Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Carsharing — musím auto ještě vlasnit?

Foto: Freepick

Soukromé auto 95% času stojí zaparkované, proč tedy nezkusit alternativu v podobě carsharingu, sdílených aut, ušetřit tisíce korun ročně a ulevit městům.

Článek

Vlastní auto – pro mnohé nezbytnost, pro další status symbol, naprostá svoboda. Pro některé však zbytečnost, finanční i ekologická zátěž, a s tím spojené starosti. Města jsou zahlcena, v dopravních špičkách se cesty autem protahují o desítky minut, nedostatek dostupných parkovacích míst. Jedná se o druhou největší investici v životě člověka, přesto 95 % času stojí zaparkované a i v tom momentu nás každý den stojí peníze.

Alternativou může být sdílená mobilita, konkrétně sdílená auta. Ta nabízí proti soukromému vlastnictví řadu výhod. Navíc, při ročním nájezdu do 10 000 kilometrů může přinést finanční úsporu desítek tisíc korun.

Nefinanční výhody

  • Rozmanitý vozový park (malé auto do města, kombi/SUV na chatu, dodávka na stěhování, vyzkoušení zajímavých/elektrických aut).
  • Vždy moderní auta s nízkou spotřebou a emisemi.
  • Častokrát vyšší výbavové stupně.
  • Mytí a čištění zajišťuje provozovatel.
  • Většinou nemusíte řešit parkovací zóny; můžete parkovat kdekoliv, kde je volné místo.
  • Neztrácíte čas na stanicích technické kontroly, v servisech a nemusíte uskladňovat pneumatiky.

Finanční úspory

  • Nižší náklady na PHM díky modernímu vozovému parku.
  • Nižší náklady na průběžnou údržbu a servis.
  • Odpadají náklady na parkování.
  • Nenesete riziko náhlého servisu, který může stát desítky tisíc korun.
  • Ztráta hodnoty vozu samotného, jeho prodej a posléze nákup nového.

Bylo by naivní a lživé tvrdit, že najednou neplatíte za servis, amortizaci, parkování, mytí, dálniční známku atd. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že se všechny, více méně fixní náklady, rozloží mezi tisíce dalších uživatelů. Velkou překážkou před aktivnějším využíváním sdílených aut je psychologická bariéra v podobě vyšší jednorázové platby za využití auta. Potřebujete auto na 6 hodin a ujet 200 kilometrů. S vlastním autem za cestu zaplatíte 400–900 Kč podle spotřeby PHM. Za vypůjčené auto zaplatíte minimálně 1 700 Kč, což je částka konečná, a není třeba platit nic navíc za PHM.

To přeci nedává smysl! Pojďme ale být upřímní a do nákladů s vlastním vozem započítat veškeré položky spojené s vlastnictvím auta. Rázem budeme na stejné částce, po započítání opotřebení auta a ztráty hodnoty nás vyjde cesta vlastním autem častokrát dražší, jen to v ten moment tolik nebolí, protože jedete „jen“ za náklady PHM.

Od čistě osobních výhod pojďme k těm společenským.

Nabízí město dostatečně vysoký počet sdílených aut, což umožňuje obyvatelům opustit status quo a nemít vlastní, nebo alespoň nemít druhé, třetí auto v rodině. Jedno takové auto ve sdílené flotile dokáže nahradit 15 soukromých aut[1]. Méně vozidel v ulicích měst znamená více prostoru pro lidi, méně lokálních emisí. To je dáno moderním vozovým parkem sdílených aut v porovnání s průměrným stářím 16,1 let[2]. Ulehčení přetížené dopravní infrastruktuře a tím pádem snazší pohyb po městě pro všechny.

Mnohem lépe si promyslím, jestli si reálně auto půjčím (navzdory vyšší jednorázové ceně) nebo zvládnu cestu jinak. Možná se svezu na kole, kvůli rychlosti nasednu na sdílený elektrický skútr nebo se posadím do MHD, která máme na skvělé úrovni. Konkrétně ta pražská je dle průzkumu duha nejlepší na světě[3].

V současnosti prodávám své auto a pořízení nového zatím nemám v plánu. Samozřejmě, žít bez auta nebo jen využívat sdílených vozidel rozhodně není pro každého, buďme realisti. Mimo město je auto úžasným nástrojem, který ulehčuje většinu aktivit. Stejně tak rodina s dětmi má díky vlastnímu autu jednodušší život. Lidé, kteří z města každý víkend vyrazí za dobrodružstvím a ujedou stovky až tisíce kilometrů měsíčně, udělají lépe, když si koupí vlastní auto. Na druhou stranu je možnost sdílení aut vhodná a výhodná pro velkou část obyvatel velkých měst, a postupně se nabídka služeb rozšiřuje. Carsharing je dostupný v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Plzni, Ostravě, Liberci, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové a v dalších městech je evidován zájem.

Osobní zkušenosti bez vlastního auta budu sepisovat do dalších článků. Budu rád, když se mnou budete sdílet své zkušenosti.

Anketa

Využíváte sdílená auta?
Ano - pravidelně
58,3 %
Ano - příležitostně
33,3 %
Ne - ale chystám se k tomu
0 %
Ne - nemám pro ně využití
8,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 12 čtenářů.

Zdroje:

[2] https://www.autonapul.cz

[2] https://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/stav-vozoveho-parku-v-cr

[3] https://www.visitczechia.com/en-us/news/2023/04/n-prague-public-transport-second-best-in-world

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám