Článek
Tři části z kapitoly „dění mimo školu“ máme za sebou. Potvrzení najdeme v odkazech dole. Dnes se posuneme směrem k další ožehavé oblasti. Neměla by ujít naší pozornosti, pokud se chceme pohnout směrem k získání celistvého obrazu.
Podobně jako školní výlet mezi docela lákavé záležitosti patří přespání ve škole. Tady se nabízejí lepší možnosti kontroly a dozoru ze strany dospělých. Nicméně se rizika objevují. A nebývá jich málo. Přes příznivější podmínky paní učitelka uvažuje o odmítnutí účasti nevychovaných dětí. Je otázka, o jakou okolnost se jedná pro rodiče. Jedni neúčast docela uvítají - aspoň bude o problém méně a oni nebudou muset číst další špatnou zprávu v systému elektronické komunikace. Vždyť už jich i tak obdrželi docela dost. A ještě ušetří finanční prostředky. Jen jim doma zůstane na krku jejich poklad. Také je doma zlobí, trápí a obtěžuje, ale ve škole nic neřeknou. Je třeba vytvářet jeho kladný obraz!
Snadné nemusí být uspořádání ani pro rodiče, jejichž děti nakonec vzaty na akci byly. Část z nich se snažila zpochybnit možnost vyloučení potomků s odkazem, že se přece jedná o akci třídy, a proto na ní mají být všechny děti. A ještě dodávají něco o zlepšování a zkvalitňování stavu v oblasti mezilidských vztahů. Jejich podněty a připomínky zní hezky, ale pokud tam pedagog přijme nevychované dítě, dochází spíše k rozbrojům, neklidu a zhoršování. Konečně, sami vyučující by byli ochotni a schopni podat zprávu o konkrétních příkladech, kdy si oddechli po vyslechnutí či přečtení zprávy, že žák G. se dnes do školy nedostaví. A opravdu, atmosféra ve třídě byla lepší, klidnější, zavládlo ticho, nikdo nikoho slovně ani tělesně nenapadal atd. Z právního hlediska je nutné zdůraznit, že zúčastnit se přespání ve škole není povinností. Kráčí o dobrovolnou akci. Pokud dítě nebude vyučujícím přijato, nejde o vylučování z pedagogického procesu. Tečka.
Abych dokončil myšlenku z úvodu předchozího odstavce, jako rozumné a zároveň preventivní opatření se jeví, že rodiče odsouhlasí požadavek ve znění: pokud se vaše dítě nebude chovat, jak se vyžaduje, jak bylo poučeno a instruováno, vyzvednete si ho po vyrozumění co nejdříve v místě konání školní akce. V mnoha případech se tak již stalo. Částečně se odehrálo ze zdravotních důvodů, ale jsou známy případy stesku a právě neposlušnosti a nevychovanosti. Jak by se mělo jinak postupovat, když tam dítě způsobí větší škodu, chová se nepřístojně, překračuje hranice a pravidla, někoho a něco zesměšňuje, byť bylo více než pětkrát upozorněno? Nemluvě o projevech drzosti a bezohlednosti, kdy jde jednoznačně špatným příkladem ostatním. V neposlední řadě platí, žekazí příznivé pocity z pobytu jiným dětem.
Je jasné, že části matek a otců se uskutečněné opatření dotkne, neboť jim způsobí čáru přes rozpočet. Ano, není automatickým procesem, že paní učitelka zvládne všechny děti, zejména nemá-li k dispozici nástroje jako rodič a ještě je nucena se postarat o takřka třicet dětí. Připomenu, že každé je jiné. A je otázkou, zda a nakolik jeho chování ve změněných podmínkách zůstane stejné. Nebo se pozmění? Jakým směrem? A o kolik? A nezapomeňme na zbraně větších dětí, které se dovedou přetvařovat, již se naučily lhát a manipulovat atd. A od koho? Kdo z rodičů by se odvážil na výpravu se zmíněnými třiceti dnešními jedinci?
Seznam avizovaných odkazů:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-asi-nepojede-na-skolni-vylet-151035
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-asi-se-nepojede-nejen-na-skolni-vylet-151363
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-jako-vrchol-ale-ceho-151964