Hlavní obsah
Lidé a společnost

Plyšový penis nebo vulvu třída přijme lépe než realistické modely. Menší děti s nimi hrají i divadlo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Foto se svolením Hnutím za aktivní mateřství

„Ve škole nás sexem spíš strašili. O tom, že je to úžasná věc nepadlo ani slovo. Nechceme, aby se to opakovalo také u dnešní generace,“ vysvětluje jeden z důvodů projektu Zdravé dospívání předsedkyně Hnutí za aktivní mateřství Petra Sovová.

Článek

Jejich osmičlenný tým navštívil v uplynulém roce 53 převážně základních škol. S dětmi a dospívajícími se potkali na 140 seminářích. Zájem o besedy je obrovský a to jak u vedení škol, tak i u aktivních a zvídavých dětí: „Občas děti, spíš starší, tedy od druhého stupně ZŠ, reagují na veřejné dění. Například kauza exposlance Dominika Feriho přinesla spoustu cenných podnětů do diskuse o osobních hranicích a jejich nastavování. Jinak si ale troufám říct, že jsou naše přednášky perfektně nadčasové - vlastně bych si přála vrátit čas a zažít něco podobného coby školačka. Tato témata byla, jsou a budou velmi významná pro děti v každé době. Každá přednáška je jiná, protože každá skupina dětí a dospívajících je jiná - a sexuální výchova, aby byla dobrá, měla by vždy reagovat na konkrétní dítě či skupinu a její podněty a otázky. Ty se ale nemusí týkat veřejného dění, ale spíš osobních dojmů, příběhů, rodinných zvyků apod.,“ vysvětluje náplň besed.

Klitoris, pexeso, nebo plyšová vulva. Merch pomáhá fungování besed a pomůcky zase dalším lektorům a učitelům

Osmičlenný tým certifikovaných lektorů a lektorek sexuální výchovy se neustále vzdělává, občas využívá i supervizních setkání, aby se stále posouval. Ačkoli je poptávka ze škol velká, rozšiřovat ho nechtějí. Potřebují si případné nové kolegy a kolegyně dobře připravit, a tak chystají i vzdělávací akademii. A nezaostávají ani v pořizování moderních pomůcek. Přestože jsou jejich výukové kufříky skvěle vybavené, občas se objeví novinky na trhu či vhodnější pomůcky, případně nápady, jak nějaký proces kreativněji přiblížit. A tak teď vznikl například i merch. Malé červeně-průhledné modely klitorisu, které poprvé představí už brzy v rámci Světového týdne respektu k porodu, jehož je hnutí organizačním týmem: „Modely klitorisu budeme poprvé prodávat na konferenci Sexuální výchova pro 21. století, která proběhne 13. května v rámci Světového týdne respektu k porodu. Je určena jak vyučujícím, metodikům prevence, tak i rodičům, kteří hledají cesty, jak citlivě vzdělávat děti a dospívající. Modely klitorisů spíš než jako výuková pomůcka slouží jako prostředek k získávání finanční podpory na další přednášky. Za tímto účelem jsme vyrobili i pexeso a tašky s potiskem. Začali jsme vyrábět rovněž pomůcky na prodej - naše „plyšáky“, tedy látkové modely penisu a vulvy. Teď už je využívají i další přednášející a vyučující.

Plyšový penis třída přijme daleko lépe než realistické modely v životní velikosti. Menší děti s našimi „plyšáky“ občas hrají i divadlo

Ze zkušeností Sovové plyne, že třída plyšové pomůcky genitálií přijímá daleko lépe, menší děti s „plyšáky“ občas hrají i divadlo. Bezkonkurenčním vítězem, co do četnosti a oblíbenosti, je pokud jde o besedy Příběh těla. Program pro nejmenší, na který s lektory jezdí maňásek Otík nebo maňáska Oťka. Hravou formou seznamují děti s anatomií, tělesnými procesy souvisejícími s blížící se pubertou či s důležitým tématem Tvoje tělo patří jen tobě. Velký úspěch mívá i vyprávění porodní pohádky,” ohlíží se za náročným a úspěšným rokem 2023 předsedkyně Petra Sovová. Další v pořadí oblíbenosti je dvojitá přednáška Od dívky k ženěOd chlapce k muži, kde si lektor muž a lektorka žena třídu rozdělují.

„Přestože zachováváme dělení dle pohlaví, otevíráme i téma genderové disforie a samozřejmě dáváme prostor zařazování podle osobních preferencí dospívajících. Občas se ve třídách s transgender žáky a žákyněmi setkáváme přímo, každopádně chceme vyjadřovat respekt a podpořit inkluzivní přístup. Někde se dostaneme třeba i k LGBT problematice, jinde se děti víc zajímají o menstruaci a vyprávějí si, jak se narodily. Důkladné základní informace předáváme všem,“ přibližuje podobu přednášek Petra Sovová. „Děti mají o sexu z internetu informací dost, my jim pomáháme se v té džungli zorientovat a získat sebevědomí,“ dodává.

Foto: Foto poskytnuto Petrou Sovovou

Přednášky Od dívky k ženě a Od chlapce k muži, kde si lektor muž a lektorka žena třídu rozdělují.

Sexuální výchova musí začít doma. Od toho se odvíjí celý následný přístup dítěte

K besedám na školách dopomohla Hnutí za aktivní mateřství před rokem sbírka na dárcovské platformě Znesnáze. Veřejnost poslala více než 300 tisíc korun, aby sexuální výchovu na školách podpořila, což snížilo každé navštívené škole náklady na besedu o celou třetinu. Vysoká finanční podpora mluví o zájmu a potřebě veřejnosti, zejména pak rodičů, pro které je toto téma často složité a spoléhají v něm právě na školy: „Sexuální výchova musí začít doma. A mnohem dříve, než si myslíme. Nejkompetentnějšími vzdělavateli dětí byli, jsou a měli by být především rodiče. Už v miminkovském věku objevují děti své pohlavní orgány, už v batolecím věku zjistí, že máma má menstruaci a používá zajímavé hygienické pomůcky, všimnou si, že i rodiče se někdy mazlí. A tak dále a tak dále. Způsob, jakým reagujeme či nereagujeme na jejich podněty a otázky, ovlivňuje jejich prožívání vrchovatou měrou. Škola už může tento základ jen dále rozvíjet,“ radí rodičům lektorka Hnutí za aktivní mateřství. Přiznává ale, že na tom dnešní generace ani školství není v tomto směru zas tak úplně špatně. Při své práci potkávají skvělé a komunikující žáky a žákyně, ale také přátelské a otevřené vyučující, kteří budují se svými třídami dobré vztahy: „Máme štěstí a velkou radost, že naše semináře ve školách sklízejí vesměs velmi pozitivní ohlasy, dokonce i od služebně starších vyučujících. Uvědomují si, že je důležité s dětmi komunikovat otevřeně, i když jim samotným to třeba někdy dělá zpočátku obtíže. Vážíme si důvěry, kterou k nám mají. Věřím, že jim přítomnost na přednášce mnohdy pomůže otevřenou komunikaci o načatých tématech dobře nastartovat. My jsme totiž ve škole pouhé dvě až čtyři vyučovací hodiny - a děti mají mnohdy otázek na celý týden! Můžou tak společně v debatě pokračovat a odpovídat na dotazy a otevírat další témata, klidně i v dalších předmětech jako průřezové téma,“ líčí dobré zkušenosti Sovová.

Hlavní motivací jsou pro lidi z hnutí jejich vlastní vzpomínky na dospívání a (ne)dostupnost informací o sexualitě během jejich školních let

„Tehdy šlo spíš o jedno velké varování před různými nebezpečími sexu a možnosti ochrany. Zcela nám chyběla informace, že sexualita je úžasná věc, která nás může obohatit a kterou lze rozvíjet a poznávat. Často jsme si v dospělosti s přáteli navzájem povzdechli, proč jsme se tyto myšlenky a informace o sexu a vztazích mezi muži a ženami neučili už na základní škole?! A tak se o to dnes snažíme my. Předkládáme dospívajícím témata, která jim pomohou vyznat se ve svém těle a prožívání, respektovat své potřeby i potřeby druhých, navazovat zdravé vztahy,“ vysvětluje důvod vzniku projektu projektu Zdravé dospívání Petra Sovová, předsedkyně Hnutí za aktivní mateřství, pod jehož hlavičkou projekt funguje.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz