Hlavní obsah
Lidé a společnost

Proč se asi nepojede na školní výlet

Foto: Pexels

Je otázka, jestli se na školní výlet má jet do starobylého města s historickými památkami, do tajemného hradu, na nově rekonstruovaný zámek nebo do zábavního centra. Vždy se najdou pro a proti. Ale ve hře je dnes cosi jiného!

Na školní výlet se žáci a žákyně hodně těší. A mají své důvody. Po několik měsíců situace ve třídě negativně bobtnala. Třídní učitelka měla myšlenku, že výlet zruší a nebude riskovat. Vždyť by mohlo dojít k nějakému průšvihu.

Článek

Se zvýšenou pravděpodobností můžeme souhlasit s názorem, že na školní výlet se žáci a žákyně hodně těší. A mají své důvody. Jednak jde o den, kdy se neučí. Sláva, ulejeme se. Jednak kráčí o neklamné znamení, že se blíží závěr školního roku. Hurá, letní prázdniny jsou na obzoru. V neposlední řadě platí, že se při něm dá ledacos zažít. Pokud ovšem paní učitelka nevymyslí „něco protivného“. Třeba delší poučné pěší putování po památkách, které nikoho nezajímají. A navíc dopředu pohrozila, že se o obsahu výletu bude zpracovávat referát. Aby se prý nejelo a nešlo „jen tak“. No - kdo by se pak měl těšit? Taková otrava…

Jistě by se nejlepší variantou stalo opustit školu, zaujmout pozice na lavičkách v blízkém parku a tam se řadu hodin věnovat pestré nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Než nápad dětí jako dospělí zcela zavrhneme, pokusme se zamyslet nad výhodami. Že by se nenašly? Přemýšlelo nad nimi dokonce několik dospělých hlav. Zde se předkládá výsledek. Měli bychom se s ním seznámit.

Za prvé - nikdo nezmešká odjezd spoje. Rodiče se tak nemusejí jako v jiný den stresovat v autě v zácpě a dnes ještě tím více, neboť existuje tzv. tvrdý limit. Za druhé - nikdo nebude bloudit, protože ví a má napsáno, že školní výlet se odehraje ve známém parku opodál. Za třetí - dramaticky se podaří snížit náklady. Dětem stačí vydatná svačina. A možná by se mohlo domluvit, že kolem poledne si jako skupina odskočí na oběd do nedaleké ŠJ. Za čtvrté - paní učitelka bude mít na malém prostoru více než solidní přehled. Rozhodně se nedostane do konstelace, kdy se jí na zcela cizím místě rozeběhnou nevychované děti do všech stran. Má za ně dočasnou osobní odpovědnost, avšak nedisponuje příslušnými a už vůbec ne účinnými nástroji. Za páté - nikoho nenechá na místě dost vzdáleném od školy. Prý se již stalo, že někde nějakého chlapce či dívku zapomněli…

Nyní se podíváme na příčiny, proč se uvedená akce neuskuteční. Po několik měsíců situace ve třídě negativně bobtnala a krystalizovala. Podle očekávání se po letních prázdninách vrátili tzv. zlobiví žáci ve své původní formě. Navenek se zdá, že rodiče osm týdnů nějak přežili, ale výchovně moc nepůsobili. Mají dost starostí se sebou. Ba spíše je vidět další pokles kázně i poslušnosti dětí. I když se vyučující poté snažili na ně průběžně působit, stejně se nedostali do očekávaného a chtěného stavu. V kostce se jednalo o takřka každodenní větší či menší narušování školního řádu. Lze registrovat strkání, slovní útoky, fackování, kopání, štípání, škrcení, tahání za vlasy, ničení cizích pomůcek a jiných předmětů atd. Výčet je v praxi o leccos bohatší.

Již před Vánoci třídní učitelka měla v hlavě myšlenku, že nebude riskovat a výlet zruší. Vždyť by mohlo dojít k nějakému průšvihu. Nevezme si na svědomí jet někam s nevychovanými a neposlušnými dětmi. A úmysl v ní postupně sílil. Sama se těšila. Na vybraném místě totiž byla již čtyřikrát s předchozími třídami. Jenže žádná se tak „nezaskvěla“ jako její doposud poslední.

Ještě před příchodem jara se stav ve třídě zhoršil. Jednoho odpoledne jí telefonovala matka žákyně a podala stížnost na chování žáka H. Měl slovně ošklivě napadnout její dceru. Ano, nediví se, používání neslušných slov je ve třídě i přes nízký věk na denním pořádku, ač je neustále upozorňuje. Slibuje, že se bude snažit situace ve třídě zlepšit. Jenže je nabíledni, že proces je nad její síly. Jak plánovaná akce nakonec dopadla? Podklady se budu snažit dodat co nejdříve.

Co vše od autora na dané téma vyšlo:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mesic-skolnich-zajezdu-69474

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-jeho-realita-69689

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-neskutecne-kontrasty-70860

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-dalsi-potize-71169

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-nove-zkusenosti-71901

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz