském rodě (proč ne ve středním rodě?). A má velké štěstí, že se pohybuje v pražském intelektuálním okruhu, kde to všichni tak berou a chápou.

Já se v pražském intelektuálním okruhu bohužel nepohybuji. Takže moje první otázka je: Když není žena, ani muž, tak co tedy je? Štěňátko? A když jsem si přečetla názory ostatních v diskuzi k tomuto videu, nejsem sama, kdo takto reaguje. Komentáře typu „To já jsem bojová helikoptéra“ nebo „Na zimu se budu cítit jako medvěd. Budu hibernovat, snad to šéf a okolí pochopí,“ mě opravdu rozesmály.

Ale to není vše. Tímto seznam novodobých pohlaví nekončí. Naopak se neustále rozšiřuje, nevím jestli někdo má přehled, kolik jich vlastně je. Tak jsem si je vyhledala a nevěřila jsem svým očím. Nejen nebinární osoby (ani muž, ani žena) už máme i Agendery - osoby neztotožňující se se žádným pohlavím, jsou zcela bezpohlavní (pod tím si mám představit co?). Dále existuje třeba Affectugender - osoba měnící své pohlaví na základě svých nálad a výkyvů. (?) Nebo Genderqueer - toto pohlaví vyznačuje nedostatek výběru pohlaví, osoba si nemůže vybrat. (?) Ale našla jsem tam i Alexigender - osoba s proměnlivou genderovou identitou, kterou nemůže specifikovat. (?) A co teprve Demifluid - více pohlaví, některé statické, jiné tekuté. (???) A to rozhodně nevypisuji všechny (to by byl hodně dlouhý článek). Je tady někdo, kdo to pochopil? Já bohužel ne (zřejmě potřebuji najít ten správný intelektuální okruh).

Ale stejně tak nepochopím někoho, kdo se začne domnívat, že je vlk nebo třeba jiné zvíře (jedna z duševních poruch tzv. lykantrofie) nebo člověka, který je natolik nespokojen se stavem vlastního těla, že má pocit, že jeho údy nejsou jeho a touží po amputaci vlastních končetin, nebo je schopen přivést si i takové zranění, které ho upoutá na invalidní vozík (tzv. porucha tělesné integrity). Tady ale ani nikdo ode mě pochopení nečeká, to zvládnou snad jen psychiatři mající za sebou nejen roky studia, ale i dlouholetou praxi.

Není právě zde ten kámen úrazu? Není tady ten zakopaný pes? Chtít po ostatních aby považovali za normální to, co jim normální prostě nepřipadá? Přesná definice duševní poruchy zní: Duševní porucha se používá k popisu takových problémů v oblasti duševního zdraví, které závažným způsobem omezují schopnost jedince dobře se cítit a dobře fungovat v souladu se sebou samým a svým okolím. Není to naprosto výstižné?

Co by se pak stalo, kdyby někdo škrtl název Druhy pohlaví a nadepsal to Seznam duševních poruch souvisejících s pohlavím? Kdyby tyto osoby uznaly, že mají problém?

Přichází slečna Eva. Moderátor by ji uvedl například takto: Mým dalším hostem je slečna Eva, která žije s duševní poruchou pohlavní identity, necítí se ani jako muž ani jako žena. Co by pak bylo v diskuzi pod článkem? Smích? Určitě ne, nevysmíváme se nemocným lidem. Nadále bychom to nechápali a stále bychom nevěděli, co si pod tím máme představit. Ale v okamžiku, kdyby nám to již nebylo vnucováno jako běžné a normální, věřím, že bychom v sobě našli mnohem více empatie, a pravděpodobně by jsme diskutovali o tom, jak musí být těžké s touto poruchou žít, a jak jsme vděčni, že toto řešit nemusíme.

A možná, kdyby to nebyl trend, ale diagnóza, žádná Eva by se nehrnula do televize vyprávět o své duševní poruše. A počet takto prezentujících se osob by se (překvapivě) velice snížil…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám