Článek
Válka o prsten: Páni Středozemě – Moria i elfí prsteny nabývají na důležitosti
Chyběla vám v základní verzi Války o prsten komplexnější orientace na elfy, a především na jejich prsteny? Přesně tohle napravuje expanze Válka o prsten: Páni Středozemě. V ní totiž dostanete do rukou jak Elronda, tak i Galadriel. Tito strážci prstenů představují slušnou posilu pro Svobodné národy. Když se vám je totiž podaří dostat na svou stranu, automaticky to znamená další kostku. Celkem takto můžete mít až tři kostky, což není vůbec malý počet. Jakmile ale náhodou ztratíte Gandalfa, Elronda nebo Galadriel, automaticky přijdete i o jejich kostku.
Počet hráčů: 2 – 4
Herní doba: 150 - 180 minut
Věk: 13+
Samotné elfí prsteny pak mají unikátní schopnosti, které aktivujete po jejich použití. Válka o prsten: Páni Středozemě vám tak dává možnost třeba zrušit efekt běžného žetonu pátrání, a navíc jej zcela vyřadit ze hry. Gandalfem kontrolovaná Narya zase dává svému nositeli možnost aktivovat národ, v jehož městě se aktuálně nachází. Díky tomu dokážete rychleji dovést do boje určité frakce, což může být pro úspěch dost zásadní.
Kostky však ve Válce o prsten: Páni Středozemě nedostalo pouze dobro. Komplexněji je pak zpracován i Glum. A to není vše, protože Stín obdržel v této expanzi také posily. Tou skutečně brutální je Balrog z Morie, kterého můžete do hry vložit jednoduše skrze akční kostku, čímž si můžete brzy otevřít další frontu. Jakmile tak ale učiníte, automaticky tím popudíte trpaslíky a elfy, jejichž touha po válce vzroste. Dalším nováčkem je Gothmog, jeden z nejsilnějších služebníků Saurona, jenž má slušnou sílu a obdobně jako Balrog do hry přináší svou kostku nižšího služebníka. Poslední výraznou postavičkou jsou Ústa Sauronova s vysokou mírou vedení a schopnostmi, jimiž může třeba navýšit délku obléhání.
Přidán byl též Černokněžný král, jehož vylepšená verze je ve Válce o prsten: Páni Středozemě relativně brutální. Vlastně toto rozšíření jako celek slušně posunuje obě frakce a určitým způsobem je posiluje. Pokud tedy máte doma Válku o prsten a podaří se vám tento kousek sehnat, určitě po něm sáhněte, protože stojí za pozornost.
Válka o prsten: Válečníci Středozemě – Entové, orli a pavouci přicházejí na scénu
Po výrazných postavách přidaných v rámci rozšíření Válka o prsten: Páni Středozemě je tu expanze orientovaná na nové síly pro obě strany. Válka o prsten: Válečníci Středozemě základní verzi obohacuje o hromadu čerstvých figur. Pro jejich vstup do hry je však vždy potřebné realizovat určitou podmínku, bez níž zkrátka stojí podobně jako normální frakce mimo tažení. Mrtvé muže z Šeré brázdy kupříkladu dostanete pouze tehdy, když dorazí Aragorn do určité pozice, zatímco orli jsou pevně spojeni s Gandalfem.
Počet hráčů: 2 – 4
Herní doba: 150 - 180 minut
Věk: 13+
Ani zlo však nemá ve Válce o prsten: Válečníci Středozemě své nové spojence dostupné hned od startu. Umbar si například žádá vstup Jižanů a Výchoďanů do války. Pavouci se pak objeví pouze tehdy, když poslední známá pozice Společenstva není v Roklince. Hodně se mi pak líbí spojení Fangorských entů se Sarumanem, protože právě ten je do jisté míry rozbuškou startující hněv pastýřů stromů. Pokud máte spojence k dispozici, máte možnost je povolat do bitvy za předpokladu, že plní podmínky, jež si daná aktivace žádá.
Orlové se dají zapojit do bitev pouze za předpokladu, že jsou v dosahu čtyř regionů od spojenecké armády. Vrchovci se naopak mohou automaticky stát dočasně součástí armády Stínu se všemi plusy a mínusy, které takovéto dočasné spojení nabízí. Válka o prsten: Válečníci Středozemě vám vedle nováčků přináší také dosud nespatřené kostky. Hráči, jimž scházela ve hře přítomnost chodících stromů, orlů, korábů z Umbaru a řady dalších „uskupení“, dostanou v tomto rozšíření vše zásadní. Zda jej však seženete, je otázkou, protože zájem o něj byl obrovský.
Válka o prsten: Králové Středozemě – Svobodné národy se stávají nejistou kartou
Posledním rozšířením a také aktuálně finálně vypuštěnou expanzí je Válka o prsten: Králové Středozemě, která, jak napovídá samotný název, přináší do hry skutečně výrazné postavy Středozemě definující její osud. Svobodné národy díky tomu mají možnost aktivovat Thranduila, Théodéna, Denethora, Branda a také Daina. Zkrátka a dobře všechny podstatné hlavy daných národů. Jejich role ovšem nemusí být vyloženě pozitivní.
Počet hráčů: 2 – 4
Herní doba: 150 - 180 minut
Věk: 13+
Panovníky je totiž možné ve Válce o prsten: Králové Středozemě nejen probudit a přivést je a jejich síly na stranu dobra, ale také podmanit. Hráč za Stín se vždy může pokusit podmanit určitého panovníka. Když se mu to podaří třeba u Denethora, automaticky to znamená, že v Minas Tirith nebudete moci verbovat elitní jednotky a vůdce.
Stín navíc může jednou za bitvu prodloužit obléhání za pomoci obyčejné jednotky, což vám může dost pomoci. Nepodmaněný Dain vám naopak poskytne možnost verbovat trpaslíky ve světě, a navíc v rámci dané akce doverbovává elitní jednotky v trpasličích sídlech.
Některé vedoucí osobnosti ve Válce o prsten: Králové Středozemě jsou snáze podmanitelné, zatímco u trpaslíků a elfů je to náročnější práce. Přestože lze dobráky podmanit, i zlo má k dispozici nové postavy. Celkem jsou v nabídce tři Temní náčelníci. Černý had z Haradu, Stín z Temného Hvozdu a také velitel skurut-hai Uglúk přináší do herního světa nové možnosti.
Často jsou pak tito „hrdinové“ ovlivněni tím, co se děje v herním světě. Vylepšený „skřet“ kupříkladu přichází do hry po odhalení Společenstva nebo jakmile je zapojen Rohan do války. Stín i Svobodné národy mají k dispozici nové kostky a také karty.
Insert vám u Války o prsten ušetří hodně času
Co si budeme povídat, i když u takto velkých her naleznete určitý prostor k uložení, ne vždy je schopen pojmout karty po obalení nebo rozšíření, která k základní verzi vámi vlastněného díla přidáte. A to už vůbec nemluvím o tom, jak bývá často náročné komplet z krabic vůbec vytáhnout.
Válka o Prsten v tomto ohledu nepředstavuje výjimku. Už při prvním chystání jsem proto přemýšlel nad insertem. Nakonec jsem si vybral kousek od Kalkaredu, jenž mi už v minulosti prokázal dobrou službu v případě řádného uložení hry Kacíř: Zkáza Roanoke se všemi jejími rozšířeními.
Insert tentokrát stojí na dvou faktorech. Na jedné straně máme tradiční krabičky, s jejichž pomocí si lze velmi efektivně rozložit všechny karty a figurky ze základní hry a též dosud vydaných rozšíření. Komponenty ukládáte do dvou pater, přičemž v prvním se nachází všechny karty a část figurek, zatímco do druhého umístíte zbývající figurky, kostky a také herní plán a další prvky.
To ovšem není vše, s čím Kalkared přichází. Jsou tu také rozšiřovací kroužky. Každá figurka ze základní hry i z nemalé části rozšíření dostala svůj podklad, jímž dlouhodobě jasně určíte, ke které frakci náleží, a také to, zda se jedná o obyčejného vojáka, vůdce, nebo elitního bojovníka.
Samotné nasazování bylo u některých kousků relativně náročné. Jestli mi ale něco po této stránce skutečně vadí, je to absence žetonů pro Pány Středozemě. Stejně tak bych se vlastně nezlobil, kdyby jimi byly obdařeny také frakce z Válečníků Středozemě. Samozřejmě můžeme vést debaty, zda by to pro ně mělo smysl, avšak pokud díky kroužkům od Kalkaredu máte část osazenu, u zbytku pociťujete, že by si také zasloužil, aby se s ním lépe operovalo.
I přes tuto malou kritickou část musím ve finále říct, že insert od Kalkaredu představuje pro hru Válka o Prsten dosti zásadní přínos. Už když jsem ho dával do základní verze, značně to urychlilo celkové tempo vytahování jednotek a také operování s nimi. Pokud pak člověk chce hrát i s rozšířeními, je pozitivní dopad insertu ještě o poznání vyšší, protože jednotky netaháte z jednotlivých krabic, avšak pohodlně můžete sáhnout do krabiček, v nichž čekají vždy specifické figury. Hodně pak oceňuji absenci jazykové bariéry a také skutečnost, že se vše vejde do jednoho prostoru, což je vzhledem k narůstajícímu počtu her v mé domácnosti velkým plusem.
Expanze Válka o prsten: Králové Středozemě může mít zásadní vliv na vývoj partie
Válka o prsten: Králové Středozemě je dalším z řady rozšíření, která mají zásadní vliv na celkovou hratelnost. Když se rozhodnete jej zakomponovat do hraní, můžete se těšit na nové panovníky, a především na formát, v jehož rámci může dojít k podmanění vládců Svobodných národů.
Formát je velmi slušný, drsní jsou pak také Temní náčelníci. Pokud tedy toužíte po tom si opravdu pořádně rozšířit hratelnost, je rozšíření Válka o prsten: Králové Středozemě ideální volbou. Určitě bych pracoval s myšlenkou, že kousků není úplně nadbytek, takže pokud po této expanzi toužíte, neváhejte.
Zaváhání totiž může klidně vést k tomu, že namísto relativně přístupné cenovky zaplatíte klidně i dvakrát tolik, protože na deskové scéně je řada spekulantů, kteří právě tyto expanze kupují a následně je prodávají za naprosto nesmyslné částky. U zbývajících rozšíření také není nutné váhat, avšak tam vás může odradit cena. Dost se pak vyplatí pořídit si insert, protože ušetříte hromadu času potřebného k vytahování. Osobně jsem v tomto případě sáhl po kousku od Kalkaredu, který jsem prezentoval detailněji výše.
Za poskytnutí kopie hry Válka o prsten: Králové Středozemě na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.