Hlavní obsah
Hry

Výprava: Skvělá dedukční hra, kde se střetává dobro se zlem

Foto: Ondřej Zeman

Král Artuš je v úzkých. On i jeho věrní sází na poslední výpravu, která má změnit chod historie. Vedle bojovníků dobra jsou tu však i skrytí padouši. Vyhrát může pouze jedna skupina. Bude to ta vaše?

Článek

Schopnost vybrat ty správné hraje ve hře Výprava prim

Nedávno jsem tu prezentoval počítačovou hru King Arthur: Legion IX, která ve své podstatě opět pracovala s univerzem točícím se okolo krále Artuše a Británie jako takové. Tentokrát tu pro vás mám další kousek, ve kterém hraje prim král Artuš. Ten je v tomto případě ve velmi nepříjemné situaci. Jeho vojska dostávají slušně na frak. Modred mu fakticky už šlape na paty, takže jedinou šanci dobrého krále je sázka na hrdinné výpravy, které mají překlopit misky vah na stranu těch, kteří kráčí cestou světla, což však nemohou padouši dovolit.

Foto: Ondřej Zeman

Na startu Výpravy vůdce neví, kdo je zrádce a komu naopak může věřit.

Počet hráčů: 4 - 10

Herní doba: 30 minut

Věk: 14+

Pěkně na startu si rozdělíte žetony dobra a zla, které jasně určí stranu. Jakmile je rozdáno, stoupenci zla mají možnost si po svém způsobu ověřit identitu svých partnerů ve zlu. Výprava samotná je pak rozdělena do kol, které jsou po většinu času rozloženy do tří fází. V samém úvodu každého kola si vybere velitel družiny za pomoci žetonů členy skupiny. Hodně tuto fázi ovlivňuje skutečnost kolik lidí hraje, protože čím více hráčů, tím více žetonů. Těm jimž úplně nevěří má velitel možnost přidělit žeton magie.

Foto: Ondřej Zeman

K dispozici máte vždy dvě karty.

Proč těm, kterým nevěří? Hlavním důvodem je, že každý člen party má dvě karty. Na jedné je úspěch, zatímco druhá prezentuje neúspěch. V případě těch, kteří hrají za dobro není jiná možnost než volit úspěšný výsledek pokud samozřejmě nenastane nějaká specifická podmínka. Zlo pak má obě prezentované alternativy a právě ve vybrání neúspěchu vám zabrání žeton magie. Jakmile si všichni vyberou, velitel si vezme do rukou opět vybrané karty, zamíchá je a vyloží, čímž se zjistí, zda výprava uspěla, či naopak selhala.

Foto: Ondřej Zeman

I dobro má své hrdiny.

Úspěch nastává pouze za předpokladu, že jsou všechny karty úspěšné. Jediný neúspěch automaticky představuje neúspěšnou výpravu. Výjimkou pak jest čtvrté tažení, kde už mohou být karty neúspěchu dvě a více. Jakmile je po výpravě, je tu fáze Následnictví, kdy se ujme role velitele další hráč s tím, že za celou hru může být velitelem pouze jednou. Zajímavé je, že žeton nesmí mít žeton amuletu, u něhož zná velitel loajalitu, protože jej sám uděluje.

Foto: Ondřej Zeman

Tahle postavička je velmi specifická.

Základním úkolem dobra je ve hře Výprava uskutečnit celkem tři zdárná tažení, nebo nalézt stoupence Zla v momentu, kdy nastává okamžik Poslední naděje Dobra. Asi vás příliš nepřekvapí, že vítězství na straně temnoty stojí na myšlence překažení tří výprav a následném znemožněné úspěchu Poslední naděje Dobra, což je moment, kdy si každý z hráčů vybere dva jiné hráče a stane se jejich soudcem, porotou i katem, protože je jasně označí za zlé. Když se vám, jakožto dobrákům, podaří padouchy nalézt jste za vodou. V případě, že nikoliv, tak máte zkrátka smůlu.

Foto: Ondřej Zeman

Zlo je tu zastoupeno valně.

Jakmile si osvojíte základní hratelnost, nabídne vám Výprava také možnost do hry zakomponovat volitelné postavy určitým způsobem formující podobu hry. Zajímavé je, že se tu třeba máte možnost transformovat v přeběhlíka, hrdinu různě navyšujícího šance své strany nebo naopak posilujícího potenciál konkurence. Volitelné postavy jsou podle mého jedním z hlavních trumfů tohoto díla, protože právě díky nim se mu podaří zastínit konkurenci. Vedle základního formátu je tu ještě varianta s Lovkyní. Ta je slepá, tím pádem před ní čeká náročný úkol, v rámci hádaní svých konkurentů a především přesného určení za jaké postavy hrají, což je pořádná výzva. Lov však startuje na její popud.

Foto: Ondřej Zeman

Výprava má slušný insert.

Artuš to nemá v karetní hře Výprava jednoduché

Slavný král to zřejmě neměl snadné nikdy, tentokrát ale dostává na záda pořádně naloženo. Výprava totiž představuje relativně náročnou dedukční hru, která maximálně testuje schopnosti vůdců, padouchů a také vyvolených dobra. Hodně se mi tu líbí způsob, jakým fungují jednotlivé postavy a také vizuální zpracování celku, které má něco do sebe. Zajímavá je pak i celková náročnost.

Foto: Ondřej Zeman

Výprava

Výprava jakožto celek představuje v mých očích zajímavou dedukční deskovku, která má potenciál zaujmout svou obtížností a také vizuálním zpracováním. Pokud vám graficky a hratelnostně příliš nesedla Duna: Zrada, tak by právě Výprava mohla být slušnou alternativou.

Za poskytnutí kopie hry Výprava na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz