Článek
Elektrická vozidla (EV) mají pro město a jeho obyvatele mnoho výhod, přesto jsou v rámci nabídky sdílených vozů nabízena často jen v omezeném množství a za vyšší ceny. Důvody tohoto stavu jsou různé a komplexní.
Dojezdová vzdálenost
I když se technologie baterií neustále zlepšují, některá elektrická vozidla mají stále omezený dojezd. To může být nepraktické pro potřeby sdílených flotil, kde je důležité, aby vozidla byla co nejdéle k dispozici. U vozidel se spalovacím motorem (ICE) mohou uživatelé sami natankovat během své výpůjčky, což trvá přibližně 10–15 minut, všichni tento proces znají a nedělám jim to problém. Tímto způsobem připraví auto pro další uživatele, což snižuje potřebu častých zásahů provozovatelů. U EV je však nutné zajistit častější dobíjení, což zvyšuje provozní náklady a samotní uživatelé se ostýchají nabíjecí stanice využit.
Dostupnost nabíjecí infrastruktury
Dalším klíčovým faktorem je dostupnost a spolehlivost nabíjecí infrastruktury. V některých oblastech může být tato infrastruktura nedostatečná nebo nespolehlivá, což způsobuje například delší přejezdy k nabíječkám a následné nabíjení zabere až 45 minut na jedno vozidlo. Tím pádem elektrická vozidla nemusí být vždy připravena k výpůjčkám.
Proces nabíjení
Provozovatelé sdílených vozů se snaží minimalizovat lidskou práci a maximalizovat dostupnost flotily. K tomu využívají ultra rychlé nabíjecí stanice (DC), které umožňují nabití vozidel do 45 minut. Tyto stanice jsou však spojeny s vysokými náklady a výrazněji opotřebovávají baterie, což snižuje zůstatkovou hodnotu vozidla. Alternativou je pomalé nabíjení (AC), které je levnější a šetrnější k baterii, ale trvá 6–8 hodin. Tento proces může probíhat v noci, ale vyžaduje vysokou míru lidské práce a velký počet volných nabíjecích bodů.
Vyšší pořizovací cena EV
Elektrická vozidla jsou stále výrazně dražší než jejich srovnatelné ICE protějšky. Navíc při využívání dražšího DC nabíjení se nešetří na pohonných hmotách, a ostatní úspory nejsou dostatečné k vyrovnání cenového rozdílu. Tyto náklady se tedy přenášejí na uživatele, což zvyšuje cenu výpůjčky.
Proč přeci jen zařadit elektrické auto do flotily sdílených vozů
I přes uvedené nevýhody mají elektrická vozidla několik důvodů pro zařazení do sdílených flotil:
- Nová technologie: EV jsou stále vnímána jako nová technologie. Mnoho lidí si chce vyzkoušet jízdu s elektrickým vozem, a to jednoduše a dostupně prostřednictvím mobilní aplikace, tím pádem využití EV ve flotily může být vyšší ve srovnání s vozem se spalovacím motorem, které se skutečně využívá výhradně k cestě z bodu A do bodu B.
- Vyzkoušení před nákupem: Zájemci o koupi elektromobilu si mohou auto snadno vypůjčit a bez omezení ho vyzkoušet, například při víkendové cestě. Mají tak jedinečnou možnost otestovat vůz v reálných podmínkách, což je výhodnější než krátká testovací jízda u dealera.
- Snížení hlukového znečištění: Elektrická vozidla přinášejí skutečné odlehčení městskému provozu díky téměř nulovému hlukovému znečištění a sníženého znečištění od brzdových destiček/kotoučů díky rekuperaci.
- Výhody ve městech: V mnoha městech jsou EV zvýhodněna při parkování, mohou využívat speciální jízdní pruhy a mají slevy na dálniční známky.
- Podpora infrastruktury: Začlenění EV do sdílených flotil zvyšuje jejich prodej, což vede k větším investicím do nabíjecí infrastruktury a následně k většímu množství dostupných ojetých EV.
Začlenění elektrických vozidel do sdílených flotil přináší nejen ekologické výhody, ale i příležitost pro uživatele vyzkoušet si tuto technologii, což může v konečném důsledku podpořit jejich širší adopci.
Napište mi v diskuzy, co si o problematice myslíte.