Článek
Elektrokola se těší stále větší popularitě. Přibližně jedna třetina z celkového objemu prodeje jsou právě elektrokola. Stala se oblíbenou náhradou klasického kola především pro starší lidi, kterým umožňují ujet s menší námahou delší vzdálenost. Jenže tento trend se propisuje i do statistik policistů a BESIPu, podle kterých jsou nehody na elektrokolech stále častější zejména u seniorů. Každý druhý usmrcený cyklista na elektrokole bývá starší 65 let. Sedm z deseti zemřelých přitom v uplynulém roce nemělo cyklistickou přilbu: „Už zase buzerace? Jezdil jsem bez helmy celý život. To jen dnes se musí dodržovat samá nařízení a nejraději by nám tu helmu i vybrali. Jako malí smradi jsme jezdili bez ní a taky se nikomu nic nestalo. Například na cyklostezce je helma naprostý nesmysl,“ zaznívá subjektivní pohled na problematiku z úst 68letého cyklisty Jaromíra z Vysočiny.
To je ale podle policistů jeden z častých omylů. Nebezpečí nehody je obdobné i na cyklostezkách, kdy může docházet ke srážkám nejen mezi cyklisty, ale i s in-line bruslaři či chodci. Následky pak bývají vážné. Při loňských nehodách zemřelo po celém Česku 39 cyklistů. Většina bez přilby. Mít ji za jízdy nasazenou je v ČR povinné pro cyklisty do osmnácti let. Nedávnou novinkou je povinnost použití přilby i u spolucestujícího cyklisty, tedy dítěte například v cyklosedačce. S tím mají policisté zkušenost dobrou. S tím domluvit seniorům ale často horší. Přitom podle BESIP podstupují cyklisté s přilbou až 19krát menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí ochranných přileb lze předejít 83 procentům fraktur lebky, 53 procentům zranění měkkých částí hlavy a 48 procentům poškození mozku. To, že mají elektrokolo a nejedou v hustém silničním provozu, je nijak neochrání: „Rozvoj elektrocyklistiky je jednoznačným trendem posledních let, kterému musíme věnovat pozornost. Proto jsme spojili pro letošní sezónu síly s BESIP a společností BOSCH. V rámci terénních aktivit budeme společně komunikovat úskalí používání elektrokol se zaměřením na zvyšování informovanosti uživatelů. Ti totiž často přeceňují své schopnosti, fyzické předpoklady nebo dokonce využívají prostředek v rozporu s platnou legislativou. Přitom následky nehod mohou být v těchto případech velmi vážné,“ informuje vedoucí odboru prevence Policejního prezidia ČR plk. Zuzana Pidrmanová. „Samozřejmě se proto budeme napříč všemi regiony podílet na 14. ročníku projektu Na kole jen s přilbou,“ zaznívají v tiskové zprávě policie ČR slova plk. Pidrmanové.
Mezi materiály, které s kampaní pomáhají, jsou například cyklomapy, kterých je celkem 12 druhů a mapují kromě horských oblastí cyklisty hojně navštěvované lokality. K dispozici jsou například v turistických informačních centrech spolu s praktickými informacemi, jako třeba o správném nasazení cyklistické přilby. Dlouhodobá analýza dopravních nehod cyklistů, kterou společně vytvořili BESIP a Centrum dopravního výzkumu ukázala, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů jsou stejně jako u motorkářů střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení, ročně pak na našich silnicích přijde o život 40 cyklistů. „Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty. Zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody. Je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ zdůrazňuje vedoucí Samostatného oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Nehoda na kole upoutala na vozík i zkušeného padesátníka Davida
Nehody cyklistů se ale zdaleka netýkají jen silničního provozu. Na své oblíbené trase po křivolklátských lesích sjížděl z kopce také David, kterému se na mokrém úseku smeklo přední kolo, vyletěl ze zatáčky do příkop a vážně se zranil. Rakovničtí záchranáři ho letecky transportovali do Motolské nemocnice, kde prodělal několik operací. Vyšetření prokázala několik zlomených obratlů, přerušenou míchu, propíchnutou plíci a zlomenou lopatku. Následkem nehody je ochrnutý od prsou dolů a snaží se sžít s invalidním vozíkem. Právě teď je hospitalizovaný na spinální jednotce FN Motol, podstupuje rehabilitace a čeká ho dlouhá cesta k částečnému navrácení do života. David byl před nehodou velmi aktivní člověk, věnoval se sportu a především silniční cyklistice. Je tak dalším důkazem toho, že tragické následky nehody na kole se nevyhýbají ani těm nejlepším. A také toho, jakou sílu má podpora rodiny a přátel cyklistů.
S jarem a hezký počasím se do terénu vrátili ti nejvíce zranitelní účastníci silničního provozu. K tomu, aby se smutné statistiky nezvyšovaly, můžou vedle pozornosti, rozvahy a ukočírovaného ega, pomoci také základní bezpečností prvky. Srážky nepřicházejí jen s auty, ale i motorkáři, kteří díky akceleraci můžou být pro odhad cyklisty zrádní. Česká republika patří podle BESIPu ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi mezi ty s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů. Ačkoli se usednutím za volant nebo řidítka stáváme často automaticky odpůrci té druhé skupiny účastníků silničního provozu s pusou plnou připomínek, nesmíme se nechat unést záští, arogancí, ani pocitem, že nás těch pár vteřin zdržení zabije. Protože zabít nás může právě unáhlenost.