Článek
Předchozí zamyšlení ve dvou dílech nám leccos ukázalo /odkazy na konci/. Popojedeme ještě o kus dále. Příslušníci pedagogického sboru jsou si poměrně dost dobře vědomi rizik a nástrah řešené oblasti. Mnozí se obávají, co vše by se mohlo stát, a tak se jí vyhýbají, jak můžou. Třeba obavou z výuky sexuální výchovy. Mimoděk se tak zdá, jako kdyby se obraceli proti proudu času a mířili směrem ke středověku. Vše kolem oné oblasti „je špatné, ošklivé, sprosté, neslušné“ a nemá se o ničem mluvit. I některé děti se tak vyslovují! Máte pocit, že se jedná o současný algoritmus? Zajisté nikoli. Jako kdyby se úsek zahaloval tmou. Nebo dokonce už jde o tmářství? Pak by šlo o výrazný krok dozadu. Pamětníci nechť stav a tendence porovnají s tzv. devadesátkami!
Část vyučujících raději přijímá opatření, že nikdy nejednají se samotným žákem či s žákyní. Co kdyby „něco vzniklo“? Obavy se zvyšují. Někdo si viděné špatně vysvětlí, něco vymyslí, přidá, ubere, zveličí a pustí do světa. Zejména dnes jde o zvýšené riziko, když máme k dispozici rozsáhlé možnosti moderních informačních a komunikačních technologií. A co není skutečností, ale někdo by ji tak rád viděl, tak si vymyslí či pomocí elektronických fines stvoří. Jak mohu vidět, jsou školní dospělí klidnější, když děti přijdou ve dvojici či ve trojici, případně nechávají u kabinetu otevřené dveře. Doba je těžká, děti leccos vědí, jsou vypočítavější, lstivější, oproti předchůdcům se stali zdatnějšími manipulátory - a zbytek přidají dnešní „moderní“ rodiče.
V článku / viz Tělocvikář sexuálně zneužíval žákyně. Soud mu potvrdil podmínku a zákaz práce s dětmi / se argumentovalo, že si souzený učitel změnil příjmení. Copak jde o fakt, že uvedeným krokem se vše maže? Že lidé na něj a na jeho „kousek“ zapomenou? Nikdo si nevšimne jeho návratu? Nechal si snad předělat obličej? Výrazně zhubnul? Nebo naopak závratně přibral? Je ale pravda, že tehdy zasažení rodiče a jejich souputníci mají svoje potomky již jinde. ZŠ je pro ně historií a zpravidla nemají kapacitu na pamatování, připomínání a řešení. Leč výjimky se najdou. Zejména přímo postižení. Možná tam na ZŠ přišel mladší sourozenec? Nebo dítě našich /jejich/ přátel? Avšak bude se jich někdo ptát na jejich názory, postoje a pocity? Leckdo se obává, aby se něco neotočilo proti němu a jeho dítěti. Pojem „zasednout si“ sem může docela přesně pasovat.
Uvažujme též o dění, kterého jsme byli jsme a budeme svědky ve filmech a seriálech. Klidně se může vyskytnout také ve školním prostředí. Mám na mysli postup dívky, která se chce ukázat jako nejlepší, koketuje s vyučujícím a leccos si slibuje, minimálně zájem a lepší známku. Mám v paměti zkušenost mladého kolegy v takřka přímém přenosu. Je-li odmítnuta, co asi nastane? Uspokojí se? Řekne si, že šlo z její strany o špatný nápad? Spíše nikoli. Se zvýšenou pravděpodobností se bude cítit odstrčena, znejistěna, bezradná, zhrzena a znehodnocena. Což se tehdy přesně stalo. Pak se buď snaží „nabídnout více“, aby navýšila svou cenu, nebo začne uvažovat o pomstě. Být obviněn ze znásilnění není nic příjemného. Především pokud si vzpomeneme na platnou životní tezi - „na každém šprochu pravdy trochu“. Kdo se pak vyzná v motivech zúčastněných? Komu lze věřit a komu nikoli? A jak citlivou kauzu uchopí státní zástupce, jak sem vstoupí obhájci a co vykoná soud? Můžeme se na jejich postupy spolehnout? Zejména když se ví, jak málo doceňují psychologické aspekty dění? Mnoho dotazů a málo jasnosti.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-styk-se-ctrnactiletou-94978
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jeho-zakyne-a-sex-105224
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-a-zakyne-po-sexu-a-druha-sance-105454