Článek
Povolání závozníka zvěčnil v našich končinách opožděný Otík ve filmu Vesničko má středisková. Každý pracovní den usedal na sedadlo spolujezdce Pragy V3S, aby pomáhal řidiči Karlu Pávkovi s nakládkou nebo při couvání. Dnes už takové pracovní místo neexistuje, ale za socialismu šlo o běžnou pracovní náplň. Možná se však dočkáme renesance tohoto povolání.
Náplň práce závozníka
Závozník, jak už z názvu plyne, pracoval hlavně za vozem. Nebyl to žádný náhradní řidič a ani nemusel mít řidičský průkaz – v podstatě člověk bez kvalifikace. Jeho hlavní náplní bylo vykládání a nakládání zboží do vozu, suplovat tak činnost, kterou dnes zastávají skladníci nebo řidiči.
To ale nebylo vše. Jako spolujezdec pomáhal řidiči při složitějších manévrech, jako bylo couvání, najíždění na rampu nebo při komplikovaných vjezdech do silnice. Pokud se jelo na neznámé místo, držel v ruce mapu a pomáhal s navigací. Někdy měl také na starost čistotu vozu a tankování paliva.
Závozník Otík ve filmu Vesničko má, středisková
V době, kdy ještě ani nákladní vozidla neměla posilovače řízení, bylo neustálé točení volantem fyzicky náročné. Profese řidiče tedy vyžadovala dobrou kondici a svaly. Někdy ale byla zatáčka tak ostrá, že i ostřílený řidič potřeboval s jejím vytočením pomoci. A tehdy přišel na řadu závozník, který točil společně s řidičem těžkým volantem v požadovaném směru.
Pokud se však podíváme hlouběji do historie, profese, ze které se vyklubal závozník, existovala již v době kočárů. Kočí, který vedl koně, měl při sobě pomocníka, jehož náplní práce bylo obstarat vše ostatní od zvířat až po náklad či cestující. Podobně jako závozník v nákladním voze pomáhal také s navigací a měl na starost čistotu kočáru.
Závozníka dnes nahrazuje moderní technika
Soumrak tradičních závozníků nastal po sametové revoluci. Zvyšující se mzdy, snahy firem ušetřit, ale i jakýsi přirozený vývoj, to vše přispělo k tomu, že závozníci dnes už nejsou potřeba. Výjimku tvoří snad jen popeláři, které ale nelze nazývat závozníky v původním slova smyslu.
Nakládku a vykládku musí zvládat řidič sám. K tomu má ale rozhodně lepší podmínky než v době socialismu, třeba hydraulické zvedací čelo a pro těžší náklad hydraulickou ruku. Při couvání mu už dlouhá léta pomáhají senzory a v poslední době i kamery, navigaci obstará systém GPS a posilovače řízení jsou v nákladních vozech standardem již dlouhé dekády.
Přesto je možné, že poptávka po závoznících bude možná už v dohledné budoucnosti znovu v kurzu. Jak je to možné? Odpověď hledejme v autonomním řízení.

Představa autonomního nákladního vozu budoucnosti
Závozník bude znovu v kurzu díky pokročilým technologiím, ale asi jen dočasně
Pokud se masivně prosadí technologie autonomního řízení, zmizí profese řidiče. Ten se stane obyčejným pasažérem a veškerou starost o cestu z bodu A do bodu B převezmou sofistikované systémy prošpikované čidly a kamerami.
Takový pasažér se v pracovním prostředí stane v podstatě závozníkem, jenž bude kromě zodpovědnosti za cestu obstarávat vše okolo, zejména asi nakládku, vykládku a k tomu možná i nějakou administrativu. Ale jen do doby, než i jeho práci jednou nahradí robot nebo dron.
Zdroje: