Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jednání pražské rady: Výsledky? Možná příště

Foto: Ondřej Prokop

Ondřej Prokop

Téměř každé pondělí projednávají radní důležité body, které ovlivňují město i každodenní život nás všech. Bohužel stále častěji místo věcné debaty sledujeme politické hry, obstrukce či úplnou odevzdanost a pasivitu radních.

Článek

Velké emoce na jednání 14. dubna 2025 vyvolal návrh na uzavření memoranda o spolupráci mezi hlavním městem, pražskými univerzitami (UK, ČVUT, ČZU, VŠE) a Spolkem Univerzitního stadionu Praha. Cílem memoranda je výstavba univerzitního hokejového stadionu, který by nabídl tolik potřebné zázemí pro studentské týmy. Nová hala by navíc sloužila i mládežnickému, ženskému a para hokeji. Zní to jako chvályhodná, nekonfliktní iniciativa, že? Bohužel i takový návrh se stal předmětem trapných koaličních půtek.

Namísto rychlé a jednomyslné podpory záměru jsme byli svědky půlhodinové debaty o tom, co všechno je špatně. Koaliční partneři z řad SPOLU a Pirátů se dožadovali analýzy vytíženosti současných pražských kluzišť, konkrétních plánů stavby či garance budoucího provozu. Celé to působilo jako záměrné házení klacků pod nohy radnímu pro školství ze STAN – jen proto, aby si před volbami náhodou nepřipsal politické body. Přestože bylo nakonec memorandum schváleno, celé divadlo ukázalo, že si koalice neodpustí politikaření, ani když jde zcela jednoznačně o veřejný zájem.

Naopak s materiálem, který rozvoj města vyloženě brzdí, neměla koalice sebemenší problém. O tom, jak zásadní je Radlická radiála pro dopravu v Praze, nemůže být pochyb. Víme to všichni – kromě pražské koalice. Ta nejprve ustoupila tlaku aktivistů a projekt přepracovala, čímž ho výrazně zdržela a prodražila. Zdeněk Hřib nyní tvrdí, že bez státní podpory stavět rozhodně nebude. Přitom má město na účtech k dispozici 140 miliard korun, které požírá inflace. Ani pasivita koalice ovšem není zadarmo a Pražané budou muset za konzervaci stavby zaplatit. Radní tak museli vybrat dodavatele, který bude za téměř 31 milionů korun v příštích pěti letech monitorovat a udržovat rozestavěnou štolu. Neuvěřitelné.

Zbývá jen doufat, že podobný osud nečeká i plánovaný obchvat Kbel a Satalic – projekt, který má po letech přešlapování konečně reálnou šanci na posun vpřed. O nutnosti odvést tranzitní dopravu mimo tyto městské části se mluví už 15 let. Nyní město schválilo vypsání zakázky s předpokládanou cenou 42 milionů korun, která zahrnuje zpracování projektové dokumentace, získání potřebných povolení a zajištění autorského dozoru. Praha přitom už před dvěma lety obdržela k projektu souhlasné stanovisko EIA. Teprve dnes však radní rozhodli o dalším postupu. To o akceschopnosti náměstka pro dopravu Hřiba a celé současné koalice vypovídá vše.

Jsem přesvědčen, že Praha má na víc. Město potřebuje vedení, které nebude bojkotovat vlastní radní, nebude blokovat rozvoj důležitých projektů a nebude schovávat miliardy na účtech místo toho, aby za ně budovalo moderní evropskou metropoli.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz