Článek
Muži a ženy jsou lidé a mají mít stejná práva i povinnosti. Jak jednoduše se to řekne. Jenomže muži a ženy mají odlišný způsob myšlení i pohled na svět.
Samci a samice jsou od přírody jiní v mnoha směrech, a to je třeba respektovat. Jsou rozdílní individuálními rozdíly v mozku, které se odráží na jejich chování, ale i myšlení. Dalo by se říct, že jsou odlišně naprogramovaní. Není to ničím jiným, než odlišným pohlavím. Od kojeneckého věku po dospělost se chovají odlišně a to je třeba respektovat.
Rozdíly v pohlaví mají prokazatelný vliv i na zdraví a nemoci. Existují i odlišnosti ve funkčních rozdílech biologických mechanismů mozku. Pochopení biologicky podmíněné variability mezi muži a ženami může mít důležité důsledky zejména v oblasti zdravotní péče.
Rozdíly mezi pohlavími jsou značné už ve věku pěti až devíti let. Typicky odlišné jsou dětské obrázky. V motivu, kompozici, vývěru barev a využití pohybu.
Děvčata kreslí květiny, motýly, slunce a lidské motivy výrazně častěji než chlapci, kteří převážně kreslí mobilní předměty, jako jsou vlaky, auta, letadla, ponorky. Dívky používají barvu častěji a difúzněji. Dívky mají tendenci uspořádat postavy v řadě a kreslit každou postavu stejně. Chlapci mají sklony používat modrou a šedou, kreslit trojrozměrně a zvětšovat nebo zdůrazňovat ústřední postavu nebo téma.
Naopak děvčata již v novorozeneckém věku reagují na obličeje snadněji. Následně v dospělosti jsou ženy více orientovány na tváře, než muži. Muži upřednostňují vizuální zpracování informací a zaměřují se více na předměty.
Tyto rozdíly mezi mužem a ženou jsou výrazné v dospělosti. Muži mají výhodu v tom, co je zvláště důležité pro navigaci a provádění akcí. Zpracování souřadnic určuje prostorové umístění objektů a poskytuje dobrý odhad vzdáleností. Stejně tak popis prostorových vztahů je důležitý pro rozpoznávání objektů.
Důsledkem je jiný pohled žen a mužů; používají jiné strategie k řešení problémů. Muži si snáze než ženy dovedou představit vizualizaci objektů, například při otáčení trojrozměrných tvarů, koordinovaně zpracovávají vizualizace.
Ženy mají tendenci spoléhat se na orientační body, zatímco muži se častěji spoléhají na účinnější strategie vypočítávání vlastní pozice pomocí odhadu směru a ujeté vzdálenosti. Výzkumem byly prokázány rozdíly v reakcích během vizualizace prostorových předmětů v závislosti na rozdílu pohlaví.
Přestože muži a ženy myslí jiným způsobem a k výsledku dojdou jinou metodou, studie dospělé populace říká, že neexistuje mužská nebo ženská výhoda při zpracování informací. Ženská výhoda spočívá především v určitých dílčích dovednostech, které muži nemají. Využívají prostorovou pozornost jako pracovní paměť.
Rozdíl mezi pohlavími je i ve slovní zásobě. Například v 16 měsících mají dívky slovní zásobu 95 slov, zatímco chlapci mají slovní zásobu 25 slov, jak uvádí studie. Další rozdíly jsou i v rozvoji celkové sociálně komunikační dovednosti. Muži zaostávají za ženami v mnoha komunikačních funkcích, jako jsou například oční kontakty, používání gest, společenská pozornost a sociální schopnost, možná proto, že ženy vycházejí z jiných, zažitých rolí v dřívějších sociálních skupinách.
Nelze říci, že jsou na tom muži nebo ženy lépe v porozumění světa. Ale lze říci, že mužský i ženský mozek fungují jinak, přestože muži i ženy nakonec dospějí ke stejným závěrům.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031938422003420?via%3Dihub
https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/face
https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/information-processing