Článek
Ještě přibližně v sedm hodin ráno vládlo ve škole relativní ticho. Za pár minut se začaly objevovat první děti. Zpočátku vše probíhalo v klidu. Patrně se nacházely ve stavu radostného očekávání a nechtěly ho křikem rušit. Možná však běží o pouhou spekulaci a prozatím do šatny a posléze do třídy dorazily pouze děti, které jsou ostýchavé a bojí se. Zanedlouho se ovšem atmosféra změní. Hned bude cítit, vidět a především slyšet, že se blíží cosi čertovského.
A opravdu. Do školy se přižene pár divočejších, nespoutanějších chlapců. U části z nich určitě můžeme mluvit o nevychovanosti. I když je někdo z dospělých napomene, se zvýšenou pravděpodobností by se příchozí člověk mohl vsadit, že neposlechnou. A vyhraje. Nabíledni se ocitá důležitá otázka - měly by paní učitelky skorou celou hodinu před začátkem vyučování vyvíjet energii, aby děti zklidnily? Můžeme položit ještě jednu - nebo bude lepší verzí, že je nechají trochu či dost vyřádit, aby aspoň úvod dopoledne probíhal v relativním klidu? Každý se tu může zamyslet, jak by ke konstelaci přistoupil a jak by ji řešil. Ale pozor na osobní zainteresovanost. Šlo by o jeho dítě? Posuzoval by stav obecně a bez emocionální vazby? A dokázal by vydat dětem srozumitelné pokyny, ale na ně reagovaly? Než se rozhodnete pro řešení, pamatujte, že byste na ně neměli zvyšovat hlas, aby netrpěly. Mohly by mít stres! A v žádném případě nelze používat násilí jako kdysi.
Přeskočíme o pár minut kupředu. Dnes je čertovský den a je třeba se pořádně „naladit“. Již přibíhá divoká tlupa a slyšíme první a hodně hlasité zvolání - „vezmu vidle a zapíchnu tě“. Ozve se ryk a dupot. Někdo je patrně křikem přivolán a chce vědět, co se děje. Nebo někoho chránit? Přilít olej do ohně? Další výkřik - „ty mlč, já jsem tady šéf“ a vzápětí - „tohle nebudete dělat, já určím, co bude“. Hra nekončí, naopak nabírá na obrátkách, jak svědčí další hlasové projevy, které nelze neslyšet - „co tu děláte, vypalte odsud, my jsme čerti a vy se někam schovejte“, „co ty tady stojíš jako blbec?“, „nic neříkej nebo dostaneš na hubu“ atd. Pouze doplním, že šlo o komunikaci mezi dětmi první třídy. Není úplná, horší slůvka jsem vynechal.
Jak je možné se o něco později dozvědět od paní učitelky, všichni by chtěli šéfovat, mají velkou průpravu z domova, kde je rodiče zřejmě připravují na dráhu svébytných osobností. Otázkou do diskuse je, zda nyní a především v budoucnosti u nich najdeme charakteristické osobní vlastnosti. Částečně je vlastní již dnes, totiž umějí se hádat, zvyšovat hlas, překřikovat se a prosazovat se ne zcela pozitivním způsobem. Prozatím vypadají, že by slavili úspěch spíše v politice než na úseku skutečného managementu, kde navzdory jisté setrvačnosti přece jen k řadě kladných posunů už došlo. Se zvýšenou pravděpodobností nebude nadsázkou napsat, že postupují podle vzoru, který kolem sebe vidí. Ano, zákonitě pochází od nejbližších osob, tj. od rodičů a případně od prarodičů, pokud matky a otcové z jistých důvodů plnohodnotně nefungují. Jestliže mají na své děti málo času, měli by si dobře rozmyslet, jak s nimi budou jednat během zkrácené doby svého vlivu. Půjde spíše o uplatňování tvrdších a autoritativních postupů? Nebo se vydají nějakými měkčími cestičkami? Neznamená, že jim musejí posluhovat a nadměrně je hýčkat.
Mikulášovské, andělské a čertovské chvíle a děje poté probíhaly vcelku podle plánu, tj. dozor nad nimi měli místní dospělí. Procesí pohádkových postav, kde umouněným nechyběl pytel a kdosi živý v něm, přečetlo jména zlobivých dětí, ale balíček ovoce nakonec obdrželi všichni žáci a žákyně. Zazněla navíc jedna dobrá zpráva. Když byl dětem s vidlemi i bez nich položen dotaz, jestli je mají také na paní učitelku, dostalo se tazateli odpovědi - „ne, na tu ne, ta je hodná“ a jeden rozdováděný přítomný chlapec dodal, že by ji ani neunesli. Svým krátkým vstupem potvrdil, že dnešní děti žijí aspoň trochu v realitě a nikoli pouze na displeji mobilního telefonu. Nakonec ve třídě na zemi zůstalo trochu uhlí. Výprava v maskách prokázala i jistou kulturní úroveň, když zazpívala dopředu nacvičenou píseň bez chyb…
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-andele-certi-a-mikulasove-zpusobuji-32306
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jaka-je-verohodnost-mikulase-32644
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-navsteva-mikulase-jako-proverka-32991
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mikulasove-andele-a-certi-a-poznatky-ze-zivota-33242
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mikulasske-legendy-a-jejich-dnesni-ozveny-33353
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-az-prijde-urvu-mu-ocas-33458
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mikulasove-a-pekelnici-skoro-pred-dvermi-99335
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nez-na-dvere-zaklepe-mikulas-a-retezem-zarinci-cert-99748
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mikulas-andel-a-cert-kdo-si-bere-jakou-roli-a-proc-100564
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kde-skonci-penize-z-mikulase-100921
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-se-certi-jenom-certi-213739




