Článek
Dnes představím tři konkrétní příběhy, které mohou vystupovat jako poklad do diskuse a též jako příklady, jak se ne/má postupovat. Současně můžeme průběžně uvažovat, zda a nakolik uznáme platnost známého životního jevu a výroku - „škoda každé rány, která padne vedle“.
Nechtěným prvním hrdinou je žák předposledního ročníku ZŠ. Všichni příslušníci pedagogického sboru velké školy ho znali. S ohledem na svoje kousky nemohl uniknout ničí pozornosti. Při vyučování neustále vyrušoval, choval se drze k vyučujícím, pokoušel spolužáky rozličným způsobem, ničil jim pomůcky, část jeho chování se jasně nacházela za hranou, ať již budeme uvažovat o školním řádu či o obecně uznaných zásadách slušného chování. Je na místě použít slovo neposlušnost a nezkrotnost. Jak jsem se dozvěděl, čas od času doma úřadoval jeho otec. I když byl a je ve městě známou osobou, daný fakt mu zřejmě nebránil, aby se chopil svého opasku a syna zmlátil. Sloveso je zcela na místě. Násilí bylo dost velké. Nikdo z dospělých se neodvažoval chtít po chlapci, aby ukázal znaky přezky a vznikající a postupně se vyvíjejí podlitiny. Výsledek bití? Žádný se nedostavil. Pochopitelně měl syn ze svého otce strach, ale prý si nemohl pomoci a ovládnout se. Nepěkně se choval nadále… Stupnice školních trestů byla brzo vyčerpána!
Jako druhý se nám na pomyslnou scénu dostává chlapec z poslední třídy prvního stupně. Žel ani zde vcelku pravidelné bití opaskem nemělo účinek, jaký si rodič mužského pohlaví představoval. Patrně byl přesvědčen, že stačí jednou za čas pořádně kluka seřezat a on už si pak dá pozor a bude klid. Jenže se tak nestalo. Podobně jako předchozí žák rušil výuku a s jeho pověstí bylo spojeno časté používání neslušných slov a různé impulzivní skutky. O přestávkách lítal jako pominutý, vrážel do dětí a navíc je také ručně a slovně provokoval. Dostával se daleko za běžné pošťuchování. Nedal / si / pokoj ani venku. Cestou na asi půl kilometru vzdálenou zastávku autobusu obtěžoval zejména spolužačky, kterým se jeho počínání nelíbilo. Zde se dívky s nadsázkou modlily, aby spoj dorazil včas. Uvnitř jely s ním, ale připadaly si o něco lépe chráněny. Stěžovaly si doma, rodiče ve škole. Ale co škola zmůže? Ze strany otce bývalo bití častější než u většího chlapce, ale výsledek opět pochybný.
Jako třetí přichází nejmladší protagonista. Rovněž on byl dospělými ve škole a mimo ni označován jako „velmi pohyblivý“. Často se užívala známá zkratka ADHD. Dlouho se mu jeho otec snažil domlouvat. Chlapec se kýval, projevoval úsilí, ale přece jenom se jeho poklesky neustále ukazovaly. Možná v nich dospělý muž měl více vidět zbrklost a neklid než špatný úmysl. Jednoho dne se otec neudržel, mez jeho trpělivosti a patrně též sebeovládání přetekla a další dění lehce odhadneme. Ano, vytáhl opasek a syna zbil. Jak se později podařilo v rozhovoru vypátrat, jeho strach od oné krušné chvíle natolik narostl, že si dával ve svém chování o hodně větší pozor. Pusa mu občas ujela, jak se mezi lidmi říká, ale celkově skoro sekal dobrotu. Zvenku vypadal jako ukázněný, ale ve skutečnosti se dostal pouze na stupeň poslušnosti, tj. koná a plní, ale není motivován zevnitř, postupuje pod vlivem strachu ze sankcí, zde před sebou viděl, jak otec sahá po opasku. Je logické, že skutky, které by mohly vést k jeho použití, se snažil co nejvíce omezit.
Po časové stránce doplním, že první dva příběhy spadají do doby, než byl v ČR přijat právní předpis, který bití dětí zakazuje. Je otázka, zda by případy měly být hlášeny a jestli se součástí dokumentu měla stát i sankce pro autory a autorky, tj. pro pachatele. Není náhodou někdy provinění bijících dospělých větší, rozsáhlejší a závažnější než akt chování dítěte? A opět visí otázka - nakolik bude dítě poznamenáno na další část života? Je totiž rozdíl, pokud je bito ve společnosti, kde je bití „normální“ a obecně přijímáno či aspoň tolerováno / viz heslo nahoře /, nebo odehrává-li se v rozporu s právním ustanovením a kdy se postoje veřejnosti proměňují.
PS: kdo by na otce násilníky sám vzal opasek? A jaké místo měly v popisovaných násilných a patrně i násilnických aktech matky třech chlapců? Platí heslo - „kdo mlčí, souhlasí“?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
1. část - konstelace v rodině
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maly-kral-a-velci-poddani-19909
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-20013
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-v-rodine-kdo-se-kolem-koho-ma-tocit-20211
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-kdo-ma-byt-sefem-domacnosti-20356
2. část - respektující výchova
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-respektujici-vychova-deti-a-jasne-reseni-95600
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-respektujici-vychova-deti-a-jeji-nasledky-96550
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-a-zak-jako-plod-respektujici-vychovy-97071
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-plody-respektujici-nebo-snad-volne-vychovy-po-skole-97511
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-matce-sikanovali-dceru-96553