Článek
Navzdory běžným zvyklostem v politickém prostředí, kde se moc mluví a málo koná, se mezi námi najdou lidé, kteří plní své sliby. Snažím se mezi ně zařadit, byť dokonalosti nedosahuji, ale její vzdálenost není vesmírná. Proto se dnes zaměříme směrem, jak nadpis naznačuje a přímo slibuje. A jak bylo avizováno nedávno.
Už víme, jak složitě probíhala jednání mezi blízkými obcemi. Potvrzení najdeme v odkazech dole. Navzdory vzpomenuté blízkosti se zdálo, že aniž by se teritoriálně hnuly, často docházelo k jejich oddalování. Aspoň tak jsme mohli vídat ve slovních projevech a také v jejich praktickém počínání. Jen obtížně docházelo ke sbližování stanovisek. Místo rozumu zpravidla vyhrávaly emoce. Již jsme se dozvěděli, jak učitel skončí na jednom místě, odkud se vydává na svou druhou štaci v onom dni. Poté ho ještě čeká třetí. Má též dny pouze se dvěma. Je-li příznivé počasí a nevyskytují-li se překážky, jedná se o docela vítané zpestření. Ale jak již bylo dříve naznačeno, nemáme pouze slunné dny a hodně světla a přiměřené teplo. Ano - bude hůře.
Vyvstaly ještě další potíže. Proto se ptejme jako v jiných případech. Dotazy nám pomohou lépe chápat budoucí stavy a elementy. Mají svoje pomůcky neustále převážet? Mají si vyrobit další sadu? Zase ve svém volném čase? Z předmětů zakoupených za vlastní peníze? Nebo budou moci použít na druhém, třetím a čtvrtém místě něco z tamní výbavy? Kolegové jim vyjdou vstříc a pomohou? Nebo si budou zuby nehty bránit svá teritoria a know-how? Budou tam mít nárok na kousek svého prostoru? Nebo si ho domácí budou hlídat? No někdy asi ne. Vždyť budou pendlovat rovněž. Optimem by bylo, aby zavládlo vzájemné pochopení a sdílení nesnadného údělu.Konečně, mohli se přece inspirovat v konceptu sdílených kanceláří. V soukromém sektoru je užíván dlouhá léta. Pravda, aspoň by ve školství zavanul trochu čerstvý a moderní vítr. Rezort by se mohl začít zbavovat nálepky nehnutosti staré tři sta roků.
Komplikacím ovšem nenastal konec. Kde si vyučující snědí svou svačinu z domova? Kde si nechají svoje standardní zásoby jako čajové sáčky, nádobky se sypkou kávou, cukr, mléko, sušenky pro případ nouze, některé učitelky i tajně uschovanou čokoládu? Mohou mít depozitáře všude? Sotva. Kam vlastně budou chodit na oběd? Podaří se jim vrátit na stejné místo, tj. na jakousi domovskou základnu? Nebo si objednají jídlo na místě, kde budou chtít? A kde jim vyjde čas v návaznosti na naplánované polední hodiny? Nebo nebudou mít s ohledem na přesuny a napjatý rozvrh šanci se najíst? Natož v klidu! Bude ujednána stejná cena? Co jestli někde bude obsluha postupovat méně pozorně a jídlo se podá jaksi chladnější a nevzhledně upravené? Na všem záleží. Leckdo by poté sáhl po rohlíku a salámu. Tím by jen demonstroval, jak se jako učitel s posláním dostal / čti „klesl“ / až skoro na úroveň stavebních dělníků. Tak se má stát a samospráva chovat k osobám, které se přímo podílejí na budoucnosti národa? A na tvorbě a kumulaci jeho bohatství? A jak sem vstoupí ustanovení Zákoníku práce? No a jak se vysloví školské odbory? Nebo budou za deset let řadu měsíců již po rozpuštění?
Ukázalo se, že někteří jedinci se rozhodli rezort opustit. Po tolika letech snažení a někdy doslova obětování nepřistoupili na tzv. nový úděl. Přece nebudou na stará pedagogická kolena takhle lítat po krajině? Proč zrovna na ně má dopadnout špatné hospodaření takřka všech vlád v historii existence země? Copak si zasloužili tak bídně dopadnout? Nebo setrvají a budou učit ještě jako důchodci, neboť je tlačí vidina nízkých penzijních příjmů? Raději nemyslí na fakt, jak na ně do praxe nastupující neschopné a nepřipravené generace mladých lidí nevydělají…
Seznam avizovaných odkazů:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-bude-vypadat-den-ucitele-za-deset-let-188171
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vse-melo-hlavni-vliv-na-den-ucitele-za-deset-let-188438