Hlavní obsah
Názory a úvahy

Učitel a žákyně po sexu a druhá šance

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Pilot mívá těžkou pozici, na něj druhá šance v drtivé většině případů nečeká, proto je dlouho trénován a dobře zaplacen. Ale co jiná zaměstnání? A jak se budeme dívat na učitele či učitelku?

Kritika se hrne na učitele ze všech stran, vztahy s dětmi nevyjímaje, ale registrujme, že zákon směrem k dětem velmi často porušují rodiče. Škola je jako terč. Má se uvažovat o doživotním zákazu práce s dětmi?

Článek

Uvažujme o situaci, kdy akt mezi dospělým ze školy a svěřeným dítětem byl dokonán. Nebudeme pitvat, šlo-li o dobrovolné sexuální styky, neboť máme věk dívky či chlapce pod hranicí patnácti roků. Jak víme, jedná se o děti, které právo a jeho systém chrání. A jednoznačně jde o správný směr a krok. Praxe ovšem ukazuje, že nejde o dostatečná opatření. Jsou prostupná podobně jako dětské tělo a psychika.

Tady si neodpustím poznámku, že zákon směrem k dětem velmi často porušují rodiče. Kupříkladu nabízením alkoholu během domácích rodinných oslav či tolerancí k občasným experimentům. Časově daleko před zákonnou hranicí osmnácti roků. A samozřejmě se tak žel děje u souhlasu, aby se jejich potomci vyskytovali na sociálních sítích, kde rovněž je stanovena určitá věková hranice. Navíc se uvažuje o jejím posunu. Jistě oprávněně. Důsledky na tělo, psychiku a život nezletilých dětí nejsou vůbec příznivé a přínosné. Co si můžeme a máme myslet o právním vědomí matek a otců a o jejich osobních vlastnostech a zejména o jejich osobní odpovědnosti? Možná právě tady lze hledat příčinu pro jejich rozezlenost, když nějakou chybu udělá škola. Odvedu od svého pochybení či dokonce selhání pozornost! Škola jako viník! Škola jako terč! Nebudu tvrdit, že běží o většinový přístup, ale něco by na něm být asi mohlo. A nezmiňuji se o různých podobách ponižování, týrání a zneužívání. Stovky případů ročně!

Máme vyučujícího, který se po lidské a profesní stránce u sebe dopustil selhání. Bez diskuse si zaslouží trest. Debatovat ovšem můžeme o jeho výši a tvrdosti. Má být dvojnásob velký, než jaký dnes ukládá soud? Nebo by stačilo navýšení na trojnásobek dnešního počtu? Má se tu uvažovat dokonce o doživotní variantě? Pak by měl ve školství a obecně v práci s mládeží okamžitě a bez pardonu skončit? A nemá dostat na starost ani kroužek zájmové činnosti. Kráčí o příliš tvrdý postup? Mnoho otázek a málo jasnosti. I soudce je jenom člověk a bude se lišit od kolegy z jiného kraje v řadě položek, mj. v pochopení a empatii, což jsou složky, které soudcům obecně dost chybějí. Ke škodě jejich klientů i obětí. Smutné konkrétní příklady jsou k dispozici. Někdy se k nim vrátím. Třeba jak málo se myslí na duševní poškození oběti a na následky v jejím budoucím životě. Nezřídka dlouhodobé!

Do hry vstupuje více faktorů. Jednak že lidé leccos časem zapomenou, co se stalo. Jednak mohou a budou věc zveličovat nebo bagatelizovat. A za třetí - člověk se může opravdu polepšit. Anebo mu danou možnost upřeme? Uvědomme si, že každý člověk může uklouznout. Myslí se nejen na náledí. Pochopitelně také v běžném životě. Málokdo si uvědomí, jak je někdy blízko průšvihu. Třeba když někomu lže. Kolik je vzdálenost od trestného činu - „uvedl někdo jiného v omyl“? Anebo se dopustil „nekalé praktiky“? Běží o pouhé decimetry a centimetry, obrazně vyjádřeno. Často se objevuje tenká hranice, no spíše ani není k vidění. Hodně záleží, jak bude jedinec dále postupovat. Samotné sliby a kajícnost nestačí.

Nyní se posuneme. Jak jsem již minule naznačoval, musí padnout dotaz. Měl by viník / zde učitel / dostat druhou šanci? Měl by člověk, který se provinil a byl uznán soudem jako viník a trest si odpykal, dostat možnost, aby se znovu vrátil do školství, přímo na původní místo a pozici? Jestliže se tak stane, nebylo by pro něj lepší, aby zmizel do úplně jiné části země? Pro něj asi ano. Nikoli pro žáky a žákyně, neboť by kamsi jinam dorazil tak trochu jako pověstný nepopsaný list a pokud by se neovládl, mohl by ve své nevhodné činnosti pokračovat. Konečně tak postupuje řada delikventů. Dokonce cílevědomě a promyšleně. Části z nich se daří velmi dobře a dlouho skrývat. Své úmysly, choutky a plány. Svou činnost. Praxe ukazuje, že někde se na „odchylky“ v chování reaguje hned, zatímco jinde se váhá, přemýšlí, vysvětluje, domnívá se, bagatelizuje, zatímco nevhodný „proces“ běží. Kdo všechno je viníkem? Kdo může klidně hodit kamenem?

Předchozí části:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-styk-se-ctrnactiletou-94978

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jeho-zakyne-a-sex-105224

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz