Článek
Navazuji na minulý článek.Pořád žijeme v minulosti založené na principu: Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem. To už přestáva platit. Bohužel ani školství a tak místo moderního systému „Uč se tomu, co tě zajímá“, je zde stále biflování učiva, které je mi k ničemu.
Příběh: Potkají se dva ze sousedních vesnic. A vedou rozhovor. Pak se zadívají na oblohu, kde je nějaký žlutý objekt. Jeden na něj ukáže a řekne: To je brambora. Druhý odvětí : To je slepice. Každý odpoví v duchu své výchovy, jak byl naučen. A začnou se hádat o název té věci na obloze a hádka přejde ve rvačku. Když vysílení padnou k zemi a vydýchají se, najednou se na sebe podívají, usmějí se, zvednou ruku a oba nakreslí kruh. Došli poznání.
A stejně tak je to se současným světem lidí. Globalizace. Cestování letadly během několika hodin. Sociální sítě. Řeč se proměňuje. Stává se universální jako například esperanto. My starší tomu nerozumíme, ale naši potomci v tom žijí. Je to jejich svět. Nenechají si ho vzít nějakým Trumpem či Putinem. Ti pánové jsou zpátečníci.
A stejně tak se musí změnit školství. Za mého mládí toho učiva bylo míň a bylo více času. Dnes? Času míň kvůli množství prázdnin či volna. Ale větší množství učiva. Proč jim na základní škole chceme totálně vymýt mozek něčím, co v životě nebudou potřebovat. Např.mi ma dcera řekla: Proč bych se měla učit češtinu, když se stejně bude mluvit anglicky. Vnitrně můžu nadávat, ale v podstatě s ní musím souhlasit.
K čemu jsou nesmyslné celostátní zkoušky, které vůbec nereflektují způsobilost či zájem o studium na jednotlivé škole. Každá škola sama o sobě by si měla stanovit pravidla pro příjem. A o tom je mimoškolní činnost žáka. Když chce jít někdo na gymnazium, ať má všeobecný přehled. Když chce někdo jít studovat počítače, ať ukáže své znalosti v tomto oboru na základě mimoškolní činnosti.
Znám to ze svého života. Na gymnazium mě nevzali. Přijali mne na elektrotechnickou průmyslovku. Nebyl pro mne problém ji dokončit, ale trpěl jsem. Mně zajímala čeština, dějepis, zeměpis a vystudoval jsem elektrotechniku. Dokázal jsem nakreslit schéma, ale proč ten přístroj funguje, to nechápu dodnes. Bohužel jsem nedokázal z průmyslovky přestoupit na gymnázium. Byla to moje volba.
A jako řeč se zjednoduší i písmo. Vždyť to sami vidíte ve svém zaměstnání. Místo slovního upozornění jsou nám významy prezentovány obrázky. Jako bychom se vrátili do věku batolete. Místo písmen obrázky.
Už dokážete pochopit základní význam hieroglyfů či petroglyfů? Nebo jak se ty staré obrazové písma nazývají? Staré civilizace byly mnohonárodnostní, takže se písmo muselo zjednodušit. A je snad něco jednoduššího než obrázek? A takhle civilizace přicházejí a odcházejí.
A proč se stavěly pyramidy? Žádní vesmírní bohové. Žádní mimozemšťané. To je jen zástěrka pro spekulace, které dobře vydělávají. Ve skutečnosti došlo v určitém čase v určitém místě k přemnožení obyvatel. A bylo je třeba sjednotit slovem, písmem a dát jim práci. A stavění pyramid jako hrobek je dobrá záminka.
A jsou snad dnešní svět a dnešní civilizace v něčem jiné než civilizace ve starověku?
Ne. Je to pořád stejné. Žádný had pojídající si vlastní ocas.
Je to nekonečná spirála mířící vzhůru.