Článek
Zajímalo vás vždy, kdy odstartovala stavba Čínské zdi? Přemýšlíte, zda vznikla dříve kuše, nebo tato velkolepá stavba? A co teprve popkulturní události? Máte přehled? Tak to máte nyní příležitost ukázat ostatním vaše dějepisné znalosti v plné jejich síle. Či naopak napravit svou neznalost během hraní party hry Kdy se to stalo?, na niž a její verzi orientovanou na kulturu se v následujících odstavcích zaměřím.
Kdy se to stalo? je hrou plnou možností
Cílem hry je co nejefektivněji pracovat s časovými kartami, které máte v rukou. Na začátku dostanete k dispozici každý čtyři kousky, na kterých vidíte sice jméno události, avšak nikoliv rok. Na vás je v rámci vašeho tahu to, zda zařadíte do řady jednu nebo rovnou dvě vámi vybrané karty, nebo daný kousek odhodíte a následně necháte pole dalšímu z vaší skupiny. Samotné karty řadíte podle dat pěkně za sebe. Na levou stranu dáváte data s menší hodnotou, než je úplně první vytažená karta, zatímco napravo dáváte karty s vyšší hodnotou. Ta je vám ukázána v momentu, kdy se danou kartičku rozhodnete zařadit.
Při řazení je však nutné přemýšlet dost pečlivě, protože když na jednu či druhou stranu zařadíte kartu s příliš vysokou hodnotou, už za ní nic nemůžete zařadit. Rozhodně se vám tím pádem nevyplatí dát vedle sebe karty s rokem 0 a 1900, protože následně budete mít úplně minimální prostor, se kterým bude možné pracovat. Stejně tak i naopak, když dáte hned k roku 0 mínus 2000000 let, tak už se vám mnoho starověkých a pravěkých událostí zařadit do celkového výčtu nepodaří.
V případě, že karta prezentuje událost, která se stala mezi už vyloženými daty, dáte ji do druhé řady mezi karty, kam by za normálních okolností patřila. Problém pro vás nastává v momentu, kdy je tento bod už plný a náhodou si vytáhnete další kartu ukazující okamžik historie zasazený opět mezi už vyložené karty. Když taková situace nastane, musíte si takovou dát na ležato před sebe. V případě, že se takováto situace opakuje a vlastně už není kam karty vkládat, hra končí a dochází na přepočet bodů.
Čím více karet během hraní odložíte, tím více bodů ve výsledku ztratíte, stejně tak dochází k odečtu i v případě, že před sebou máte na ležato postavené kartičky. Za vynesené karty v hlavní linii dostáváte 2 body, zatímco ty hozené do mezer vynáší pouze jeden bodík.
Nic vám tu nebrání zápasit
V základu je Kdy se to stalo? kooperativní hrou, která dává prostor hráčům společně přemýšlet nad tím, kdy se asi daný moment udál. Vedle variace, v níž všichni spolupracují, tu pak je také alternativa zaměřená na kompetitivní stránku, což v praxi znamená, že namísto kooperace jděte tvrdě do sebe. Úplně ze hry vypadává fungování symbolu v levém horním rohu. Na startu každý hráč dostane čtyři karty z právě zamíchaného balíčku.
Následně je do středu vložena karta, která představuje startovní kartu časové osy. Hráči se poté snaží umísťovat karty tak, aby zapadaly do časové linie. Na levé straně jsou starší události, zatímco pravá prezentuje ty „mladší“. Když se hráč netrefí, kartu odhodí a z balíčku si vezme jinou. Vítězem je ten, kdo se jakožto první zbaví všech svých karet.
Kdy se to stalo? – Pop Kultura jasně cílí na mladší generaci
Vedle základní verze Kdy se to stalo jsem si otestoval také Kdy se to stalo? - Popkultura, což je alternativa orientovaná na popkulturní momenty, a že jich nebylo vůbec málo. Jednat se o má reálné okamžiky i ty, které se skutečností nemají příliš společného. V rámci hry máte možnost narazit na kartu ptající se na to, kdy vznikla platforma Tik Tok, videohra World of Warcraft, nebo ve kterém roce došlo ke spuštění YouTube.
Přítomné jsou tu dokonce roky, v nichž se narodila některá slavná jména. Třeba takový Dwayne Johnson, kterého většina zná primárně pod přezdívkou The Rock. Osobně jsem byl zaujat otázkou, kdy se měl narodit hlavní hrdina seriálu Perníkový táta (Breaking Bad) Walter White, nebo kouskem zaměřeným na to, v jakém roce se poprvé objevil na scéně děsivý Cthulhu.
Kdy se to stalo? jako celek prezentuje dějiny velmi zábavnou formou
Za sebe bych označil Kdy se to stalo? za velmi povedenou společenskou hru, do které se dá rychle naskočit, odehrát pár kol a následně ji zase poslat do další skupiny. V případě základní verze se mi jakožto fandovi historie strašně líbil výběr dat spojených s různými zásadními historickými událostmi. Špatná však vyloženě nebyla ani variace zaměřená na popkulturu, i když jsem se v ní úplně nechytal.
Každá partie Kdy se to stalo? však představovala slušnou nálož zábavy a také informací, protože doslova pokaždé jsem se já a také děti z kroužku, který vedu, dozvěděli nějakou tu novinku expandující jejich vědomosti. Hraní této karetní hry rozhodně stálo za to, takže bych ji za sebe doporučil jak nováčkům, tak i veteránům, kteří nehledají úplně zásadní výzvu.
Za poskytnutí kopie Kdy se to stalo? a Kdy se to stalo? – Popkultura děkuji českému distributorovi hry, společnosti Blackfire.