Článek
Téměř dvě hodiny se na jednání rady v pondělí 1. září vedla diskuse o Pražských službách. Náměstkyně Jana Komrsková (Piráti) se rozhodla z jednání udělat tribunál, kde opět obvinila vedení městské firmy z netransparentního jednání, tentokrát z porušení vnitřních stanov. Podle ní mělo představenstvo bez souhlasu dozorčí rady uzavřít zakázku na svozová auta v hodnotě přes 265 milionů korun.
Piráti navrhli odvolání ředitele Romana, to však neprošlo. Naopak prošel protinávrh předsedy Portlíka (SPOLU) a nakonec bylo přijato usnesení, které žádá změnu stanov společnosti. Je třeba odstranit výkladové nejasnosti, které v posledním roce způsobují nedorozumění a problémy v komunikaci mezi představenstvem a dozorčí radou. Nově má dozorčí rada udílet souhlas se záměrem zakázky, tedy ještě před jejím vypsáním.
Podstata sporu však leží jinde - v neschopnosti náměstkyně Komrskové řídit jí svěřenou společnost a dozorčí radu. Namísto aby prosadila jakékoliv změny nebo do dozorčí rady společnosti sama usedla, jak je u radních obvyklé, přenáší vnitřní konflikty na pražskou radu (valnou hromadu) a vystupuje spíše jako opoziční aktivistka. Odpovědnost za Pražské služby ale nese ona sama. Alibismus tuto skutečnost nezakryje.
Náměstkyně tak úmyslně poškozuje dosud bezproblémově fungující a spolehlivou městskou společnost. A činí tak veřejně, aby byl její útok na vedení firmy co nejvíce viditelný. Namísto věcné debaty jsme dnes od Pirátů slyšeli historky o tom, kdo z Pražských služeb jezdí s jakými podnikateli na lov divočáků či kdo staví apartmány v Jugoslávii. Ano, paní Tylová z Pirátské strany si bohužel neuvědomila, že Jugoslávie už neexistuje.
Z mého pohledu je celé toto představení jen dalším z řady selhání městských firem řízených Piráty. Místo profesionální správy a stability sledujeme teatrální hádky, mediální výstupy a osobní spory.
Připomenu městskou společnost Operátor ICT, kterou Zdeněk Hřib označil za „výkladní skříň Pirátů“. Realita je ale tristní. Nejprve ji obsadili neschopnými lidmi, následoval skandál s ředitelem, který měl údajně na pracovišti užívat drogy a šikanovat podřízené, a vše vyústilo policejním vyšetřováním kvůli neprůhlednému hospodaření.
V průběhu léta média odhalila kauzu v městské firmě TCP v gesci Piráta Zábranského, kde se aktuálně vyšetřují podvody s městskými byty. Lidé napojení na tuto společnost měli inkasovat milionové úplatky za zprostředkování privatizací bytů, které se nikdy neměly uskutečnit.
Dalším příkladem je situace v Dopravním podniku. Kromě obrovského zpoždění a prodražení druhé etapy metra D je aktuálním problémem i pochybný výběr managementu, za který nese plnou odpovědnost Zdeněk Hřib. Ten přitom ignoruje závazné usnesení zastupitelstva, které mu uložilo zajistit, aby v DPP nepůsobil nikdo, kdo v minulosti porušil zákon. Přesto na pozici bezpečnostního ředitele dál působí člověk, který zákon opakovaně porušil.
Piráti se rádi prezentují jako strážci transparentnosti, jejich skutečné kroky ale ukazují pravý opak. Dokud budou v čele města a městských firem, místo odpovědnosti a profesionality uvidíme jen konflikty a rozvrat.