Článek
Když si vzpomenu, jaké výstupy jsem od ní dostával cca. před rokem a jaké výstupy dostávám teď, je to nebe a dudy.
Sám občas AI využívám, konkrétně ChatGPT. Mám ho spíše jako pomocný nástroj při hledání nějakých informacích (které je samozřejmě potřebné dodatečné ověřit), než jako substitut autora textu. Realita je ale taková, že v aktuální podobě dokáže vyprodukovat i např. dobře znějící článek, seminární nebo bakalářskou práci. A tady přichází problém.
Strašák pro vysoké školy
Některé vysoké školy v České republice si již jsou tohoto problému plně vědomy a podnikají ve svém boji proti AI různá opatření. Zajímavým příkladem je třeba aktuální situace na fakultě podnikohospodářské na VŠE. Tam přišlo vedení fakulty s radikálním řešením, které spočívá v tom, že by se bakalářské práce úplně zrušily a místo toho se realizovaly tzv. „bakalářské projekty“. Děkan fakulty vysvětluje tuto změnu jako reakci na fakt, že „umělou inteligenci je nereálné odhalit“.
V tomto s ním souhlasím. Je třeba se ale zamyslet také nad tím, proč studenti nástroje AI využívají. Je to z důvodu, že to je něco zakázaného, co jim ulehčí práci. Jednoduše řečeno mohou podvádět.
Při dobře zvládnutých dotazech dokáže podstatnou část bakalářské práce vytvořit umělá inteligence. Proto je namístě nahradit bakalářské práce projekty, ze kterých je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta,
Příležitost pro školství
AI s námi teď už bude napořád, nikdo ji smazat nemůže. Myslím si proto, že by se jí mělo jít naproti. Kde je napsáno, že je umělá inteligence něco špatného? Může z toho být krásný nástroj, který by se mohl ve školství ku prospěchu většiny aktivně využívat. Musí se na to ale jít postupně.
Dle mého názoru by měli žáci/studenti s umělou inteligencí pracovat již od základní školy. V rámci informatiky, na střední/vysoké škole pak v rámci konkrétně tomu určenému předmětu.
AI jako součást bakalářské práce
Specifikum pak jsou bakalářské práce. Myslím si, že by používání umělé inteligence mělo být v rámci předem určených mezí povoleno. V jaké podobě by se AI při psaní bakalářské práce používalo se nedá z důvodu pestrosti oborů tak jednoduše říct, ale minimálně u některých technických nebo vědeckých oborů věřím, že by to mohlo dobře fungovat.
Stejně, jako se mohou při vypracovávání bakalářské práce vést různé dialogy s lidmi, mohly by se vést i s umělou inteligencí. Studentům by tak opadlo nadšení z toho, že si ulehčují práci a mohou podvádět.
Pomocník při práci
V žádném případě nejsem na tuto problematiku odborník, jsem jen nezávislý pozorovatel, kterému fenomén AI přijde fascinující.
Věřím, že umělá inteligence má v budoucnu potenciál stát se pomocným nástrojem v profesním i studijním životě. Může nám ušetřit hodiny a hodiny vyhledání informací a zvýšit tak naši produktivitu a efektivitu. Proč bychom se měli mořit projížděním internetových webů, když to za nás během sekundy může udělat robot a my se tak můžeme věnovat zajímavějším věcem?
Budoucnost? Nejasná
Jaká je budoucnost umělé inteligence a jestli se jedná o reálnou hrozbu pro školství i společnost jako takovou, neumím v aktuální chvíli posoudit. Neumí to dle mého říct nikdo. Ale to, že se v budoucnu bude jednat o každodenní součást našeho života, popřít nelze. A my bychom tomuto vývoji neměli silově bránit.