Článek
Někdo by nadpis mohl označit za podivný a já bych s ním chvíli souhlasil. Stačí se ovšem začíst do dalších řádků a odstavců a snad bude brzy jasněji. Původně jsem do něj chtěl propašovat ještě myšku. Možná by šlo o příliš vysoký požadavek a cíl…
Jestliže jsem myš už zmínil, napadá mě - „je chudý jako kostelní myš“. Jak na tom vlastně myši jsou? Najdeme v chrámech vůbec nějaké? A lze mluvit v duchu, že zvíře je bohaté či chudé? Napadá mě, že některé vlivem svého genofondu může mít hodně peří, zubů, drápů, nohou, ale že by bylo bohaté či chudé v lidském pojetí / jaké vlastně je - myslí se peníze, myšlenky, majetek, problémy, popularita? /, nevím. Třeba nemám dostatek informací, ale zdá se mi, že daný směr úvah tu moc nesedí. No - ne jako nočník na zadek! Opravdu? Jenže na čí? Pár zadků jsem ve svém životě již měl možnost spatřit. Musím konstatovat, že na část z nich by zmíněné „nástroje“ vůbec neseděly. Ba pod částí z nich by po nasednutí ani nebyly vidět. Snad by se dokonce rozlomily. Tak mohutné pozadí část z nás má. Možná mě opravíte, že ho mají používat jen děti. Jenže také jejich hmotnost narůstá v přímé úměře ke zvýšenému příjmu potravin a naopak ke sníženým energetickým výdajům dnes. Jinak je nadále dost používán řadou dospělých, třeba když se jim v noci nechce chodit daleko až na záchod. Případně pokud mají odpadiště ve venkovní kadibudce, kam se musí přes celý dvůr, atd. Nemluvě o dosažení vyššího věku a o snížení schopnosti rychlého pohybu k WC a míry samoobsluhy.
Když se do oblasti přirovnání spustíme ještě hlouběji, zjistíme, že v části případů jde o tak dávné děje, že si je už nikdo pořádně nepamatuje - „to je ran jako u Verdunu“ a „jezdí jako širón“ - mladí a rovněž značná část starších vůbec nevědí, co byl, kde je a jaké místo v dějinách válek Verdun zaujímá a že v druhém případě se jedná o historicky vzdálenějšího a velmi úspěšného automobilového závodníka, který pocházel z Francie. Zájemci mohou na internetu hledat pojem - Chiron.
Nezapomeňme ani na uspořádání, kdy původní slova ztratila svůj význam anebo se rozšířila o jiný nebo mají zcela jiný - „těžký jako kláda“ - na rozdíl od skutečné v lese a/nebo na zahradě ta na PC je velmi lehká a neváží nic, nicméně svoji důležitost má, jak potvrdí asi každý běžný uživatel i vyšší specialista. Jen mám dojem, že taktéž odsud se ono slůvko jaksi vytrácí. Naopak ze scény neodplouvá „leží na zemi zpitý jako kláda“.
Někdy můžeme narazit na nejasné spojení a na snahu o originalitu za každou cenu. Zde mě napadá - tváří se jako vegetarián v masně. Když se nad ním více uvažuje, člověka napadne - jaká vlastně je podstata a jak dění na místě vypadá - je tam vegetarián udiven, ohrnuje nos, zlobí se na své zásady, lituje sebe nebo osoby, které maso jedí, případně uvažuje, že by se měl zapojit do hnutí proti zabíjení nadměrného počtu chovných zvířat? Či snad na místě podlehne a zhřeší? Nebo se rozhodne veřejně vystoupit a shromážděným „masařům“ pořádně promluvit do duše? Chce si upevnit svůj postoj? Třeba nasátím „zlého“ zápachu? Proč tam vůbec šel?
Na první pohled je tak kontroverzně znějící přirovnání jistě k smíchu, ve hře je jistě vliv aktuální situace, ale při úvahách o kus dál asi neobstojí, protože není trefné a jednoznačné. Zdá se, že nad uvedeným aspektem si autoři a šiřitelé hlavu nelámou, doba je rychlá, dynamická a spoléhají, že nikdo nebude mít čas zastavit se a zkoumat, co sami vymysleli a vyslovili. Byli oceněni, zaujali a nyní se rychle jede dále…
Předchozí díly:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-je-libo-prirovnani-plati-dnes-vubec-212563
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nechat-si-projit-hlavou-214056






