Hlavní obsah
Finance

Devátá sonda do duše úřednice Úřadu práce - jak to bude s penězi

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Otázku - jak to bude s penězi, si klade mnoho lidí, ať již myslíme na dění v práci nebo doma. Obvykle se nám zdá, že jich máme málo. Pak nemáme dobrou náladu a jsme nuceni se uskromnit.

To je přesně téma, které pálí řadu lidí. Mě taky. Hlavně mám na mysli politiky. S odbory bojují o každou desetinu procenta a sobě si přidají dvakrát tolik. Navíc není pravda, co se veřejně hlásí.

Článek

V posledních dnech a týdnech se dost mluví a píše o platech v tzv. veřejné sféře. Odbory se snaží vybojovat jejich zvýšení pro zaměstnance a zaměstnankyně státní správy. Mnozí si jistě vyšší příděl zaslouží. Při kritickém pohledu se najdou tací, kterým by se naopak mělo za jejich nízký výkon ubrat. Nechci se pouštět do polemiky a spekulací. Spíše bych opět dal slovo paní, která již hovořila vícekrát.

Ano, jak to bude s penězi, to je přesně téma, které pálí řadu lidí. Mě taky. Částečně jsem se o něm již zmínila, když jsem popisovala „chuť“ někoho u nás začít pracovat a setrvat. Jakmile se dozvěděl bližší podmínky, hlavně poměr počtu a rozsahu úkolů s finanční odměnou, nechal se slyšet, že raději bude hledat práci jinde. Nedivím se mu. Už jen proto by se navýšení na výplatách hodilo a je žádoucí. Jestliže jsem napsala něco o pálení, mám na mysli politiky. S odbory bojují o každou desetinu procenta a sobě si přidají dvakrát tolik. Dokonce jsem si na internetu přečetla, že za posledních deset roků se jim peníze zvedly na dvojnásobek. Raději snad ani nechci znát, kolik ve skutečnosti berou. Tady souhlasím s kolegyní, která říkala - „kdybych to věděla, udělá se mi tak slabo a zle, že bych ráno ani nevstala z postele“. Oni mají platy královské. Ale co my dole?

Myslím, že by se běžná veřejnost měla dozvědět, jak se na úřadu postupuje. Trochu mi to připomíná reklamní kampaně v obchodu. Nejdřív tam dojde k umělému zvýšení cen, z nichž se poté poskytuje tzv. velká sleva. Nezasvěcení a neznalí jsou ohromeni a už tam běží. Podobně si na pracovišti připadáme my. Co chci sdělit? Nevím, jestli mám mluvit a mě poslouchající osoba psát o směšnosti či o tragičnosti, když nám ve stravenkách sebrali několik stovek korun, prostě už není nárok. A přestože se zdražuje, tak nám je sebrali.

Ale pozor - není pravda, co se veřejně hlásí. Současně se vláda chválí za to, že přidá úředníkům 1400 Kč od ledna 2025. Jo, na první pohled jde o dost velkou částku, ale zapomněli jaksi napsat, že na jaře nám přibližně poloviční částku odebrali, jak jsem se zmínila výše. Takže nyní v reálu obdržíme asi tak zhruba půlku uvedeného. Každý si může spočítat, kolik bude činit po zdanění. Připadá vám to spíš směšné nebo tragické?

Ačkoli je ve státě těžká situace a musí se všude šetřit, sami si ve vládě mají přidat 14 % ze svých platů, což dělá desetitisíce korun pro každého. Jak se na tohle vše může obyčejný člověk dívat? Protože když se dívám na svůj příjem, růst cen čehokoli…, nemusím dál pokračovat. Asi všichni to znáte. A pak nám řeknou, abychom je šli volit. Je mi z toho nedobře. Ani se nedivím, že lidi se tu bouří, demonstrují a nechuť vidím i přímo kolem sebe. Vadí mi sice, že někteří další kolegové a kolegyně jsou buď na neschopence nebo se do pracovního procesu už nechtějí vrátit. Ale vlastně je chápu. Nejdřív mě napínalo, že na nás, kdo tu zůstává, bude více práce, ale časem jim rozumím stále více. Ještě nevím, jestli to taky tak udělám. Dám si pár týdnů na rozmyšlení. Snad mezitím „nespadnu“.

A na konec mám ještě jeden takový poznatek. Zdá, že nejde úplně o peníze, které tady dnes řeším, ale jistě tam spojení existuje. Momentálně se už rok řeší plnění tzv. KPI (klíčové ukazatele pro plnění indikátorů), něco jsme o nich slyšeli na poradě, proces na nás působí tak, že ty indikátory jsou nastaveny tak, aby bylo těžké je splnit. Trochu mi to připomíná vyhrožování velkou písemkou na škole, totiž - má žák vůbec šanci získat jedničku? Nebo aspoň dvojku? Od jednoho vedoucího jsem slyšela, že se ani nediví, že ten systém nás referenty nemotivuje, naopak spíše demotivuje. Vůbec si nedovedu představit, že by to bylo spojeno s penězi jako v soukromém sektoru. Což zase vím od manžela. Co přesně uděláš, tolik dostaneš. Co zkazíš, se nepočítá, spíš to zaplatíš jako škodu. Ještě tohle by nám na ÚP chybělo.

Část předchozích dílů:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sesta-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-pohled-do-zazemi-91404

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sesta-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-pohled-do-zazemi-91404

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz