Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jediná vteřina hovoru s neznámým člověkem rozhoduje o osudu

Foto: Cliff Hang z Pixabay

Rozhoduje opravdu první vteřina. Když uslyšíte sympatický hlas, nezavěsíte, budete se bavit dál. Jenomže nacvičený hlas může patřit profesionálnímu podvodníkovi.

Článek

Říká se, že když uvidíte cizího člověka, podle vzhledu vám může být buď sympatický, nebo ne. Na prvním pohledu záleží. Jenomže to může být úplně jinak. Člověka nemusíte vidět, stačí ho slyšet. Doslova během vteřiny ten, který vám volá, ovlivní vaše rozhodnutí.

Určitě máte negativní zkušenosti s tím, že vám z neznámého čísla volá robot, nebo „naučený robot“, člověk. Možná dokonce ne naučený, ale něco čte z papíru. Láká vás na něco, co určitě nepotřebujete. Investice do něčeho, co vám nic neříká. Chce, abyste žalovali svoji pojišťovnu jenom proto, že na tom údajně něco získáte. Nebo je to geniální zprostředkovatel levné energie. Ať jste u jakékoliv společnosti, vždy vám nabídne lepší cenu.

Obvykle se jedná o podvod. Když budete chtít podrobnější informace a řeknete ano, zajímá mě to a souhlasím, vlastně jste mohli telefonicky odsouhlasit smlouvu. Od 6. ledna 2023 to sice už neplatí, ale když vám vzápětí přijde SMS nebo e-mail a vy automaticky odepíšete, že souhlasíte, smlouva je platná.

Jiní volající zase chtějí získat vaše sympatie a vylákat z vás další informace, třeba přeposlání SMS kódu pro přihlášení kamkoliv. Pokud podvodníkovi uvěříte, rozhodně je nepoužije pro vaše dobro. Ztráta části peněz, popřípadě „vybílení“ vašeho účtu, vás asi nemine.

Rozhoduje opravdu první vteřina. Když uslyšíte sympatický hlas, který vás chce pouze o něčem informovat, nezavěsíte, budete se bavit dál. V té chvíli netušíte, že může jít o profesionálního podvodníka, který to samé zkouší na mnoho lidí, dokud někoho „neuloví“.

První dojmy z hlasu sice nejsou přesné, ale řídí naše sociální chování a ovlivňují to, jak se chováme k jiným lidem.

Podle prvního dojmu máme k někomu sympatii, která může vydržet velice dlouho. Typické je to v politice. Lidé nevolí své zástupce podle toho, jaké programy nabízejí strany nebo hnutí. Lidé volí osobnost, která to „dokáže prodat“, je sympatická a proto musí být i čestná. A není-li? Nevadí, nikdo není dokonalý. Stejným způsobem, velice rychlým a impulzivním, lidé zpracovávají různé signály v okolí.

Chcete prodat nemovitost, opravit plot, postavit nový dům, chcete fotovoltaiku na domě? Už hlas toho, kdo vám volá, rozhoduje. Pak už je jen na vás, jestli podepíšete e-mailem nebo jinak smlouvu.

Podvodník vás může i navštívit a prodat vám něco, o čem sám ví méně, než vy. Jenomže se bude dobře prezentovat i při osobním setkání. Je na to připraven, vy už jste mu podle hlasu uvěřili. A pokud nejste znalci v příslušném oboru, uvěříte mu i při osobní schůzce. Něco mu podepíšete, někde v koutě na zdi. Předpokládáte, že podepisujete to, o čem jste celou dobu mluvili.

Důležité je, jak člověk vnímá styl mluvení, slovní zásobu volajícího a vzájemnou korelaci vysvětlit někomu, kdo o konkrétní věci nic neví, jak je to pro něj výhodné. Lidé zneužívající ostatní se na to velice dobře připraví. Pochopitelně, jde o peníze. Navíc cílí na nejzranitelnější skupinu obyvatel, na starší lidi, kteří by moderní technologii chtěli, ale naprosto nic o ní neví.

První dojem rozhoduje. Přestože se lidé později rozhodnou jinak, může to být tím, že je zkontaktuje někdo takzvaně lepší a kvalifikovanější, ke kterému získají větší důvěru. Pokud se lidé pro něco rozhodnou a uplyne nějaký čas, v člověku dozraje myšlenka, že to zkusí, a další člověk, mající stejné úmysly, je už definitivně přesvědčí, že dělají správnou věc.

Bohužel pravý odborník není obchodník, ten vám vše vysvětlí příliš odborně, rozhodně ale ne tak poutavě a příjemně, jako podvodník. Odborník dělá dobře svoji práci, je žádán a vytížen, obvykle nemá moc času vám vysvětlovat to, co už vám „precizně“ vysvětlil někdo, kdo na vás chce nějakým způsobem vydělat.

Vraťme se k fotovoltaice. Jsou firmy, kterým uvěříte a které vše opravdu zrealizují. Za dotace od státu. Vy zaplatíte symbolickou korunu. Jenomže po instalaci zjistíte, že výkon neodpovídá příkonu bojleru. Prostě to nefunguje. Navíc po větším dešti vám začne do domu zatékat. Firma nereaguje, pokud vůbec ještě existuje. Spolehli jste se díky líbivým slovům na někoho, kdo vám zničil střechu a jehož sliby byly pouhé fikce, kterým jste uvěřili.

Je jednoduché si firmu zkontrolovat. Lidé, pokud uvěří hlasu a argumentům neznámého prodejce, mohou udělat jednu z největších chyb v životě a oprava si vyžádá mnohem více starostí a prostředků, než kdyby lidé nedali na první dojem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz