Článek
Totiž projekt, který paradoxně v roce 2019 inicioval sám Zdeněk Hřib. Následně v roce 2024 pro něj hlasoval jako předseda dozorčí rady Dopravního podniku – a nyní ho najednou absurdně napadá.
Zcela za hranou bylo jeho prohlášení přímo na jednání rady, kdy řekl, že kdo bude hlasovat pro pokračování projektu Nové Holešovice, „pokračuje v trestné činnosti kauzy Dozimetr“. Jinými slovy – demokratické rozhodování označil za zločin. Takové výroky jsou z úst náměstka pro dopravu, bývalého primátora a lídra Pirátské strany, který si zakládá na image strážce transparentnosti, nejen nepřijatelné, ale také nebezpečné.
A to není vše – Zdeněk Hřib na jednání dokonce četl ze spisu z kauzy Dozimetr, ze kterého citoval výpovědi svědků a tvrdil, že projekt Nové Holešovice je stále spojen se jmény jako Redl, Pitr nebo Dovhomilja. Takový přístup není obranou veřejného zájmu. Je to snaha odvést pozornost od vlastní nečinnosti a blokovat rozvoj města bez náhrady a bez odpovědnosti. Pokud má být hlavním politickým nástrojem čtení spisů místo hledání řešení, pak Prahu opravdu nečeká nic dobrého.
Pokud odhlédneme od tohoto absurdního a nebezpečného divadla, dalším důsledkem jednání náměstka Hřiba mohla být i reálná újma pro město. Městu hrozí žaloby na náhradu škody ve výši přesahující jednu miliardu korun. Co je ale ještě závažnější – Zdeněk Hřib za celou dobu nepředložil žádné alternativní řešení, přestože stav stanice i jejího okolí zůstává nadále v zanedbaném stavu. Ani na dnešním jednání Rady nenabídl žádnou jinou variantu, která by nahradila návrh připravený odbornou pracovní skupinou. Tato skupina přitom vznikla právě kvůli dlouhodobé krizi, kdy se koalice dostala do patové situace a nebyla schopna nalézt společnou dohodu.
Nemohu v tuto chvíli hodnotit právní stránku předložených smluv, ale oceňuji, že alespoň část radních našla odvahu projekt po roce blokování konečně posunout vpřed. Spolupráce se soukromým sektorem může být cestou i pro další zanedbané stanice – například na Roztylech. Praha nemá neomezený rozpočet a mnoho stanic metra stále zůstává v původním stavu ze 70. a 80. let. I proto věřím, že se projekt Nové Holešovice podaří dotáhnout do konce a stane se inspirací pro další potřebné rekonstrukce.
Jako opoziční zastupitel si kladu jednoduchou otázku: k čemu je politika, která neumí rozhodovat a místo řešení jen blokuje a zdržuje? Město nelze řídit podle bulvárních titulků. Takto se nerozvíjí Praha – tak se jen udržuje v trvalé stagnaci.