Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Proč lžu doma i ve škole - sonda do žáka

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Když bude dítě uvádět, že kulatá věž je nižší než hranatá s červenou střechou, patrně bude nesprávnost tvrzení hned odhalena. Ale nemusí být jasné, jde-li o lež. Tím méně o zlý úmysl.

Pravda a lež. Jedná se o netradiční nahlédnutí, jak funguje proces v rodinách. Skoro všichni žáci a žákyně lžou doma i ve škole, takže lhaní je jim důvěrně známé a běží o takřka každodenní prvek jejich slovní produkce.

Článek

Nejedna paní učitelka si již vícekrát povšimla, že děti občas přicházejí se zprávami a s podklady, které se jí nejeví jako pravdivé. Což se projevuje kolem kontroly zpracování domácích úkolů, při vzniku a vyšetřování častých rozporů a konfliktů mezi dětmi a při řadě jiných příležitostí. Proto nebyla dlouhá cesta, aby se tématu „mluvit pravdu“ věnovala třídnická hodina. Současně se do programu měla dostat kázeň, vysoká úroveň hluku během výuky a v průběhu přestávek. Jak proces vypadal?

Velmi nezdařilým úvodem se stalo, že se děti nedokážou včas ztišit. Části z nich se úkol daného typu nepodaří splnit po celou hodinu! Podobně se dá mluvit o aktuálním a velmi otravném nešvaru - nevyžádané komentáře. Jejich proud je takřka vytrvalý a leckdy se v něm nacházejí kousky napadení, ponižování, despektu, arogance, zneuctění aj. Mimoděk člověka napadá - jak se děti projevují doma? Jsou tam drženy zkrátka? Chovají se poté ve škole jako pověstní psi utržení z řetězu? Nebo naopak si doma dělají, co se jim zlíbí? Poslouchají je rodiče a ustupují jim v tak velkém rozsahu, aby se děti měly hezky? Cítily se dobře? Ve všem jim proto „raději“ vyhoví? Odpověď není úplně jasná a jednoznačná, ale výše zmíněné úkazy a elementy leccos napovídají.

Pravda a lež. Jedná se o netradiční nahlédnutí, jak funguje proces v rodinách. Tak se blíže podívejme na některé slovní reakce dětí. Dostanou se k nám zajímavé výpovědi. Jako základní závěr lze sdělit - skoro všichni žáci a žákyně lžou doma i ve škole, takže lhaní je jim důvěrně známé a běží o takřka každodenní prvek jejich slovní produkce. Jestli pro svá vyjádření mají konkrétní vzor, nechám na čtenářské obci. Zejména aby si někdo nemyslel, že chci podsouvat myšlenky typu - „za vše mohou rodiče“, „rodiče před dětmi sami lžou a tím je učí lhát“ apod. Nicméně do značné míry asi bude platit osvědčená životní moudrost - „jak kdo zasel, tak nyní sklízí“. Mým doporučení je pokusit se nahlédnout do moudrých knih, kde žadatel/ka odpovědi najde. Pro soudného lidského jedince jejich znění nebude překvapením.

Lidové plody mají svoji hodnotu a přínos. Podívejme se na jiné. Naopak se zdá iluzí, že by platilo jiné úsloví - „co se doma nadrobí, ať se také doma sní“. Je jasné, že tzv. nepravdivé přesahy sahají právě až do školy. Jestliže se doma běžně lže či jen mírně upravuje pravda, vzniká poměrně nebezpečný příklad a algoritmus pro dění v školním prostředí. A ještě jeden moment - jak se budeme dívat na zkušenost a heslo - „lež má krátké nohy a daleko neuteče“? No - leckdo má poznatek, že ušel či uběhl ve lži do značné vzdálenosti!

Na závěr si předložme konkrétní příklady výroků, které zazněly a které potvrdí absurdnost přístupu dětí. První - „doma lžu proto, abych se vyhnul problémům“, což můžeme pochopit. Druhý - „doma nelžu, raději říkám pravdu, rodiče by to na mně poznali“. Třetí - „doma nelžu, raději řeknu pravdu, abych se vyhnul problémům“, přičemž vidíme, že různé, vlastně protikladné přístupy mohou vést ke stejným podobám a výsledkům. Jak se mají ve složité spleti vyznat, když prozatím tolik neprožily? Jak je matematika proti nim snadná!

V praktickém životě se pak někdy stává, že ani zvýšené úsilí komplikace neodvrátí. I ve škole proto některé děti uvádějí, že se snaží, aby se nedostaly do průšvihu, ale užitím nepravd a lhaní se k němu tím více a rychleji přibližují. Někdy aniž tuší…

Na samotný konec mě napadá možnápozitivní pohled - na děti s nejvyšší pravděpodobností nečeká ideální život, zajisté budou konfrontovány nikoli jen s pravdou, a tak se dnes cvičí, možná i „cvičí“. Zdá se, že trénink jim pomůže zlepšit jejich připravenost na život. Ale jde o pravdu? Co jestli si vymýšlím? Upravuji skutečnost? Manipuluji?

Odkazy, které s tématem souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vypada-a-co-dela-spatne-dite-142286

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ceho-rodice-ve-vychove-zamysleji-dosahnout-141346

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uzkosti-na-strane-rodicu-145730

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-by-vychovna-poradkyne-nejradeji-brecela-140047

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz