Článek
V pondělí 29. září dopoledne vypadl systém eReceptů, což jsem zažil jako pacient, který si šel vyzvednout předepsané léky. Po ranní návštěvě ordinace dětského lékaře jsem pro syna dostal eRecept vytištěný na papíře včetně QR kódu. V lékárně mi jej načetli, ale bohužel lék už nebyl dostupný, a tak jsem odešel s nepořízenou. Zavolal jsem paní doktorce, zda by mi neposlala eRecept s náhradním lékem. V 8:14 dorazil, a tak jsem se znovu vydal do lékárny. Tam jsem se však dozvěděl nemilou zprávu – vypadly eRecepty.
Tohle je informace, kterou rozhodně nechcete vidět u vstupu do lékárny
Na technologie jsme si natolik zvykli, že alespoň já sám si nedokážu představit, že by tento páteřní systém mohl vypadnout. Dá se říci, že každý, kdo jde do lékárny s receptem na léky, tak trochu spěchá. Když jsem si však představil starou paní, která došla do lékárny chvíli přede mnou s vytištěným receptem, na němž byl přímo název léku, a dozvěděla se, že ho nemůže dostat – a to přesto, že kdyby pořádně zaostřila a přišla blíže, viděla by jej před sebou v regálu.
Protože jsem však léky potřeboval, vypravil jsem se do lékárny znovu kolem 10:30. Už na dveřích visela informace o tom, že eRecepty nefungují. Přesto jsem se to rozhodl zkusit. Uvnitř jsem se dozvěděl, že vydávání léků na občanský průkaz vůbec nefunguje (a to byl problém, protože eRecepty vedené jako odeslané nemusely na telefony dorazit) a načtení eReceptu z telefonu funguje hodně nahodile. Zkusil jsem to, eRecept se načetl a byl mi vydán, ale vše záviselo na tom, zda po nákupu vyjede z pokladny paragon. Pokud ne, nemohl bych si lék odnést. Nakonec se poštěstilo, a z vedlejší přepážky na mě vrhali závistivé pohledy ti, kterým to u jiného okénka nefungovalo.

Víte, co potřebujete za lék, vidíte ho před sebou, ale kvůli výpadku systému máte smůlu
Já to mám k lékárně kousek, ale dovedu si představit frustraci těch, kteří léky bezpodmínečně potřebují a na místě se dozví, že mají smůlu. A nikdo ani netuší, kdy to opět pojede. Samozřejmě lékárnice za nic nemohou, jenže právě na ně se snesla největší vlna kritiky od lidí, kteří nemají tušení, jak to chodí. S kritikou přispěchala i Česká lékárnická komora formou tiskové zprávy, která už v tuto chvíli zřejmě neexistuje. Odkazuje se na ni však SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv), který se brání nařčení, že o výpadku neinformoval. Podle úřadu trval výpadek hodinu, ale i v 10:30 byla funkčnost přinejlepším padesát na padesát, přičemž výpadek lékárna evidovala krátce po osmé hodině ranní.
„Lékaři výpadek ani nezaregistrovali“
Podle SÚKL nedošlo k ohrožení zdravotní péče – v mém případě konkrétně došlo k posunutí startu podávání antibiotik. SÚKL tvrdí, že výpadek někteří lékaři vůbec nezaregistrovali – možná jen ti, kteří operovali nebo pracují na odděleních v nemocnicích. Ambulantní lékaři výpadek stoprocentně zaregistrovali.

Výpadek podle SÚKL neohrozil životy, ale minimálně u mě odsunul start léčby o pěkných pár hodin
Pro lékárny a pacienty to bylo dnes dopoledne doslova křtem ohněm. A také pro lékaře. V systémech se objevovala chybová hláška u eReceptů, která informovala o výpadku. Chvílemi systémy jely, chvílemi nejely, bylo nutné kontrolovat, zda se eRecepty poslaly, a to celou práci lékařů zdržovalo. V jednu chvíli dva recepty prošly jako eRecept a třetí hned za nimi už jako eRecept neprošel. Bylo nutné jej vytisknout klasicky jako listinný recept s informací o výpadku a razítkem s podpisem lékaře – a tyto recepty lékárny uznávaly.
Pro distanční péči, kdy bylo nutné poslat eRecept na telefon, však žádná záchranná možnost neexistovala, poštovní holuby běžně ve zdravotnických ordinacích nenajdeme. A protože jsou dnes všichni zvyklí na odesílání receptů na mobil, byl to zřejmě ten největší problém. Nezbývá než doufat, že se nic podobného nebude opakovat – na technologiích jsme totiž opravdu velmi závislí. A každý podobný výpadek nám to bolestivě připomíná.
Zdroj:
https://sukl.gov.cz/dulezite-informace/funkcnost-ereceptu-byla-plne-obnovena-behem-jedne-hodiny/
Vlastní zkušenosti