Článek
Pár zajímavých informací jsme si mohli před pár dny přečíst v MFD / 28. 11. tr. /. Díky přehledu a aktivitě policejních a patrně i dalších orgánů se podařilo zabránit v uskutečnění plánu náctileté dívky, která chtěla zavraždit tři jiné dívky, zejména spolužačky. Pro leckoho půjde o velmi šokující informace. Je vůbec možné, aby… Jak se může stát, že… Vždyť přece… Když se na děvče člověk podívá, nikdy by neřekl, že… A můžeme ještě chvíli pokračovat.
Myslím, že užitečným krokem bude vzpomenout konkrétní příklady, ke kterým opakovaně došlo v USA. A se zvýšenou pravděpodobností k nim nadále bude docházet. Řada případů se sobě podobá. Kdybych měl proces zjednodušit a zestručnit, výrok by patrně zněl: doma si mě moc nevšímali, nepomáhali mi, nepovzbuzovali mě, spíše mě sráželi, nedůvěřovali mi, ve škole se mi posmívali, někdy mě dokonce šikanovali, proto mě napadlo, že bych se jim mohl nějak pomstít, ale nějak víc, nestačí někoho píchnout kružítkem, dát mu žvýkačku do vlasů, vybafnout na něj za dveřmi atd. Chce to vymyslet něco pořádného, velkého, nezapomenutelného!
Troufám si odhadnout, že něco z milníků, které jsem zmínil, se bude týkat a platit rovněž u naší české mladé skoro - vražedkyně. Nemusíme ani moc spekulovat. Podívejme se na dnešní tzv. obyčejné dítě. Kolik času na něj rodiče mají? Co vlastně dělá? A čím se zabývá? Je hodiny zalezlé samo v pokojíčku? Bez kontroly a zájmu ze strany matek a otců? O koho a o co se zajímá? Věnuje se nějaké užitečné činnosti? Hýbe se svou silou? Sami doplníte další.
Odpovědi budou ve většině případů dost jasné. Za prvé - rodiče se mu moc nevěnují. Sami mají svých osobních, rodinných a pracovních záležitostí a problémů více než dost. Řadu souvislostí a příštích možných dopadů si neuvědomují. Pokud o nich cosi zaslechnou ve formě varování a doporučení, dělají, že neslyší. Nebo jsou přesvědčeni, že oni vše dělají dobře a komplikace se jich netýkají. Sami podlehli nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Přece nemůžou zůstat bokem? Vždyť co by lidi řekli, kdyby nebyli v obraze?
Za druhé - dítě je obrazem a odrazem svých rodičů. Především od nich čerpá, jak bude vypadat jeho chování. Podoba, nemyslím / jen / fyzická, je někdy až neuvěřitelná. Za třetí - zabývá se řadou nikoli prospěšných věcí. Zde mám na mysli, že kdyby se ho někdo zeptal na konkrétní výsledek teď, za den a za školu, nemělo by dítě co nabídnout. Jistě, má se bavit a odpočívat. Souhlasím. Současně připomenu známou a platnou životní tezi - „čeho je moc, toho je příliš“. A klidně bych doplnil její kamarádku - „bez práce nejsou koláče“.
V podobném duchu by se dalo pokračovat. Jako děti jsme lítali po vesnici, honili se za míčem a za pukem, jezdili na kole, běhali, jindy si hráli na vojáky v nedalekém lese. Také jsme na sebe stříleli a počítali oběti. Na rozdíl od dnešních převážně sedících a ležících dětí jsme aspoň byli v každodenním pohybu. Podle způsobu, obsahu a délky činnosti zákonitě vypadala naše kondice v tělesné a duševní rovině. Svými výkony těla jsme převyšovali dnešní zhýčkané děti, jak mohu porovnat výkony ve školních atletických disciplínách. Na nástěnkách škol přetrvávají tzv. vousaté rekordy. Současníci nemají na jejich překonání. Nikdo nepotřeboval psychologické služby a návštěva u psychiatra tvořila naprostou výjimku. Dnešní čísla se dají nazvat jako alarmující. Uvedené odborné složky a místa jsou na dlouhé měsíce dopředu obsazeny. Běda kdyby expert odešel do důchodu či dlouhodobě onemocněl. Katastrofa!
Odpověď na nadpis se rýsuje. Stačí si přečíst otázky, zvolit realistické odpovědi a doplnit k nim fakt zatraceně nízké úrovně připravenosti dětí na život. Průkazným prvkem je, kdo na jaké překážce se hroutí. Žel někdy stačí docela malá…
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446