Článek
My už známe vysoké procento rodičů, kteří si uvědomují, že tělesné tresty nejsou správnou a efektivní cestou / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-telesne-tresty-deti-a-spolecne-leto-166518 /. Jenže kráčí o tzv. teoretické uznání. Sama praxe leckdy vypadá více či méně jinak.
Abych navázal, kde jsem minule skončil, zmíním se o společném pobytu členů a členek rodiny, ať již k němu během léta dochází přímo v domácnosti, během kratších výletů nebo při dlení kdesi mimo domov na dovolené. Nejprve upozorním na jev, zda vůbec kráčí o společné pobývání. Leckdy se totiž často děje spíše vedle sebe, neboť jedinci v dost široké míře podléhají ještě širší nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Pak sice sedí kousek od sebe, ale ve své hlavě jsou s někým a s něčím jiným. Vzájemně se moc nevnímají, a proto ze sebe dostávají tzv. trhavé reakce jako „co… co jsi říkala, já jsem… neslyšel… fakt jsi to říkal/a?“ aj. Žel pevnou součástí je dohadování, kdy se kdo od displeje mobilního telefonu laskavě odtrhne a půjde se „něco dělat“. Napětí zákonitě roste.
Přestože jsou lidé vedle sebe odděleni, několikanásobně se zvýší časový objem společného pobytu na stejném prostoru. A protože žijí pohodlně, mají zpravidla pouze mělké vzájemné vztahy, sníženou odolnost proti zátěži a navíc nedisponují kvalitním souborem sociálních a komunikačních dovedností, je nabíledni, že bude přibývat sporných a napětím a zlobou se naplňujících konstelací. Leckdy si slova, gesta a jiné prvky a pohyby vysvětlí nesprávně a navíc je bere příliš osobně. Nejméně jeden pohlavek je na cestě. Bude výchovný? Nebo takový neexistuje? Lidé mají málo natrénováno, a tak spíše nečekejme, že vzniklé dění budou řešit věcně správně a efektivně. Možná se někdo pokusí nepříznivý stav aspoň trochu žehlit. Navenek se něco zlepší, ale nejde o žádoucí vnitřní kvalitu. Analogií je, když se prach a drobky před návštěvou stojící už u dveří rychle zamete pod koberec a „je uklizeno“.
Nejde o jediné elementy, které tělesné tresty způsobují. Co se do výchovného procesu velmi hodí - dítě má vědět, co od rodiče v jaké situaci přijde, s čím má, může a nemá počítat. Cizím slovem mluvíme o transparentnosti v jejich přístupech. Je jasné, že se leccos kolem nás proměňuje, ale dítě potřebuje co nejvíce jistoty. Dost vysokou mu dodají jasná, dlouhodobě platná a detailně vysvětlená pravidla. Nejlépe když se dosáhne jejich pochopení a odsouhlasení ze strany potomka. Ze své praxe uvedu upřímnou zpověď desetiletého chlapce - „nevím, co si mám myslet a jak to mám dělat, totiž když doma skáču po gauči v obýváku, tak mě jednou táta pochválí, podruhé mi vynadá a potřetí mě seřeže“. Smutný obličej, bezmocné pokrčení ramen, trochu lesku v očích… Věřím, že si takřka všichni uvědomují, že chyba se nachází v otci a v jeho náladovosti a nízkém sebeovládání a nikoli v chlapcově tělocvičných kouscích.
Leckde se do diskuse dostane tzv. výchovný pohlavek, který bývá většinou dospělými schvalován. Jeho stinnou stránkou je, že dítě nedokáže onu „výchovnost“ poznat, naopak si odnáší pocit strachu a též vědomí, že může být tělesně trestáno v řadě dalších svých projevů a situací. Souhrnně napsáno - uvedený postup pro něj nenese si výchovný smysl. Ale kdo z dospělých by tak uvažoval? Mají svou hlavu a jsou přesvědčeni, že konají správně a nejlépe. Oni jsou nejchytřejšími - nejen ve své! - domácnosti.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-telesne-tresty-deti-konecne-zmena-na-obzoru-ale-jaka-155263
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tri-otcove-tri-synove-troje-biti-opasky-a-vysledek-133710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ceho-rodice-ve-vychove-zamysleji-dosahnout-141346