Článek
Celý příběh má řadu dějství a je hodně složitý. Pro jednoduchost si řekněme, na čem opravdu záleží. Za prvé je samozřejmě nutné mít konečně v ruce papír, který umožní začít stavět. A ten není. Za druhé potřebujete platné dobrozdání EIA. Jeho platnost se již třikrát prodlužovala. Dále to však není možné. Kvůli banální chybě v zákoně, kterou si bohužel primátor Bohuslav Svoboda nepohlídal. Přestože je poslancem za vládní ODS. Za třetí je třeba mít peníze. Stát se ale ke svému hlavním městu chová macešsky.
Vezmu to popořadě. Každý asi ví, jak je u nás složité získat stavební povolení. Přesto déle než dekádu vlekoucí se řízení u tak důležité dopravní infrastruktury je na pováženou. Mohou za to i Piráti, kteří již sedmým rokem v Praze vládnou a jejichž bývalý primátor v tomto volebním období řídí dopravu. Ti zcela selhali při vedení ministerstva pro místní rozvoj. Zpackali digitalizaci stavebního řízení. A ani neudělali nic pro odstranění šílené byrokracie - alespoň u staveb veřejného zájmu.
S okruhem to přeci jen mohlo být o něco snazší, kdyby při změně předpisů, které nadále neumožňují další prodlužování platnosti EIA, vláda neopomněla zařadit ho mezi strategické liniové stavby, na které se uplatňuje jiný režim. Pak by měl výjimku. Rovněž by bylo snazší získat stavební povolení. Je s podivem, že ani ministr dopravy ani primátor nezařadili tuto pro Pražany klíčovou dopravní tepnu na zvláštní seznam. Na něm přitom figuruje vnější, tedy Pražský okruh. O to více je absurdní, že ten vnitřní na něm chybí.
S druhým problémem, kdy okruh není uveden v příloze liniového zákona, souvisí i ten třetí. Nejen, že by zmizela hrozba vypršení posudku EIA a zjednodušilo by se povolovací řízení stavby. Zároveň by automaticky patřil mezi státem podporované stavby. Zatím se totiž vedení země chová, jako by si Praha měla (coby jediná) platit stavbu sama. Ta má přitom význam pro celou republiku. I brněnský okruh se investoval z rozpočtu. Stejně jako kdejaký obchvat menšího města.
Jak se tohle mohlo stát? Primátor přece argumentoval tím, že když si dál ponechá i poslanecký mandát, bude moci pohlídat zájmy Prahy při projednávání norem ve Sněmovně. Zde stačilo, aby se během zasedání klubu ODS zmínil buď ministru dopravy Martinu Kupkovi, nebo kolegovi Ivanu Adamcovi, který patří k propagátorům liniového zákona. A samozřejmě si také pohlídal, aby v „jeho“ východních Čechách příloha obsahovala všechny pro tamní lidi důležité komunikace. Tak má vypadat hájení zájmů občanů.
Praha ovšem „ostrouhala“. Z jejích dvou okruhů je vinou nepochopitelné chyby mezi podporovanými strategickými stavbami uveden jen ten vnější. Takže tomu vnitřnímu nelze prodloužit EIA - a novou nemusí získat, protože v tomto směru se předpisy za tu dobu změnily k horšímu. Ani se mu nezkrátí a nezjednoduší povolovací řízení. Což se zejména týká otravných spolků, které z ideologických důvodů blokují budování infrastruktury. A nakonec, ale ne v poslední řadě, to bude mít těžší se získáním státních financí.
Praha se nyní snaží vše stihnout. Ovšem postupem který je na hraně zákona, protože na vypracování stavební dokumentace vyhlásila jednací řízení bez uveřejnění, přestože jde o zakázku velkého rozsahu. Nemuselo k tomu dojít. Kdyby v posledních sedmi letech bylo vedení metropole pod taktovkou Pirátů aktivnější. Kdyby se v ODS domluvili primátor s ministrem dopravy a Městský okruh získal výjimku, na kterou má jistě nárok. Vidíme tu neomluvitelnou nekompetenci jak na komunální, tak na celostátní úrovni.
Jako Pražan nemám z tohoto vývoje vůbec radost. Tlačí nás čas. Samozřejmě si přeji, aby se vše stihlo a přestože jsme v opozici, držím v tomto současné radniční koalici palce. Kdyby to však vypadalo zle, tak pokud se ANO na konci tohoto roku dostane do vlády, mohu slíbit, že já nezaspím a určitě budu s našimi zástupci v ní jednat, jak o financování okruhu, tak o možnosti ho přeci jen dát na prioritní seznam. Praha a její obyvatelé si to zaslouží.