Hlavní obsah
Umění a zábava

Novoroční tipy pro duši

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Olina Táborská

První den nového roku - čím zaplníme kalendář? Třeba tipy na knihy, filmy, seriály, divadlo?

Už si nedávám do nového roku předsevzetí, naučila jsem se žít ze dne na den. V osobním životě není co rekapitulovat. Leda by někoho zajímalo, že jsem si udržela všechny vztahy a nikomu neublížila.

Článek

Bilanci kulturních zážitků právě skončeného roku si však nikdy nenechám ujít. Je to příležitost ještě jednou si připomenout, co mi také zpříjemnilo život.

Kromě všeho od Nino Haratischvili – netajím, že je tahle Gruzínka můj velký objev, mě hodně dostala druhá kniha Bila Browdera Zmrazeno. Doporučuji všem, kdo ještě pochybují o zločinnosti ruského režimu (anebo naopak chtějí vědět víc). Důsledkem osobní zkušenosti plné šíleností, vražd a záludností je kromě Browderových knih i Magnitského zákon, který prosadil v mnoha zemích světa. Přijali jsme jej vloni i my. Zákon je pojmenovaný podle Browderova právníka Sergeje Magnitského. Odhalil miliardové machinace ruských oligarchů, za což ho Rusové v roce 2009 umučili ve vězení.

Jak se říká – na jeden zátah – jsem přečetla Dirigentku od Marie Petersové. Knížka má svou zdařilou filmovou verzi. Baví mě knihy a filmy o ženách, které se dokážou prosadit navzdory překážkám, jež jim staví do cesty předsudky – například, že žena nemůže dirigovat orchestr, pitomé zákony a taky egoističtí muži. Jsem vděčná všem statečným ženám, které se v historii zasloužily o to, že my jsme dnes svobodné ve volbě povolání i stylu života.

Na Apple TV jsem nějaký čas schválně přehlížela seriál, který mě nelákal svým názvem - Lekce chemie. Pak jsem zkusila první díl a vida, ono to není jen o chemii. Byla jsem lapena, akorát se mi nechtělo čekat na každý díl, a tak jsem si koupila knížku. Napsala ji Bonnie Garmus. Nevím, co doporučit - zda si tento příběh – opět o statečné ženě, která si vybojovala své v životě i v profesi – přečíst, nebo shlédnout seriál. Mně se líbilo oboje.

Podobně jsem to měla s audioknihou nazvanou Sedm manželů Evelyn Hugo od Taylor Jenkins Reid. To bude jistě ženský román, který dobře dopadne a za tři dny už si nebudu pamatovat, o čem byl, říkala jsem si a odolávala mnoha doporučením včetně recenzí. Podlehla jsem – díky za to. Většinou poslouchám knihy při chůzi venku nebo při vaření, tentokrát jsem měla sluchátka v uších, kdykoli to šlo. Knížka je velké překvapení, opravdu velké. Skvěle promyšlená, dobře napsaná a přinutí posluchače – anebo čtenáře – ještě stále pochybujícího o tom, že každý jedinec na této zemi má právo na lásku, se aspoň zamyslet, když ne tu lásku všem přát.

Filmy, ach jo! Který vybrat? Rozhodně Anatomie pádu. A taky Umění jíst a milovat. A ještě Golda, železná lady. Oppenheimer. I velkolepý Napoleon.

Na Silvestra jsem byla v Divadle v Dlouhé, takže vám můžu doporučit představení Amberville – Plyšoví gangsteři. Podívaná i pro oči – ty kostýmy! Smějete se a dojímáte, zamilujete si Medvěda Teddyho – herec Martin Matějka za roli získal širší nominaci na ocenění Thalie. Myslím že se bavili nejen diváci, ale i herci, ti to doslova užívali.

Přečetla a poslechla jsem mnohem víc knih, viděla mnohem víc filmů a seriálů, pár divadelních představení, balet i operu, ale nechci nikoho zahltit. Jen bych si přála, aby někomu těchto pár tipů udělalo takovou radost, jakou jsem měla já v roce 2023.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz