Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Proč je u brigád možné více prolomit věk a jít na ni o dost dříve

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Na brigádu lze nastoupit na řadu míst, často do zemědělství, kde se mladý člověk na kombajn sice jako řidič nedostane, ale může obdržet mnoho jiných příležitostí. Je otázkou, zda vůbec chce pracovat. K čemu ho rodiče vedou? Jaký má vzor?

Kdo vede děti k plnění drobných a větších, vždy ovšem věku přiměřených úkolů a povinností, nemusí si dělat velké starosti, jak v životě dopadnou. Jistě v něm nepropadnou a nestanou se klienty ÚP.

Článek

V přechozím díle jsme se seznámili s kontroverzním přístupem ve věci brigád pro pozdě narozené. Prozatím nevíme, jak vše legislativně dopadne. Budou předkladatelé a zákonodárci věřit mladé generaci? Vidí v ní zářivou budoucnost? Schopné nástupce? Mají s ní vůbec nějaký kontakt? Co o ní vědí, když nevědí, jak a čím žije obyčejný člověk, kterého potřebují pouze krátce před volbami? Nebo si uvědomují její zásadní nedostatky a „raději“ brigády posunou do vyššího věku? Třeba mají názor, že mladá generace je zhýčkaná, zpovykaná a natolik závislá na moderních informačních a komunikačních technologií, že by si při - byť jednoduché - práci mohla ublížit! Vše je možné. Můžeme se ovšem zamyslet nad praktickou stránkou.

Po příběhu tříleté brigádnice u vajec od mnoha slepic se podíváme jinam. Půjde rovněž o dění na vesnici, jen se odehrává asi třicet kilometrů opodál. Na jiném místě se dalo po řadu let průběžně sledovat dívku, která mezi zvířaty a záhony vyrostla. Prostředí se jí stalo naprosto přirozené, a tak se v něm pohybovala poměrně sebejistě a se znalostí věci. Pozorně a se zájmem odmala sledovala svoje rodiče, jak denně brzo vstávají a průběžně pilně pečují o zvířata a rostliny. Postupně jí byly svěřovány úkony s ohledem na její věk, až se úspěšně vřadila do procesu rodinného hospodaření a podařilo se jí zvládnout řadu úkonů, které se k němu vážou. Jen pro málokoho, kdo ji zná, by se stalo překvapením zjištění, že na svou první velkou brigádu nastoupí do nedalekého kravína. Protože se v podniku, pod který stavení pro dobytek patří, ví, odkud slečna přichází, nikdo se jí neptá, co umí. Jsou srozuměni, že ví, oč se jedná a že má dostatek sil a elánu, aby práci mezi kravami zvládla. Kdo ví, jestli se neukáže, že o části prvků a procesů péče bude vědět o něco více než starší osoby na místě.

Jaké si můžeme vyvodit závěry? Zní úplně zákonitě a logicky. Kdo vede děti ke skutečnému a smysluplnému životu a právě také k plnění drobných a větších, vždy ovšem věku přiměřených úkolů a povinností, s nejvyšší pravděpodobností si nemusí dělat velké starosti, jak v životě dopadnou. Jistě v něm nepropadnou a nestanou se klienty a klientkami ÚP. Současně netvrdím, že onen smysl života se má nacházet v krmení slepic a kydání hnoje a v časných a hojných brigádách. Uvedené úkony tady vystupují jako vzor a argument, že trénink a zapojení fungují a vedou k výsledkům. Nejlépe, když se mladý člověk před vstupem na skutečný, tj. náročný a poněkud krutý a nemilosrdný trh práce seznámí s různými obory lidské práce, aby měl přesnější představu, ač stále bude dost naivní. Obsah brigády nemusí souviset se studovaným oborem. Ba spíše výkon tzv. horší, nižší a špinavější práce se mu může stát motivem pro odpovědnější studium a pobídkou, aby studia dokončil a našel si tzv. lepší práci

Naopak se ptejme - kam míří a jak dopadne podlehnutí mladých lidí široké nabídce moderních informačních a komunikačních technologií? Jaký skutečný přínos má každodenní několikahodinové zírání na displej mobilního telefonu? Myslím na obsah a rozsah, kdy je na vedlejší kolej odstaven tzv. obyčejný život. Naduživatelé a naduživatelky ho však vidí jako zcela normální. Ke škodě své i ostatních, kteří jsou nuceni se potýkat s jejich problémy.

Abych neutekl od tématu a nadpisu - bude se dát sehnat brigáda s obsahem, který jsem uvedl v předchozím odstavci? Uvažuji o technologiích. Nebo s jiným? Skoro vše je na rodičích. Co děti vidí, posléze opakují a praktikují. Kéž by si moje řádky přečetli jedinci zapojení do legislativního procesu. Ale co kdyby na ně měly stejný vliv jako slova rodičů směrem k potomkovi - „polož už konečně ten mobil a běž dělat něco pořádného“. Poslechnou? Změní něco? Začnou svou činnost skrývat? Zůstanou za čárou závislosti?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz