Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Kam kráčí evropský automobilový průmysl?

Foto: Oldrich Szaban

Jaká je budoucnost evropského automobilového průmyslu a jeho sázka na elektromobilitu? Co by k tomu řekli pánové Laurin a Klement, zakladatelé mladoboleslavské Škody?

Příliš jednostranná a ukvapená sázka na elektromobilitu přináší své trpké ovoce. Automobilky s jejich výrobou zpomalují, věhlasný Volkswagen možná zavře v Německu některé továrny.

Článek

Do krize dostala tuto automobilku, pod kterou patří i mladoboleslavská Škoda, živelná snaha přepřáhnout na elektrická auta. Zákazníci tento úmysl úplně nepochopili a podle toho se zachovali. Proč by si měli kupovat něco v mnoha ohledech horšího, než už mají, a ještě si za to připlatili? Kvůli tomu je nyní ekonomická situace Volkswagenu alarmující. Prodej elektromobilů se oproti loňsku propadl o 69 procent a vytíženost výrobních linek VW poklesla. Pro Němce jsou problémy automobilky velkou ránou. Byla totiž symbolem prosperity a ekonomického vzestupu Německa. Kde se stále zvyšoval obrat a nikdy se nepropouštělo. To už však neplatí.

Ve Volkswagenu se bude škrtat. Jak tomu bude ve Škodovce? Má výhodu v tom, že převzala v rámci koncernu výrobu aut se spalovacími motory a je jednou z mála evropských automobilek, které se podařilo obnovit výrobu na úroveň před pandemií. Pořád však patří pod krizí se zmítající Volkswagen. A ta zase jen symbolizuje krizi celého evropského automobilového průmyslu.

Sázka na jedinou cestu nemůže vycházet

V předposledním vydání papírových Lidových novin se na téma elektromobily rozhovořil Vratislav Kulhánek, který byl předsedou představenstva Škody Auto. „Nastalo to, co jsem říkal už před třemi, čtyřmi lety. Elektromobilita je fajn, je to jedna z cest ke snížení emisí a ochrany životního prostředí, nikoliv ale cesta jediná. A sázka na ni coby jedinou cestu nevychází. Nemůže vycházet. Kromě jiného proto, že elektromobilita předběhla svoji dobu,“ konstatoval.

Jak Kulhánek upozornil, základním principem je, že ideologie by neměla předběhnout technologii a techniku. Stejně jako se nedá poručit větru dešti či rozdojit kozla. „Prostě nemohu říci, že pro ochranu klimatu bude nejlepší elektroauto, když to celé nemám promyšlené a když mi to technický a technologický vývoj neumožňuje a nedoporučuje.“

Jednou snad dojde k tomu, že budou mít baterie velkou výdrž, budou levnější, vyráběné z ekologických materiálů, nebudou narušovat přírodu a kapacita zdrojů čisté elektrické energie bude někde jinde než dnes. Což jsou základní předpoklady pro vyšší využití či nasazení elektroaut, které dnes zdaleka nejsou naplněny. „Jako reálný cílový podíl elektroaut na vozovém parku bych za současných podmínek viděl 30 až 35 procent. Zbývající podíl by měl připadat na auta s optimalizovaným spalovacím motory, poháněnými různými médii, nejen naftou a benzinem,“ vysvětlil Kulhánek.

Vysoká cena i jiné brzdy

Největší brzdou elektromobility je, že lidé je nechtějí. Aspoň tedy jejich většina. Kvůli vysoké ceně, i když nejen kvůli tomu. „Změnit by se muselo také dobíjení. Muselo by být možné dobít auto za kratší dobu a na místech, kde jsou stávající benzinové pumpy. Pokud má člověk hledat nabíjecí stanici, poté se o ni prát s dalšími a pak nekonečně dlouho čekat na nabití auta, aby mohl jet dál, nemá to smysl,“ objasnil automobilový expert, který byl také předsedou Sdružení automobilového průmyslu. „Pak je tu problém, že elektroauta jsou velká a těžká. Ideální by bylo v segmentu elektroaut městské auto. To bych si koupil i já. Ovšem pokud by bylo za odpovídající cenu. Kupovat si auto na ježdění po městě za tři čtvrtě milionu, to je prostě moc,“ konstatoval.

Panují i obavy, že elektromobilita zmasakruje české strojírenství, protože elektrické motory jsou výrazně jednodušší než spalovací, na které jsou Češi machři. „Pokud by přechod na elektromobilitu byl postupný a podíl elektrických aut by nějak dramaticky nepřekročil těch 35 procent, podle mého názoru by to nemělo mít žádný zásadní vliv. Kdyby ale měl nastat nějaký náraz a došlo by na fanatické názory, jako že od roku 2035 nebude u čerpaček benzin ani nafta a nebudou se prodávat žádná auta se spalovacími motory, pak by to samozřejmě byla katastrofa,“ objasnil Kulhánek.

Doufejme, že katastrofa nenastane a zvítězí zdravý rozum. I když u některých evropských politických rozhodnutí i právě v této oblasti bylo možné o přítomnosti zdravého rozumu pochybovat.

Zdroj:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-glosa-horor-ve-wolfsburgu-jednou-to-prijde-i-do-ceska-259250

https://www.lidovky.cz/byznys/vratislav-kulhanek-skoda-auto-elektroauta.A240831_161510_ln_ekonomika_halu#paywall-locked

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz