Článek
Dvojice uvedená v nadpise je na našich školách každodenní realitou. Leckdy se nacházejí ve stejné třídě. Nebo aspoň na společné chodbě. Pohled na ně leckoho vybízí, aby něco vyslovil. Měl by? Neměl by? Je správné se zdržet hodnocení a komentáře? Objeví-li se projevy nutkání, co by se ne/mělo dělat? Jak budou vypadat dopady? Ano, velmi zajímavé otázky. Převážně s obtížným hledáním odpovědí.
Důležitá připomínka. Pokud jsou děti správně vychovány, v rodinách probíhá otevřená diskuse a jsou respektovány zásady slušného chování a vše je završeno kladným přístupem k žádoucím hodnotám, zpravidla se neobjeví potíže. Existuje povědomí hranic a pravidel a dbá se na jejich pochopení, znalost, dodržování a občasné mírné posouvání s ohledem na věk potomků. Jenže se ukazuje, že právě uvedené elementy a projevy leží pro mnoho jedinců a rodin příliš daleko či vysoko. Řekněme, že jejich zájmy se nacházejí žel jinde. V podstatě asi o hodně níže.
Lidé by mezi sebou měli projevovat patřičnou ohleduplnost a citlivost, což vůbec není automatický proces. Naopak se zdá, že mnohým uvedené a další blízké prvky chybějí. Někomu zcela. Leckdy scéna vypadá a působí, jako kdyby si leckdo, kdo se ocitá v jakémsi nedostatečném stavu, řešil a přímo léčil svoje neduhy a negativní pocity na jiných tak, že do nich pokopává, obtěžuje je, slovně a žel někdy i fyzicky je napadá, jen aby si on vylepšil svoje duševní rozpoložení. Jistěže ho můžeme pochopit, neměli bychom s ním však souhlasit.
Stalo se. Hubený žák dostal nápad a tlustá žákyně se mu stala tzv. vítaným objektem. Ozývaly se výroky jako - „podívej se na sebe, jak vypadáš“, „nikdo tě nebude chtít“, „kluci by se báli se tě dotknout“, „koukni, jak se ti všecko klepe“, „seženeš na sebe vůbec nějaký hadry?“ atd. Kromě ústního projevu šlo též o elektronické zprávy. Zajisté nás napadne, že dívce radost nedělaly. Má někdo právo se vyjadřovat k její hmotnosti? Nějak komentovat vzhled její postavy? Připomínat jí, co má a co naopak nemá? Pochopitelně dotazy platí i pro opačné pohlavní uspořádání, které rovněž je realitou. Pro hubenou dívku se mírně i velmi nadhmotný chlapec může stát vítaným terčem!
Jak by sem měli vstoupit rodiče? A co by měla dělat škola? Zejména když se zjistí, že tzv. dotazy, které by mohly být kvalifikovány jako zostouzení, ponižování a urážky, kolují éterem za vydatné pomoci moderních informačních a komunikačních technologií. Na ně je škola krátká a navíc ani nemá pravomoc je řešit, zejména ne mimo školu a ve volném čase dětí. Jenže je problém, že pobyt dětí na nich spíše více než méně zasahuje do školního prostředí. Kupříkladu děti málo spí, neboť zmíněné prostředky sledují pozdě do noci, jsou rozrušeny z obsahu a také z jejich elektronického působení, zabývají se, co bude zítra, jak by měly reagovat, prožívají strach a obavy a přemýšlejí, jak by se návštěvě školy vyhnuly. Uhnout a schovat se vidí jako nejlepší řešení. Jistě uznáme, že nejde o optimální motivační okolnosti.
Plná osobní odpovědnost padá na rodiče. Jak je vidět v praxi, většina jich zde má závažné mezery a ponejvíce laxní přístup. Kolik ještě negativních případů se bude muset stát, než se zde stav změní k lepšímu? Jednotky, stovky, tisíce? Nevím. Někteří rodiče vysvětlují a dokonce se dušují, jak s dětmi pracují, co vše s nimi probírají a jak je poučují, ale často se chování dětí nemění. Ba spíše nereprezentativní akty pokračují a někdy na sebe berou ještě horší podobu. Co se mezitím děje v dívčině hlavě? Kam směřuje? Jak budou vypadat její příští kroky? Začne hubnout? Více jíst, aby zajedla stres? Sáhne po řezání? Nebo…? Kdo by poradil účinnou cestu?
Několik odkazů, které by mohly zajímat:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vypasena-rodinka-u-more-85475
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-silni-a-tlusti-jako-mirne-pokracovani-vypasenych-86239
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodinka-na-obede-85687
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-osoby-s-nadvahou-a-letadla-a-hotely-86971
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-po-presunu-s-nadvahou-letadlem-mirime-do-hotelu-87423