Článek
Kapalina AdBlue se začala přidávat do moderních naftových motorů přibližně v roce 2014, tedy od doby, kdy platí přísnější emisní normy Euro 6 v Evropské unii. V současné době tak tuto syntetickou močovinu musí lít k naftě většina nově vyrobených osobních vozidel.
Technologie, která využívá AdBlue, se nazývá SCR (Selective Catalytic Reduction – selektivní katalytická redukce), přičemž AdBlue je roztok močoviny a demineralizované vody, který se vstřikuje do výfukového systému. Tam pomáhá rozkládat škodlivé NOx na dusík a páru.
O tom, jak moc je tato technologie přínosná, se tady nebudu rozepisovat. O dané problematice se vedou sáhodlouhé diskuze jinde. Nicméně poměrně častým problémem je zanešené vstřikování močoviny, jež se v útrobách auta může měnit na krystaly ucpávající vstřiky.
Dnes se mnoho vozů splňující normu Euro 6, tudíž i se systémem pro AdBlue, objevuje i v bazarech, a tak se čeští řidiči s problematikou přidávané močoviny setkávají stále více. Mezi nimi jsem i já.
Zhruba před rokem jsme pořídili nový rodinný vůz. Naše předchozí dieselová Octavia ještě splňovala pouze Euro 5, tudíž nebylo třeba přidávat žádnou tekutinu. O AdBlue jsem měl jakž takž nějaké tušení, ale v praxi jsem jej začal využívat až minulý rok.
Nové auto nejprve několik tisíc kilometrů močovinu nepotřebovalo, v nádrži byla z výroby. Až po zhruba čtyřech tisících ujetých kilometrech se začal hlásit ukazatel oznamující počet kilometrů, po kterých nebude možné vůz nastartovat, pokud AdBlue nedoplním. Tehdy ještě nezkušený jsem si koupil desetilitrový kanystr za 350 Kč v hobbymarketu, abych AdBlue včas doplnil. Litr mi tedy vyšel na 35 Kč, což jsem zjistil, že je asi tak průměrná cena.
Jinak deset litrů močoviny vydrží v našem voze zhruba 5 tisíc kilometrů. Pokud táhnu karavan, zvyšuje se spotřeba nafty i AdBlue a výdrž tekutiny je menší.

S karavanem za autem se spotřeba AdBlue zvyšuje
Ceny AdBlue jsou jako na horské dráze
AdBlue si překvapivě u prodejců nedrží podobnou cenu tak jako třeba nafta a diesel. Rozdíly v cenách jsou naopak propastné a řidiči, kteří jezdí méně a tudíž AdBlue doplňují jen sporadicky (což útrobám vozu kvůli zmiňované krystalizaci neprospívá) obvyklou cenu AdBlue vůbec nemusí tušit.
Já jezdím hodně, proto jsem si zjistil, že jedna nejmenovaná pumpa nabízí přímo u stojanů litr močoviny za 8,90 Kč za litr a tam tedy nejčastěji tankuji. Ještě několik pump u stojanů prodává tekutinu do 20 Kč za litr. Jenže ne každá čerpací stanice disponuje stojany pro močovinu. Stále je to spíše sporadické. Nicméně každá benzínka má v nabídce kanystry, které si do auta můžete sami dolít.
Ty samé kanystry pak mají některé hobbymarkety nebo e-shopy. V takovém případě se ale ceny za AdBlue pohybují až v neuvěřitelném cenovém rozpětí, o čemž mě přesvědčil poslední zážitek, když mi močovina poprvé nečekaně došla. On totiž ukazatel počtu zbývajících kilometrů, kdy bude nutné další dolití, nefunguje moc spolehlivě, tedy alespoň v mém voze. Já se navíc řídím tím, že močovinu je nejlepší dolévat až tehdy, když na to upozorní kontrolka, protože roztok má omezenou trvanlivost a časem krystalizuje. V nádrži by tedy měl být novější a kvalitnější roztok. Tudíž se už dlouhou dobu vyhýbám kanystrům, které mohly někde dlouho ležet a tankuji u pump, kde předpokládám velkou výtoč. Bohužel některé starší diesely splňující Euro 6 mají užší hrdla, takže ne každé auto umí tankovat AdBlue přímo z klasických stojanů.
Co se mi stalo? Táhl jsem karavan, kontrolka ukázala dojezd 1200 km, přičemž domů zbývalo asi 400 km. To by mohlo stačit, myslel jsem si. Jenže po pár desítkách kilometrů už byl ukazatel jen na 800 km a v polovině cesty zbývalo 400 km. Začal jsem vyhlížet pumpu se stojany s močovinou. Přestože jsem jel na dálnici, žádná se neobjevila. Na ukazateli za chvíli viselo 200 km, načež byl po dlouhém kopci dojezd 100 km. Zastavil jsem tedy u první čerpací stanice v naději, že koupím kanystr za nějaké normální peníze. Šlo u pumpu, která se řadí mezi takzvané „značkové“ a za desetilitrový kanystr označený jako „premium“ si účtovali 760 Kč. Neskutečná cena, ale co, raději jsem jej koupil, než se po cestě domů stresovat.
Trochu jsem pak zesmutněl, když hned další pumpa nabízela AdBlue za 19,90 Kč za litr přímo ze stojanu.
Cena AdBlue se tedy v současnosti a dle mých zkušeností pohybuje v rozpětí 8,90 Kč až 76 Kč za litr, což je rozdíl, který je u tekutiny totožného složení až nepochopitelný. Močovina do výfukového systému není víno ani olivový olej, aby se jeho cena dala určovat kvalitou. Tak si dávejte pozor, ať zbytečně neutrácíte peníze za něco, co může stát jinde i devětkrát méně.