Hlavní obsah
Lidé a společnost

Místo metra měla cestující v Praze vozit podzemní tramvaj. Vedení města zvolilo těžší variantu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay.com

Pražské metro letos slaví půl století své existence. Od první myšlenky až po rozjezd první soupravy uplynul ale mnohem delší čas. Vedení Prahy si uvědomovalo přehlcení města už ve dvacátých letech, kdy ale vidělo jako řešení jiný systém dopravy.

Článek

Oslavy 50 let výročí metra v naší metropoli v těchto dnech nikdo nepřehlédne. Dopravní podnik ho slaví nespočtem akcí, které neuniknou pozornosti místních, ani turistů. Své veřejnoprávní služby se chopila také Česká televize a Český rozhlas, který tento týden v pravidelných časech přináší seriál s dobovými záznamy. Metro se stalo způsobem dopravy z bodu A do bodu B pro milion cestujících denně. Jen málokoho při cestě napadne, že původně měli jezdit podzemní tramvají místo samostatné dráhy metra.

Foto: Ing. James Tesla /Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Vladimír List. Zasloužil se o elektrifikaci Československa a o zavedení československých technických norem. V roce 1926 předložil ve spolupráci se stavitelem Bohumilem Beladou pražským zastupitelům návrh na výstavbu čtyř podzemních tratí pod názvem Podzemní rychlá dráha pro Prahu, který se stal částečnou předlohou podoby pozdějšího pražského metra.

„V poslední době si obecenstvo i noviny si uvědomují, že pražské ulice jsou přecpány chodci i vozy a Prahu stihne dopravní pohroma…,“ je slyšet v reportáží Radiožurnálu záznam z 20. let minulého století, kdy vedení Prahy muselo začít řešit problém s dopravou. První díl rozhlasového seriálu představuje dva muže, kteří za studií tzv. Přestupního trojúhelníku Můstek-Muzeum-Masarykovo nádraží stojí: „Přestože se na nás pohlíželo jako na fantasty, vzbudili jsme zájem, elektrické podniky vypsaly soutěž na řešení dopravních problémů pražských!“ Říká v dobové nahrávce Vladimír List.

Původní plán počítal se zahloubením tramvajových tratí, které měly mít čtyři linky. Jedna z nich se měla začít stavět dokonce už v roce 1941. Plány i práce se ale protahovali a vedení města se k nim vrátilo až o několik let později, kdy měl první úsek zahloubené tramvajové tratě vést od Hlavního nádraží k Nuselskému mostu a v ulici Na Pankráci se tramvaj měla vynořit na povrch. Ani tyto plány se ale nakonec neuskutečnily. Vedení města se rozhodlo počkat, investovat více peněz a zajistit dostačující a kvalitní dopravu hodnou Prahy - Metro!

O tom, kudy si metro razilo cestu, vzpomínky pamětníků, včetně dělníka, co tunel metra hloubil a betonoval plus další dobové záznamy si můžete poslechnout v unikátním seriálu Českého rozhlasu, kterému přibývá od pondělí do pátku každý den jeden z tematických dílů.

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Akce dopravního podniku u příležitosti oslav 50 let metra v Praze.

Půlstoletí páteře pražské MHD mapuje nová putovní výstava, kterou ve středu 24. dubna představil Dopravní podnik hl. m. Prahy v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice. Je možné ji navštívit na osmi různých místech v Praze až do poloviny srpna. Oblibu si u rodin s dětmi získala také geolokační hra „Metro 50“, která hráče provází všemi z 61 současných stanic pražského metra. Díky ní slouží v těchto dnech metro nejen jako prostředek k přepravě z bodu A do bodu B, ale i samotný cíl výletu. O všech těchto linkách vznikly i dokumenty, kterými vtipně provází David Vávra, a které veřejnost bude moct zhlédnout během května ve vysílání České televize. DPP připravil navíc i reprint původního vydání Večerníku Praha k zahájení provozu metra v Praze a speciální vydání deníku Metro.

Ve čtvrtek 9. května 1974 v 9:19 se otevřel první úsek Kačerov – Florenc (tehdy Sokolovská) na lince C. Praha se tak stala 44. městem na světě, kde jezdila podzemní dráha

Celou historii mapuje výstava čístající 20 panelů, která je společným projektem DPP, hl. m. Prahy a tehdejšího projektanta a zhotovitele, společností METROPROJEKT Praha a Metrostav: „Společnosti Metrostav vznikla 1. ledna 1971 s jasným zadáním postavit tuto výjimečnou inženýrskou stavbu. S výstavbou podzemní dráhy neměl tenkrát nikdo z našich zkušenosti a za jejich nasazení i odvahu jim patří velké poděkování. Profesionální přístup našich tehdejších kolegů, jejich disciplína a odhodlání představují základy, na kterých Metrostav funguje dodnes,“ řekl v rozhovoru DPP Jaroslav Heran, generální ředitel společnosti Metrostav.

Na státní svátek budou mít lidé možnost svézt se historickými soupravami

Návrat do minulosti čeká cestující fajnšmekry, kteří si o státním svátku 8. května počkají na jízdu historickými soupravami v časech od 9:19 do 16:00. Ty budou za běžné jízdné. Jako první vyjede v 9:19 z Kačerova na Florenc historická třívozová souprava ze zahájení provozu metra v roce 1974. V 9:25 se k ní připojí historická pětivozová souprava 81–71, tzv. černá huba. V 9:30 opět z Kačerova bude následovat rekonstruovaná souprava 81–71M, kterou DPP uvažuje do budoucna zachovat jako historickou pro Muzeum MHD. V jednom čelním voze ev. č. 3138 v ní zůstal původní zabezpečovač, tzv. udírna. Jako poslední vyjede z Kačerova v 9:35 vlak M1, konkrétně první prototypová souprava, která se v rámci homologace objevila v metru v červenci 1998 a první cestující přepravila v lednu 2000. Vlaky Ečs budou do 16:00 jezdit na nejstarším úseku metra Kačerov–Florenc, souprava 81–71 mezi Kačerovem a Nádraží Holešovice, 81–71M pak v úseku Kačerov–Ládví a nejstarší souprava M1 pak úsek Kačerov–Letňany. Všechny podrobné informace k oslavám nabízí Dopravní podnik města Prahy na svém webu.

Speciální vydání deníku Metro, jak jinak než o pražském metru

V den výročí, tedy ve čtvrtek, vyjde reprint původního vydání Večerníku Praha k zahájení provozu metra. Oslavy vyvrcholí v CAMPu (Centrem Architektury a Městského Plánování), kde bude po celý čtvrtek až do večera program pro veřejnost. Začíná od 13:00 projekcí historických dokumentů a filmů ze 70. let. Od 14:00 bude následovat přednáška k historii pražského metra. Paralelně s ní poběží projekce dalších filmů, jako např. „Pražské metro včera dnes a zítra“ z roku 1985, nebo o povodních v metru z roku 2002. Od 16:00 bude přednáška zaměřena na nejbližší budoucnost a největší technologickou změnu, která pražské metro čeká – automatizace metra v Praze. Večer opět vyplní projekce dokumentů a filmů, včetně nejnovějších filmů s Davidem Vávrou „Prahou podzemní drahou“. Detailní program a rezervace míst na: https://praha.camp/program/detail/50-let-metra. Od neděle 5. do pátku 17. května si lidé můžou ve stanici Kačerov prohlédnout putovní výstavu, tedy tam, kde provoz před 50 lety začal.

Linka A, B a C – tři díly dokumentu „Prahou podzemní drahou“ s Davidem Vávrou

K jubileu pražskému metra DPP připravil třídílnou sérii dokumentů „Prahou podzemní drahou“, ve které je každý díl věnovaný jedné lince, technickým nebo provozním zajímavostem, ale i blízkému okolí stanic. Dokumenty mají cca 40 minut a nesou se v podobném duchu jako populární dokumentární série Šumná města. Všechny tři díly odvysílá Česká televize na kanálu ČT2.

Foto: pixabay.com

Hned po oslavách se DPP pustí do příprav dalších– 150 let od zahájení provozu MHD a 100 let od zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze.

Nové publikace a suvenýry pro sběratele

DPP k jubileu metra připravil také vydání nových publikací. První z nich „50 příběhů metra“ představuje historii pražského metra prostřednictvím 50 unikátních příběhů 50 osobností spojených s pražskou podzemní drahou. Architektka metra Anna Švarc s dalšími spolupracovníky připravuje vydání knihy s pracovním názvem „Nejkrásnější metro na světě“, která mapuje historii i současnost architektury, designu a umění v pražském metru. DPP kromě toho vydává také brožuru o vozidlech nezávislé trakce pražského metra. Podnik myslel také na sběratele a vydal edici různých suvenýrů jako jsou turistické nálepky, známky, nebo bankovka 0 Euro Souvenir, které jsou k zakoupení ve stanicích metra Anděl, Hlavní nádraží, Hradčanská, Můstek, Nádraží Veleslavín, na Magistrátu hl. m. Prahy, v obou Terminálech na Letišti Václava Havla Praha nebo ve Fanshopu DPP.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz