Článek
Boje o moc se ve hře Ankh: Bohové Egypta zúčastníte v kůži jednoho z nesmrtelných
Někteří vám řeknou, že Bůh je pouze jeden, pro jiné zase existuje entit, k nimž se dovolávají více. Egypt jich měl bezpočet, díky čemuž se během jeho existence nejeden bůžek vytratil a byl nahrazen jiným. Ankh: Bohové Egypta je strategií, ve které se ujmete jedné z pěti božských bytostí a pustíte se s nimi do boje o to, která z nich se stane skutečně hodnou uctívání a je nutno říci, že se jedná o bitvu plnou padlých.
Počet hráčů: 2 – 5
Herní doba: 90 - 120 minut
Věk: 14+
Základní verze Ankh: Bohové Egypta vám nabídne Amona, Anubise, Osirise, Isis a Ra. Každý z bohů jde do tohoto boje s unikátní paletou schopností, která ho odlišuje od zbytku panteonu. Kupříkladu takový Anubis s hlavou šakala jakožto soudce mrtvých dokáže po pádu nepřátelského válečníka polapit jeho duši a následně jeho sílu přidat sobě při vyhodnocování bitvy. V případě, že chcete svého bojovníka získat zpět z jeho spárů nezbývá vám nic jiného než obětovat stoupence a tak bojovou sílu osvobodit. Bůh s beraní hlavou Amun pak může použít dvě bojové karty během konfliktu.
To však trochu předbíhám. Jakmile si zvolíte jednoho z bohů, vezmete si jeho figuru, desku prezentující jeho schopnosti, unikátní válečníky, bojové karty a v případě, že jimi disponuje také speciální žetony. Jakým způsobem umístíte svého boha, věrné a různé momenty záleží především na vybraném scénáři. Vždy si pak vedle herní desky položíte kartu strážce první, druhé a třetí úrovně s tím, že následný počet nadpřirozených entit je určen tím, kolik lidí se účastní partie. V případě duelu je každý typ zastoupen jednou figurou. Osobně se mi líbí skutečnost, že se jedná o závod, v němž není dobré zaostávat.
Jakmile je vše připraveno podle nákresu, můžete se vrhnout do hraní. Každý hráč během svého tahu může vykonat jeden až dva kroky. Nabídnuta je mu čtveřice dostupných akcí. Po většinu času můžete během hraní Ankh: Bohové Egypta udělat dva kroky. Jeden učiníte pouze za předpokladu, že se jedná o poslední bod na dané stupnici, při vkročení na něj totiž startuje některou z řady dostupných událostí prezentovaných na kartě orientované na osudové momenty včetně odstartování zdrcujících konfliktů. Je třeba si tím pádem dosti rozmyslet, jakým směrem se „vydáte“.
Paleta akcí je tvořena pohybem, vyvoláním figur, získáním stoupenců a odemknutí schopností Ankhu. V případě, že se rozhodnete pro pohyb, tak můžete s každou figurou na plánu Ankh: Bohové Egypta pohnout o jedno až tři pole. Svůj posun však musí vždy zakončit na volném políčku. Každé pole tím pádem může obsahovat jednu figuru nebo monument. Samotné figurky pak nemají vliv na to, kdo monument ovládá, což je samo o sobě zajímavé.
Druhou akcí je pak povolání figur. Ta se týká přivolání válečníků i mytických strážců. Panáčka můžete umístit pouze vedle jiného bojovníka, nebo vámi kontrolovaného monumentu. Zatímco pěchota je dostupná prakticky bez limitací, v případě strážců je nutné se k nim dostat tak, že pracujete se svou kartou boha a odemykáte schopnosti Ankhu, čímž mimo jiné zpřístupňujete strážce disponující speciálními dovednostmi a především větší silou než mají obyčejní bojovníci.
Další možností co lze učinit je naverbování stoupenců, jejich počet je zpočátku určen tím, s kolika monumenty sousedí vaše figurky, načež je dáte do své zásoby. Prim tu hraje myšlenka mít v dosahu jednotky. Když je na místě nemáte, i přestože je struktura vaše, nic za ní při této akci nedostanete. Stoupence pak používáte třeba pro třetí akci, jíž je odemykání schopností Ankhu. Posílit lze tak sílu vašeho boha, některé aktivní prvky nebo mu přidat dodatečné benefity.
Tato cesta též vede k už zmíněným strážcům. Stoupence ovšem nemusíte obětovat pouze na zlepšování Ankhu, ale také během vynášení bojových karet, kdy vás mohou uchránit kupříkladu od toho, aby bylo vaše vojsko pohlceno kobylkami, což není vůbec špatné. Jak však bylo řečeno výše, všechny akce vedou dříve nebo později k tomu, že aktivujete Události. Dojít takto může k ovládnutí monumentů, vytvoření velbloudí karavany nebo konfliktu.
První z možností je zabrání monumentu. Když stojí jednotka u některého z monumentů, tak má možnost jej zabrat za pomoci svého žetonu. Pokud nemáte volný frakční žeton, nebo vám náhodou nevyhovuje daná struktura může tuto akci ignorovat. Druhou je pak vytvoření velbloudí karavany, s jejíž pomocí jde rozdělit určité území. Poslední alternativou je vyvolání konfliktu, který propukne ve všech oblastech, kde se nachází figurky soupeřících hráčů. V případě, že jste na pozici sami tak pouze inkasujete body zbožnosti za kontrolované stavby.
Pokud jsou ale v prostoru další hráči, dochází k boji, během něhož můžete použít bojovou kartu přidávající vám dodatečnou sílu a někdy také schopnost. Následně dojde k sečtení hodnot všech vašich válečníků, kteří v daném prostoru jsou. Za předpokladu, že máte více než nepřítel prohrává a jeho jednotky jsou zničeny. Nerozhodný střet lze pak rozhodnout skrze žeton nerozhodného boje, který může dát tomu, kdo událost spustil výhodu v jedné z bitev.
Tahy takto ubíhají až do momentu, kdy dojde ke třetímu konfliktu. Ten totiž při hře většího počtu hráčů přinutí nejslabší bohy spojit síly, načež hrají oba hráči pospolu za jednu frakci. Myšlenka je to velmi zajímavá a dosti netradiční. Rozhodně je to ale lepší než kdyby byl nucen prohrávající vyloženě skončit. Po čtvrtém konfliktu může hra skončit, jeden z bohů však musí být na stupnici zbožnosti na červené linii. Když tomu tak není partie pokračuje do posledního konfliktu, kdy se jeden z bohů stane jedinou entitou.
Fanoušci pyramid budou z Ankh: Bohové Egypta nadšení
Stát se nesmrtelným božstvem, které nebude nikdy zapomenuto není v Ankh: Bohové Egypta snadné. Musím však říci, že v porovnání s jinými strategiemi mi tato hra přišla relativně přístupná. Boj mezi entitami je plynulý a celková hratelnost není příliš překombinovaná, což dává možnost se do hraní vrhnout i těm, kteří za sebou nemají žádný výrazný titul zastupující tento žánr. Oproti Lords of Ragnarök mi přišel skok do Ankh: Bohové Egypta o poznání snazší. Pokud tedy hledáte zajímavou strategii a navíc fandíte zemi, které dominují pyramidy asi bych se nebál po tomto kousku sáhnout.
Za poskytnutí kopie hry Ankh: Bohové Egypta na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.