Článek
Velikonoce jsou letos docela brzy. Největší křesťanské svátky připadají na přelom března a dubna. Teď v polovině února by si na ně typický český bezvěrec ani nevzpomněl a pokud ano, možná tak v souvislosti s těšením se na jaro. Jenže Velikonoce už vstoupily do českých obchodů.
Supermarkety září velikonočními koutky se všelijakými tématicky laděnými pamlsky. A protože je ekonomická krize, některé čokoládky v líbivých obalech nabízejí za akční ceny.
Tak si milí zákazníci pospěšte a kupte si pamlsky výhodně a levně. A zcela nejlepší bude, když si je koupíte už teď, do Velikonoc vše sníte a přijdete nakoupit znovu. Klidně to takhle můžete udělat několikrát, aby ekonomika pěkně šlapala.
V hobbymarketech to samé. Jdu si nakoupit šrouby a barvy, ale cestou potkám celé hejno umělých kuřat a div mi nevypíchne oko pomlázka. Jaro zkrátka klepe na dveře. Dekorace, které se k nám v loňském roce dopravily přes oceán z dálného východu, jsme vloni po Velikonocích vyhodili a jdeme si koupit nové, pěkně naleštěné a voňavé.
Celý rok nám obchody s obrovským předstihem připomínají koloběh tradic. Marketingoví specialisté se snad předhánějí s tím, kdo právě letos první vybalí vajíčka nebo třeba dýně či vánoční stromky.
A tak už v lednu víme, že se blíží svátek zamilovaných, hned po něm přichází velikonoční smršť a jakmile bude po svátcích jara, v obchodech už začneme vídat opalovací krémy a plavky. Celé letní prázdniny pak budou supermarkety připomínat, že se blíží září, protože hned u vstupu najdete aktovky a regály se zaplní pravítky, sešity a kružítky. A až školáci usednou do lavic, rychle vybalit umělé dýně a hřbitovní svíčky. Jenže už na konci října začíná akce zvaná Vánoce, další ryze křesťanský svátek, který se změnil v dvouměsíční konzumní horečku. Všude uslyšíme koledy a v klidu nenakoupíme ani rohlíky. V prosinci se z toho skoro sesypeme, protože si vzpomeneme, že vlastně ještě chodí Mikuláš, ale nakonec to snad zase dobře dopadne a čtyřiadvacátého se po rozbalování hory dárků a s plným břichem rozvalíme u Popelky.
Ještě, že ty obchody máme. Krásně nám připomínají lidové obyčeje a staré zvyky. Bez marketingu by snad některé z těchto tradic mohly upadnout v zapomnění a učilo by se o nich leda tak v hodinách dějepisu.