Článek
Na začátek chci napsat, že následující řádky nemají za cíl snižovat chování, které paní učitelka na ZŠ v Rudolfově předvedla. Naopak si zaslouží ocenění. Jenže se tu objevují určité stránky, které by bylo možné označit jako stinné, problematické a kontroverzní.
Začal bych v bance a nikoli ve školním prostředí. Když jsem měl před lety možnost mluvit s řadou osob, které hlídaly procesy v bankách a měly si všímat chování zákazníků a zákaznic, svorně potvrdily, že jejich úkolem není jedince, který přišel pobočku vyloupit, pacifikovat, odzbrojit a zatknout. Podotknu, že měly za sebou určitý výcvik. Postupně jsem se dozvěděl, že působí spíše jako odstrašující element, který odradí „zájemce“ o finanční lup. Přece jenom je nastavena laťka o kousek výše, než kdyby tam nikdo nehlídal. Zejména působila uniforma a také tzv. tvrdší pohled. Alespoň na mě působili bankovní hlídači věrohodněji a autoritativněji než současní hlídající v obchodech. Vždyť někteří viditelně ani dobře nechodí, chybí jim kondice a síla atd. Kdo by se jich zalekl? Můj vzkaz by měl vyznít - je dobré, že se paní učitelka zachovala odvážně, ale jednala správně? Kdyby ve své pacifikaci neuspěla, o kolik by zhoršila situaci? O kolik mrtvých by poté záchranáři a vyšetřovatelé ve třídě našli? Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici poznání, že je-li pachatel vyveden ze svého konceptu, jeho další kroky bývají naprosto nevypočitatelné. Statistika hovoří jednoznačně. Původní útok „jen na učitelku“ mohl přerůst v masakr horší než před rokem na FF UK Praha.
Jdeme do školy. Kdo je tam vycvičen, aby vzdoroval útočníkovi? Zmíněná třída za sebou měla poučení, jak se mají žáci a žákyně chovat, kdyby se „něco stalo“. Na řadě míst je uvedená činnost podceňována, ale postupně přicházející a množící se konkrétní příklady jasně přinášejí zprávu, že se ve školách máme čekat na tzv. horší časy. Hlavně na více nebezpečné než doposud. Pohnou se ledy vzpomenutým směrem? Které předměty budou muset ustoupit? Bude ochrana života vyhodnocena jako významnější než naplnění RVP a ŠVP?
Jestliže jsem uvedl zmínku o problematickém a kontroverzním aspektu, mám na mysli případy, kdy policisté při vyšetřování trestných činů vykonají mnoho práce, na níž stráví stovky a tisíce hodin, ale později vše spadne kvůli tzv. formálním pochybením. Nebo „díky“ šikovnosti právníka pachatele. Anebo „někdo“ šetření „zastaví“. Do vínku spravedlnosti nepřispívají ani kroky typu, kdy nově zvolený prezident USA vydal exekuční příkaz k propuštění všech, kdo se podíleli na útoku na Kapitol před několika roky. O jaký signál se jedná? Zpráva je jasná - když se dopustíš agresivního jednání, nebudeš řešen a trestán, naopak ti bude odpuštěno. Kdo by se pak divil, že v očích řady občanů se násilník stane hrdinou? A roste mu počet příznivců!
Kdybych měl odpovědět na otázku z nadpisu, sám nevím. Kdyby paní učitelka skočila pro tonoucí dítě, je diskuse zbytečná. Podobně kdyby poskytla neodkladnou pomoc během dopravní nehody a po ní. Tam by nejspíše přispěla k záchraně života. Děj ve třídě, jak se o něm postupně dozvídáme, a její krok je diskutabilní. Podobné situace - tváří v tvář útočníkovi se střelnou a/nebo bodnou zbraní - nedokážou zdárně zvládnout a vyřešit mnohdy ani vycvičení borci. Možná jí nahrála skutečnost, že chlapec neuměl pistoli ovládat, případně byl překvapen, že nefunguje. Třeba si myslel, že vše je jednoduché jako tah prstem po displeji mobilního telefonu. Nebo si byl své slabiny vědom, a proto si s sebou „do zásoby“ a „pro jistotu“ vzal i nůž a sekeru? V každém případě si všichni prožili mimořádné podmínky a je otázka, ne zda, ale jak silně se na ně „nalepí“. Dovedu si představit, že leckdo bude mít tzv. post-stavy, které jsou dobře popsány v odborné literatuře a které se vracejí týdny, měsíce a roky. A jsou prožívány jako ne lehké. Nechci a nepřeji si, ale paní učitelka se může dočkat vysokého vyznamenání a zároveň také zhoršení psychického stavu, v horší verzi dlouhodobé distance v práci a dokonce hospitalizace na oddělení, které ani nemusím jmenovat.
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vrazda-na-slovensku-prospeje-ceskym-skolam-113996
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-konecne-noze-v-ceske-skole-83967
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-rodice-skole-dopredu-nereknou-87168
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vznika-trojnasobna-mlada-vrazedkyne-104757
Související články
Psycholog: Zoufalství a frustrace vede už i děti v Česku k násilí
Slovenští policisté obvinili podezřelého z útoku nožem ve škole
Zájem škol o cvičení proti střelci roste. Zabránilo i tragédii v Rudolfově