Hlavní obsah

Věci, které by zákazníci měli vědět o zverimexu (který vlastně zverimexem není)

Foto: Zdroj pixabay

Pracuji ve zverimexu, kde žádná zvířata nemáme. Zní to zvláštně? Lidé se mě na to ptají denně - a přitom právě tahle práce má víc života, než by se na první pohled zdálo.

Článek

„A kde máte ta zvířátka?“

Tuhle otázku slyším skoro každý den - a vlastně se nedivím. Většina lidí si pod slovem zverimex představí místo, kde kromě krmiva uvidí i živé tvory. Jenže u nás funguje jinak : žádná zvířata tu nemáme, jen všechno možné pro ně.

A protože tahle práce bývá pro většinu lidí tak trochu záhadou, rozhodla jsem se poodhalit pár věcí, které by zákazníci možná rádi věděli o nás, kteří stojíme za pultem mezi granulemi, hračkami a historkami o domácích mazlíčcích.

1.„Nemáme zvířata - a je to v pořádku.“

Lidé se na to ptají často, někdy zvědavě, jindy zklamaně. Ale ta otázka dává smysl - většina zverimexů přece opravdu zvířata má.

Usměju se a vysvětlím, že jsme obchod pro zvířata, ne se zvířaty. A i když to možná nevypadá tak „zábavně,“ jak si někteří představují, tahle práce má svoje kouzlo.

Každý den řešíme stovky malých rozhodnutí - od výběru správného krmiva po doporučení hračky, která snad vydrží déle než pět minut. A i bez zvířat na prodejně je tu pořád rušno.

2. „Zvířata máme všude - jen ne ta živá.“

Když se rozhlédnete po obchodě, uvidíte stěny plné granulí, regály s pamlsky, pelíšky všech tvarů, klece, terária i škrabadla.

Každý kousek zboží připomíná živého tvora, pro kterého byl vyroben - a i když tu žádná zvířata fyzicky nejsou, jejich přítomnost cítíte na každém kroku.

Někdo se zastaví a s úsměvem vypráví o svém psovi, jiný zoufale hledá něco, co zaručeně přežije kocoura s přebytkem energie. Každý zákazník přináší kus svého zvířecího příběhu, a to je na té práci to nejhezčí.

3.„Každý zákazník má doma jiného tvora - jiné představy.“

Někteří přijdou s přesným požadavkem : vědí co chtějí a proč. Jiní jen tuší, že „by se mělo něco koupit.“

Naučila jsem se překládat věty typu. „Potřebuju něco, aby se nenudil,“ do konkrétní reality - obvykle to znamená, že pes právě zdemoloval např. boty. A když někdo hledá „něco levného, ale kvalitního,“ už přesně vím, po které polici sáhnout.

Ale nejvíc si vážím těch zákazníků, kteří naslouchají. Ptají se, přemýšlí a poděkují. Díky nim vím, že tahle práce má smysl.

4.„ Naše znalosti nejsou z katalogu.“

Lidé občas překvapeně zjistí, kolik informací o výživě, chování nebo potřebách zvířat musí prodavač znát.

Když někdo hledá krmivo pro staršího psa s alergií nebo radu pro kočku se zažívacími potížemi, není čas listovat příručkou. Tyhle věci se učíme v praxi- od zákazníků, kolegů i vlastních mazlíčku.

A občas se přistihnu, že o výživě psů vím víc než o té lidské.

5.„ Ano, občas to testujeme na vlastních zvířatech.“

„A máte to vyzkoušené?“ patří mezi moje oblíbené otázky.

Pravda je, že většina z nás doma nějaké zvíře má - a ano, spousta věcí se testuje v praxi. Hračky, pamlsky, pelíšky…někdy i naši trpělivost, když se nová hračka rozpadne dřív, než se pes nadechne.

Ale právě díky tomu víme, co doporučit, a co raději nechat v regálu.

6.„ Za úsměvem se někdy skrývá i únava.“

Práce v obchodě pro zvířata je krásná, ale není vždy lehká. Celý den na nohou, těžké pytle, neustálý pohyb, spousta komunikace.

Ale když vidíte zákazníka, který se s úsměvem vrací a říká, že jeho pes po dlouhé době zase žere nebo že kočka konečně používá nový záchod, ta únava na chvíli zmizí.

Protože přesně o tom tahle práce je - o radosti, která se vrací zpátky.

Práce v „zverimexu bez zvířat“ možná nevypadá tak romanticky, jak si někteří představují.

Ale i bez klecí s hlodavci a zpěvu andulek je to místo plné příběhů, empatie a malých radostí

Jsme tu proto, aby se zvířatům dařilo dobře. A občas i jejich lidem.

Text vznikl s pomocí umělé inteligence ChatGPT, která pomohla s formulací některých myšlenek a úpravou textu

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz