Hlavní obsah
Rodina a děti

Být s Emčou v nemocnici bylo samozřejmé

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Olga Richterová se souhlasem matky

Radost v poště! Přitom to je zpráva od naší spolupracovnice, která kvůli úrazu dcery trávila dva dny v nemocnici. Jako máma už devět let sleduji situaci rodičů doprovázejících své děti v nemocnici. Tím větší je radost z konkrétních výsledků. V praxi.

Článek

V mé práci totiž někdy chybí spojení toho, co prosazuju a za co bojuju, s konkrétními výsledky. Třeba právo rodičů být s dítětem v nemocnici, jak v tomto případě, je otázka mnoha a mnoha oddělení ambulancí a nemocnic.

Co se povedlo - z dopisu:

„Milá Olgo, dokud to člověk neprožije, neocení, proč je rodič v nemocnici tak důležitý. Jak pro psychiku dítěte, tak pro svou. Musím pochválit naprosto úžasný přístup personálu na dětské chirurgii v Pardubicích, od ambulance přes rentgen, emergency, oddělení a sál a jip. Emča spadla a zlomila si ruku tak nešťastně, že musela okamžitě na operaci.

Čekaly jsme spolu v pokoji, pak přišla sestra a říká mi - Maminko, jedeme na sál. Emču jsem si tam vezla, spinkala po oblbováku. Na sále jsem ji pomáhala přendat na operační lůžko, a to se vzbudila, vtipkovala jsem s ní, že ani do těch sto nedopočítá, a usne. Usnula téměř hned po nandáni operační čepičky. Operatér za mnou ještě velmi empaticky přišel a říkal mi, co jí bude dělat. Hned po operaci mě volali, ať jdu na Jip, že ji tam vezou. Vzbudila se asi za 45 minut, zmateně koukala a říká mi: Ahoj maminko, kde to jsem…

Celou dobu na JIP jsem seděla u ní, neměla ani náznak strachu z neznámého. Poté nás převezli na pokoj, kde jsem měla postel.

Děkuju Olgo za takovou možnost být se svou malou, když to nejvíc potřebovala. V nemocnici je ani nenapadlo, že bych ji tam měla nechat samotnou, ten přístup mě dojal. Protože pro ně byly důležité nejen dětská práva, ale hlavně psychika dítěte a rodičů.

A to je i Tvoje zásluha. Prosím, klidně zveřejni ten příběh, i s fotkama. Třeba to někomu dalšímu pomůže a povzbudí. Děkuju I.“

Foto: Olga Richterová se souhlasem matky

Emča před zákrokem

Bez politiky to ale taky nejde

Víme, že to je zásluha konkrétních lidí. Vládní zmocněnkyně pro lidská práva a předsedkyně Výboru pro práva dítěte Kláry Šimáčkové Laurenčíkové, Kanceláře Veřejného ochránce práv, která tuto metodiku oficiálně iniciovala, mnohých rodičů i zdravotníků, protože právě ti přispěli k dnešní podobě metodiky. Zkušenostmi z praxe. A díky jim za to. Současně I. posílá pochvalu přímo do Pardubic. Bez politiky to ale taky nejde.

A tohle jsou společné výsledky.

Připomenu. Podařilo se nám, spolu s Pirátským náměstkem ministra zdravotnictví Josefem Pavlovicem připravit metodický pokyn k podpoře uplatňování Zákona o zdravotních službách. Ten schválil ministr zdravotnictví, za což děkuju a teď vidím, jak se uplatňuje v praxi. V příběhu Emči a její mámy.

Se zavedením nových a jasných pravidel ubude sporů, předejde se tak i možným žalobám. Věřím, že je to změna ku prospěchu všech. Dětí, jejich blízkých i zdravotního personálu. A zkušenost z Pardubické chirurgie ukazuje, že to jde. Ukazuje, jak bezpečným a zklidňujícím dojmem můžeme projít tak traumatizující situací, jako je operace našeho dítěte, jak se naši malí rychleji hojí, nebojí se tolik, protože rodiče už nejsou návštěva.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz