Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Co zatěžuje emisemi více planetu? Elektromobily, nebo běžná auta?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Marilyn Murphy z Pixabay

Elektromobily mají nulové emise pouze při jízdě. Při výrobě komponentů vysoce překračují emise oxidů dusíku a oxidu uhličitého. Mnohem víc, než moderní spalovací motory.

Článek

Emise CO2, které generuje vozidlo, se nesmí posuzovat podle toho, kolik CO2 vyprodukuje. Jedna věc je, kolik vozidlo vyprodukuje oxidu uhličitého a oxidů dusíku (NOx), druhá, kolik vzniká těchto skleníkových plynů při výrobě.

Pokud připočteme k elektromobilu produkci CO2 a při výrobě elektrické energie, včetně zátěže přenosové soustavy, výsledkem bude mnohem větší globální znečištění skleníkovými plyny, než produkují nejmodernější spalovací motory na fosilní paliva. Je třeba brát v úvahu emise v celém řetězci výroby a distribuce paliva.

Aktuální evropská legislativa nepočítá se skleníkovými plyny, vytvořenými během výroby, ale pouze s emisemi vozidel. Tím se sice u elektromobilů dostáváme na uhlíkovou nulu, jenomže ve skutečnosti elektromobily mnohem více zatěžují životní prostředí, než moderní spalovací motory.

Disertační práce Ing. Ivana Bortela z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT v Praze se zabývá vznětovým spalovacím motorem z hlediska možného snížení koncentrace CO2 ve výfukových plynech.

Jako základ byl použit experiment dvoupalcového vznětového jednoválcového motoru. Na základě těchto experimentů byl jako sekundární palivo použit nejprve zemní plyn, poté vodík. Vybraný koncept byl dále posuzován pomocí simulace jízdního homologačního cyklu.

Pro experiment byl vybrán upravený vznětový jednoválec, který svými parametry odpovídá válcové jednotce běžného automobilu. Koncept používá kapalné palivo pouze k zapálení chudé směsi vodíku a vzduchu. Následně při spalování vodíku dochází k nulovým emisím CO2 i oxidů dusíku.

Velkou výhodou je použití současných motorů téměř beze změn. Dokonce nespálený vodík zlepšuje činnost katalyzátoru, protože neobsahuje žádné oxidy dusíku.

Další variantou nulových emisí CO2 je motor, který dokáže spalovat uhlovodíková paliva, aniž by do atmosféry vypouštěl skleníkové plyny nebo jiné škodlivé látky.

Nový motor s nulovými emisemi nenasává žádný vzduch z prostředí. Místo toho se výfukové plyny motoru s přidaným kyslíkem používají při spalování. Oxid uhličitý, hlavní vedlejší produkt spalování, je zachycován, skladován a použit během doplňování paliva pro následné skladování nebo recyklaci.

Zdvihový objem motoru s nulovými emisemi může být výrazně menší než konvenční motor, s výrazně vyšším výkonem. Motor může pracovat s mnohem vyšším kompresním poměrem bez zvýšení teploty válců. Zachycený oxid uhličitý se recykluje reakcí s vodou k výrobě uhlovodíkového paliva a kyslíku, které lze dodávat zpět do motoru.

Motor pracuje v uhlíkově neutrálním režimu. Koncept byl posouzen jako proveditelný a experimentální vozidlo vybavené motorem s nulovými emisemi je funkční. Žádné výfukové plyny nejsou vypouštěny do atmosféry.

Zlepšení spotřeby paliva nabízí spalovací motor 4.0 s tak nízkou úrovní emisí znečišťujících látek, kterou lze popsat jako „emise s nulovým dopadem“. To znamená, že tyto spalovací motory nemají žádný negativní dopad na imisní situaci v městských oblastech.

Výroba elektromobilů je drahá. Jejich prodej je dotován daňovými poplatníky. Díky bateriím jsou velice těžká. Při požáru jsou velmi nebezpečná, nedají se uhasit vodou.

Výroba lithium-iontové baterie pro elektromotor je nákladná, těžba silně znečišťuje životní prostředí a má negativní dopad na emise skleníkových plynů. Likvidace těchto baterií je velice problematická.

Dobíjecích stanic v České republice bylo v roce 2022 necelých 700.Na sídlištích je není kam dát a je nesmysl mít několik nabíjecích stanic pro stovky aut. Nikdo netuší, jestli v budoucnu bude dost elektrické energie na provoz těchto aut.

Dojezd novějších elektromobilů je kolem 500 km, a to pouze v létě. To je oproti autům se spalovacím motorem velice málo. (Zdroj: Cebia).

Proč plýtvat surovinami a státními penězi a místo toho nevyrábět spalovací motory s téměř nulovými emisemi, nižšími než elektromobily? Jenom proto, že byl v EU schválen Green Deal?

https://www.researchgate.net/publication/349933793_Highest_efficiency_and_ultra_low_emission_-_internal_combustion_engine_40

https://fs.cvut.cz/veda-a-vyzkum/vysledky/vysledky-projektu/dvoupalivovy-motor-bortel/

https://mobilityrxiv.sae.org/preprint/zero-emission-internal-combustion-engine–sae-pp-00368

https://advancedfleetmanagementconsulting.com/eng/2020/10/12/internal-combustion-engine/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz