Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Odmítám pracovat: Nová generace mladých odhaluje, proč se do zaměstnání nehrne

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Austin Distel, zdroj: Unsplash

Jsou mladí opravdu líní a arogantní, nebo si umějí v drsném trhu práce stát za svým a úspěšně nastavit nové hranice zaměstnavatelů? (ilustrační foto)

Nové generaci mladých se nechce pracovat. Mileniálové a generace Z je známa tím, že k zaměstnání přistupuje jinak než předchozí generace. Vyžadují práci, která odpovídá jejich hodnotám a potřebám. Nestydí se nastavit si vlastní pracovní podmínky.

Článek

Jako učitelka jsem se po dlouhých letech na začátku školního roku setkala s bývalými studenty, které jsem učila. Přirozeně přišla na řadu diskuze o zaměstnání. Z dvaceti bývalých studentů je totiž aktuálně zaměstnáno jen dvanáct. To mě mírně zaskočilo.

Když jsem se jich zeptala, proč nepracují, dostala jsem velmi podobné odpovědi. Podle mého názoru to je proto, že mají všichni velmi vysoké požadavky na potenciální zaměstnavatele. Patří mezi ně například služební auto, dotované bydlení v místě výkonu zaměstnání, vlastní kancelář nebo výhody ve formě wellness pobytů.

Proč mladí odmítají pracovat?

Jsou mladí opravdu líní a arogantní, nebo si umějí v drsném trhu práce stát za svým a úspěšně nastavit nové hranice zaměstnavatelů?

  • Bývalá studentka Klára říká, že pokud se na přijímacím pohovoru nesetká se svým budoucím nadřízeným, nabízenou pozici u firmy nepřijme. "Musím se setkat se svým nadřízeným a poznat ho osobně. Musí projít testem, zda z něj vyzařuje pozitivní energie. Nechci pracovat v negativním prostředí," řekla Klára.
  • Další bývalá studentka Markéta vysvětlila, že se od ní v předchozím zaměstnání na pozici asistentky ředitele očekávalo, že bude na zavolání svému nadřízenému připravovat ranní kávu a chodit mu do firemního bufetu pro svačiny. "Pokud mám zastávat funkci služky, není to nic pro mě. V této práci jsem dala výpověď," řekla Markéta s tím, že pracovní pozice byla velmi dobře finančně ohodnocena.
  • Student Pavel řekl, že na tom není zas tak špatně, když ho zaměstnavatel vybízel k práci ve volném čase nad rámec pracovní smlouvy. "Stalo se mi, že mi nadřízený z firmy o víkendu volal, abych okamžitě nasedl do auta a přijel do Bratislavy, kde se v serverovém středisku porouchal router. V té době jsem ještě neměl auto. Služební auto mi nebylo poskytnuto. To jsem měl jet vlakem? V této firmě jsem dal výpověď," řekl Pavel k nárokům minulého zaměstnavatele.
  • Kateřina ještě nebyla zaměstnána mimo brigády. "Ještě jsem neměla možnost získat zaměstnání, kde by firma nabízela benefity. Přivítala bych například slevu na členství ve fitness centru, příspěvek na penzijní pojištění a benefit ve formě wellness pobytu alespoň jednou ročně," říká nezaměstnaná Kateřina.
  • Lukáš, který byl na škole jedním z nejlépe studujících, prohlásil, že odmítá pracovat, pokud mu zaměstnavatel neposkytne vlastní kancelář. Jeho požadavky jsou v souladu s tím, co mladí lidé obecně očekávají od zaměstnání, tedy flexibilitu práce z domova
  • "Nemohl bych pracovat na pozici, kde bych byl pět dní v týdnu zavřený v kanceláři. Mám rád svobodu a flexibilitu. Aktuálně pracuji jako freelancer. Můj příjem je dostatečný. Proč bych tedy měl pracovat pro nadnárodní firmu, když mohu pracovat z domova a vydělávat díky internetu měsíční částky vyšší jak 100 tisíc korun," vysvětlil Marek svůj přístup k práci.

Podle mého názoru s příchodem mladých na trh práce nastává velká změna v přístupu k zaměstnavatelům. Mladí lidé mají pocit, že mají na všechno nárok. Nicméně jsou schopni si o to říct. Odmítají se spokojit s tím, co zaměstnavatelé dosud nabízeli. To není v žádném případě špatně. Nicméně v životě se člověk musí naučit dělat kompromisy.

Domnívám se, že by se nad přístupem k zaměstnavatelů ze strany generace Z a mileniálů měli zamyslet i samotní zaměstnavatelé. Změna přístupu by tak mohla firmy posunout do produktivnějšího stavu s ohledem na kvalitnější vzdělání nové generace mladých.

Trh práce začíná reagovat na příchod mladých

Nedávno jsem pátrala na internetu po tom, jak trh práce reaguje na příchod generace Z a mileniálů. Situace mě mile překvapila, protože jsem nečekala, že trh práce bude tak rychle reagovat na změny v přístupu mladých lidí k jejich požadavkům. Příkladem je mezinárodní personální agentura Devire, která má pobočku v Praze.

Generace Z se podle country manažerky z  Devire pyšní neuvěřitelným individualismem a odhodláním. Představitelé tohoto pokolení jsou originální, otevření novým příležitostem a nebojí se ozvat. Od budoucího zaměstnavatele očekávají vysokou flexibilitu. „Přes to nejede vlak. Na oplátku však svého zaměstnavatele umí odměnit zápalem pro věc a tvrdým nasazením,“ uvedla country manažerka Lenka Pešková z agentury Devire.

Nicméně i trh práce potvrzuje, že je zřejmé, že nová generace mladých vstupuje na trh s jiným přístupem než její předchůdci. „Mladí uchazeči mají vyšší očekávání od svých zaměstnavatelů – především v oblasti benefitů a procesu náboru. Nejde však o nic, co by firmy nezvládly! Flexibilní organizace se zajisté přizpůsobí a získají tak ty nejlepší talenty na trhu práce,“ uzavřela Pešková.

Anketa

Máte pocit z vlastní zkušenosti, že mileniálové a generace Z má příliš vysoké požadavky na pracovní benefity?
Ano, mají příliš vysoké požadavky.
73,3 %
Ne, mají realistické požadavky.
18,6 %
Nejsem si jistý/á.
0,5 %
Nemám žádné zkušenosti s mladými lidmi v zaměstnání.
7,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 221 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz