Článek
Na hraní ISS Vanguard je třeba si vyhradit hodiny
Divoký nadpis co? Ale opravdu nepřeháním. ISS Vanguard opravdu patří mezi hry, které za půl hodinky rozhodně dohrané nemáte. Vlastně je ani za tu to dobu většinou nevytáhnete z krabice. Monumentální je tu už samotný příběh, v jehož rámci se lidstvu podařilo nalézt v naší DNA souřadnice ke vzdálenému místu v naší galaxii, k němuž malá posádka vyrazí v útrobách opraveného mimozemského korábu. Podobně jako ve filmu Prometheus od režiséra Ridleyho Scott na ně však nečeká v cílové destinaci nic dobrého.
Počet hráčů: 1–4
Herní doba: 120 minut
Věk: 14+
Tento bod je ale pouze začátkem celého asi šedesáti hodinového příběhového tažení s nímž ISS Vanguard přichází. Na hráče následně čeká řada dalších soustav, které jsou tu vyloženě proto to, aby je někdo objevil. Musím uznat, že škála míst k navštívení je skutečně pestrá, takže člověk může zamířit do skutečně nebezpečných míst, avšak jsou tu také soustavy plné bodů, které bych označil za „mírnější“. Prim ale zpočátku hraje touha nalézt Stavitele představující pro někoho zdejší obdobu Inženýrů z dílny Ridleyho Scotta.
Do tažení se můžete vrhnout sami nebo až ve čtyřech. Ne že bych nebyl fanouškem společného hraní, avšak vzhledem k délce kampaně jsem si ISS Vanguard dal nakonec sám. V rámci režimu pro jednoho hráče má člověk možnost hrát za dvě až čtyři postavy, s tím, že čím více postaviček zapojíte, tím se do jisté míry sníží náročnost, protože máte po ruce více kostiček a tím pádem i větší pravděpodobnost na to, že některé situace rozlousknete.
Jakmile máte jasno, za kolik postav vlastně budete hrát, nemusíte se upejpat a rovnou se můžete pustit do tutorialové mise. Zatímco ve videohrách tuto pasáž v 99 % případů přeskakuji u deskovek je to část, kterou rozhodně stojí si vždy dát, i když ani po jeho zvládnutí zřejmě nebudete mít vše v malíčku, takže pravidla ISS Vanguard z ruky zcela nepustíte minimálně po několik následujících scénářů. Hra samotná má dvě oddělené fáze, které se od sebe značně liší. V rámci té první se věnujete průzkumu planety, v jehož rámci se vámi kontrolované postavy vydají vstříc povrchu kde na ně po vystoupení z výsadkové lodi čekají různé úkoly, objevy a také monstra. Druhou fází je pak řízení lodi.
Předtím, než se vydáte v ISS Vanguard k některému ze světů musíte si sestavit výsadkový tým, který je tvořen specialistou z bezpečností sekce, vědy, průzkumu a techniky. To, jaké lidi k povrchu pošlete, je na vás. Celkem je v nabídce 86 členů posádky, takže je z čeho vybírat. S vybranou posádkou se pak vydáte k povrchu, kde s pomocí speciálních kostek rozlouskáváte situace, jež jsou před vás postaveny.
Opravdu hodně v nich záleží na štěstí. Občas se mi stalo, že díky vzaté výstroji a specialistům byl průchod systémem procházkou růžovým sadem, zatímco jindy se vše kazilo už od samého začátku a já se vyloženě těšil na to, až ze světa vypadnu a budu moci dát prostor mé administrativní polovičce, během lodní části. Ta svým zpracováním spojeným s přesunem a celkovou prací s hromadou kartiček někomu může sednout méně než výpravy na světy, řekl bych však, že si najde své fanoušky.
Osobně jsem si na ISS Vanguard zamiloval vedle příběhu zpracování figurek, které je tradičně na velmi vysoké úrovni, stejně tak se mi popravdě líbil i design panáčků v Lords of Ragnarök. Za sebe pak musím uznat, že mi sedlo i zpracování kostek a práce s nimi. Hráč totiž aktivně užívá kostky v nebývalé míře, a tak je vypotřebovává. Někdy je zde prostor k odpočinku a obnovení kostiček, avšak ne vždy tomu tak je, a tak vám nezbývá nic jiného než obětovat jednu kostku sekce a obnovit si tak pět kostiček, s nimiž se dá pracovat. Když k takovému kroku nemáte dost kostek, obdržíte namísto toho zranění vyčerpání, které dále může vést k různým nepěkným situacím.
ISS Vanguard dokáže být po této stránce dost nesmlouvavou záležitostí, takže během hraní nejednou házíte nejen sektorovými kostkami, ale také kostkami zranění a nebezpečí, což může vést k ošklivým situacím. Ještěže má člověk v posádce tolik členů, protože při případném pádu můžete sáhnout po dalším pánovi či dámě na holení. Trošku si v těchto situacích můžete pomoci skrze karty sekcí, které vám leckdy slušně píchnou.
Třeba během krizových situací, či setkání s hrozbami, jichž na jednotlivých světech čekají hromady. Hrozby jsou prezentovány kartonovými figurkami a kartou. Počet podstavců, na které lze netvory a nepřátele umístit je omezený, takže je musíte dost střídat, což mi úplně nesedlo, jelikož jsem si navykl na to, že zkrátka každý kus má svůj vlastní podstaveček, avšak to je primárně můj problém. Každá figura pak v ISS Vanguard disponuje vlastní kartou hrozby, která uvádí způsoby, jak se k dané situaci lze postavit. Škála protivníků je naštěstí dostatečně pestrá, takže nuda v oblasti soubojů nepřipadá v úvahu.
Obdobně jako v případě práce s lodí i vyhodnocování situací může některým hráčům v ISS Vanguard sednout více, zatímco jiným méně, protože v nich dost velkou roli hraje náhoda. Samotné scénáře pak před vás staví různé úkoly a situace, což je podle mého asi nejvýraznější stránka tohoto rozsáhlého titulu, do něhož není úplně snadné se ponořit.
Pro fanoušky sci-fi je ISS Vanguard takřka povinnost
Na přeplněném trhu deskových her je řada projektů. ISS Vanguard podle mého patří mezi ty nadprůměrné. Základy, na kterých stojí z velké části, fungují, avšak pár mušek tu samozřejmě je, protože celkový koncept je vysloveně impozantní. Ne všechny prvky vám sednou, někomu tím pádem více přijde na chuť kontrola vesmírného korábu, zatímco jiným se budou líbit souboje, nebo zápletka, která je velmi povedená.
Musíte ovšem počítat s tím, že kus je to časově i prostorově náročný. Většina scénářů vám nějakou tu hodinku zabere a místa si jednotlivé komponenty také nevyžádají málo. Někomu pak mohou přijít toporné první krůčky, jenže když se vám je podaří absolvovat tak dostanete nadprůměrný zážitek, který udělá radost všem fanouškům sci-fi nemajícím obavy z jisté míry komplexity. Pokud mezi ně nepatříte, nebo holdujete spíše menší náročnosti, asi bych sáhnul po něčem jiném, protože cenovka není pro normálního hráče úplně malá, a to vůbec nepracuji s tím, že tu máme ještě různá rozšíření.
Za poskytnutí kopie hry ISS Vanguard na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Albi.