Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kávu s láskou připravují pacientům ostravské onkologie švadlena, soudkyně, skladník nebo advokát

Foto: foto: poskytla koordinátorka kavárny Simona Honsová

Kavárna v čekárně onkologie přináší vedle dobrého horkého nápoje hlavně pozornost a úsměv těm, kteří to právě potřebují.

Téměř tři desítky dobrovolníků nejrůznějších profesí připravují ve svém volném čase kávu pro onkologické pacienty v Ostravě. Nepříjemné čekání může zlepšit ještě útulnější prostředí, na které se skládá nejen personál a příbuzní, ale také veřejnost.

Článek

Onkologická čekárna Fakultní nemocnice Ostrava voní kávou a těší dobrým slovem. Dvacet osm dobrovolníků dochází vařit kávu i čaj lidem, kteří často říkají, že právě to jediné je na tomto místě těší. Polovinu dobrovolníků tvoří senioři, druhou lidé středního věku nejrůznějších profesí. Řada z nich má zkušenosti s onkologickou diagnózou v rodině. Onkologicky nemocnému člověku krátí nepříjemné čekání advokát, švadlena, prodavačka, soudkyně, vedoucí skladu, učitel, lékárník i zdravotní sestra, která chodí vařit kávu po noční směně.

„Myšlenka otevřít kavárnu vznikla s příchodem na mou pracovní pozici koordinátora v dubnu roku 2021. Inspiraci jsem čerpala v Kavárně života na Hematoonkologické klinice ve FNO, kterou provozuje Nadační fond Pavla Novotného z Chlebičova. V nadačním fondu jsem krátce působila na pozici zástupce ředitele a zároveň jsem měla na starost koordinaci této kavárny. Věděla jsem proto, jak velké oblibě se těší a jak obrovským přínosem je pro čekající pacienty a jejich doprovod. Paní náměstkyně pro ošetřovatelskou péči nejenže v začátku podpořila mou vizi, ale také má velké pochopení pro mé nezdravotnické nápady, které není vždy úplně snadné ve státní nemocnici realizovat,“ těší se z náklonnosti vedení Simona Honsová.

Foto: foto: Simona Honsová

Simona vede k pomoci i svou dceru, která chodí do kavárny ráda pomáhat.

Onkologická čekárna voní kávou i díky neobyčejné podpoře firem

Před Vánoci to byly dva roky, co se Onkologická čekárna s vůní kávy pacientům a jejich doprovodu otevřela. Za tu dobu připravili dobrovolníci už téměř 17 tisíc nápojů. Výrazně s fungováním pomáhá ochota nejen okolních podniků. Ostravská rodinná pražírna dodává kávu za třetinovou cenu, jeden z největších online obchodníků v Česku daroval kávovar, největší prodejce obalových materiálů u nás zase kelímky. Opavská firma se stará o dostatek cukru, Kunínská mlékárna zase o mléko, výrobce nealko nápojů dodává pravidelně pití, česká firma zabývající se zpracováním bylin v biokvalitě zase čaje, obchodní řetězec pro podnikatele dováží drobné cukrovinky. Potravinová banka zásobuje kavárnu čerstvým ovocem a pečivem z přebytků, další společnost přispívá na nákup kávy. Neskutečný kruh jmenovaných pomocníků uzavírá Onkologická klinika, na jejíž vrub jde voda, elektřina a čisticí prostředky.

Denně uvaří dobrovolníci až sedmdesát nápojů. Mezi nejoblíbenější patří cappuccino, latte, lungo, nejlepší káva je ale podle nich ta s láskou vařená. Na počátku provozu kavárny museli překonávat ostych i odmítání ze strany pacientů. Dnes je kavárna v každodenním obležení: „Ačkoli máme dnes téměř tři desítky dobrovolníků, určitě vítáme s otevřenou náručí další. V tomto roce bychom velmi rádi otevřeli ještě jednu kavárnu v prostorách FNO, a to na Klinice nukleární medicíny, proto se nám každá dobrovolnická ruka moc hodí,“ usmívá se Simona.

Čas je to nejcennější, co můžeme darovat

„I když by se mohlo na první dojem zdát, že je to ‚jen moje práce‘, není tomu tak. Je to především kus srdce. Dobrovolnická činnost provází můj profesní i soukromý život od roku 2008, kdy jsem se začala zapojovat do různých charitativních projektů jako například rekonstrukce denního stacionáře pro mladé lidi s hendikepem. Podílela jsem se také na vzniku charitativních obchodů MOMENT a docházela jako dobrovolník k lůžkům ve frýdecko-místecké nemocnici. Osobně vnímám dobrovolnickou činnost jako mimořádný počin, kdy lidé darují to nejdražší, co mají. Svůj čas. Kavárna je tedy po mé dcerce Karolínce a mé předchozí srdcové záležitosti, charitativních obchodech MOMENT, mé ‚třetí dítě‘, o které s láskou pečuji,“ říká.

Tak jako je každý pacient jiný, stejně je tomu i u dobrovolníků. Jeden je sdílnější, druhý zase uzavřenější. Při jejich výběru nehraje roli nátura, ale motivace, empatie a ochota pomáhá. „Tato vlastnost je tady velmi důležitá, protože je mimořádně důležité mít cit pro rozpoložení pacientů a respektovat to, že každý se se svou nemocí vyrovnává jinak. Někdy více posloucháte a někdy zase více mluvíte. Musím po pravdě říci, že současné složení dobrovolníků v Onkologické kavárně je opravdu mimořádné. Máme štěstí na skvělou partu lidí, kteří ke své službě přistupují velmi zodpovědně, a můžu se na ně ve všem spolehnout. Mezi dobrovolníky vznikla řada nových přátelství a není neobvyklé, že spolu tráví společný čas i mimo kavárnu,“ těší se z dosavadních výsledků koordinátorka kavárny pro onkologické pacienty.

Foto: foto: dodala koordinátorka projektu Simona Honsová

Současná podoba kavárny

Foto: foto: poskytla koordinátorka kavárny Simona Honsová

Plánovaná podoba kavárny pro onkologické pacienty

Foto: foto: poskytla koordinátorka projektu Simona Honsová

Návrh podoby kavárny pro onkologické pacienty

Onkologičtí pacienti potřebují více než tvrdé židle

Součástí dobrovolnického týmu je také kamarádka Simony, hlavní architektka Frýdku-Místku Lucie Šidlová. Zdarma, v rámci své dobrovolnické činnosti, navrhla novou podobu čekárny. „Pacienti a jejich doprovod mají kde čekat na léčbu a to je z pohledu směrnic dostatečné. Z našeho pohledu je ale důležité, v jakém prostředí pacienti na svou léčbu čekají, nehledě na to, že je rozdíl, zda čekáte několik hodin na tvrdé plastové židli nebo sedíte v pohodlném křesle. Řada onkologických pacientů během léčby výrazně zhubne a není pro ně vůbec jednoduché sedět na tvrdých židlích několik hodin. Z těchto důvodů se projektu ujala paní architektka a zároveň také vznikla naše sbírka na dárcovské platformě Znesnáze,“ vysvětluje další kroky k vylepšení kavárny koordinátorka dobrovolnické činnosti Simona Honsová, jejímž cílem je získat dostatek peněz na zútulnění prostor. „Paní architektka nám slíbila, že pokud se podaří zajistit více finančních prostředků, navrhne zdarma další úpravy ostatních čekáren. Naše Onkologická klinika v ambulantním provozu ošetří 160 až 180 pacientů denně, čekáren máme opravdu mnoho, takže se paní architektka určitě nudit nebude,“ usmívá se Simona, která děkuje každému, kdo pomůže zpříjemnit lidem s rakovinou čas trávený v nemocnici.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz